Wednesday, June 24, 2009

Makna Kalimah Tauhid

Kalimah La ilaha illallah diterjemahkan dengan maksud, tiada tuhan melainkan Allah.

Sebenarnya makna Ilah di sini jauh lebih luas. 99 nama Allah itulah Ilah.


Jadi, La ilaha illallah itu memberi makna:

Tiada yang mengasihi melainkan Allah

Tiada yang memberi rezeki melainkan Allah

Tiada yang membela melainkan Allah

Tiada yang menyelamatkan melainkan Allah

Tiada yang melapangkan dan menyempitkan melainkan Allah

Tiada yang menyembuhkan melainkan Alah

Tiada yang memberi manfaat dan mudharat melainkan Allah

Tiada yang ditakuti melainkan Allah

dan sebagainya…

Orang putus asa dalam hidupnya kerana lupa bahawa yang boleh menolongnya hanya Allah.

Orang membuat maksiat semasa hidupnya kerana dia lupa bahawa yang benar-benar memerhatikannya hanya Allah

Orang risau mengenai rezekinya kerana dia lupa bahawa, yang dapat memberi rezeki hanya Allah.

Muhammadur Rasullullah pula memberi makna:

Muhammad itu pesuruh Allah (Ali Imrah 144)

Muhammad itu penutup semua Rasul (al-Ahzab ayat 40)

Muhammad itu untuk seluruh manusia ( al-Anbiya 107)

Muhammad itu pembawa perkhabaran dari Allah yang perlu kita yakini (Muhammad 2)
Dan lain-lain lagi..

Setelah kita mengetahui makna dua kalimah Syahadah ini maka Allah menyatakan dalam al-Quran, bahawa ikutlah agama ini secara keseluruhannya, bukan sebahagian-sebahagian (al-Baqarah ayat 208)

Matlamat beragama Islam ialah untuk mencari keredhaan Allah, agar selamat di dunia dan di akhirat.

Tuesday, June 23, 2009

Keistimewaan Al-Fatihah 1

Dalam Shahih Bukhari dan Muslim menerusi hadith Abu Sa'id Al-Khudri, "Beberapa orang sahabat Nabi sedang dalam perjalanan. Mereka singgah di salah satu perkampungan dan hendak bertemu dengan penduduknya, tetapi para penduduk itu menolak untuk menerima mereka sebagai tetamu. tiba-tiba ketua penduduk di situ digigit binatang berbisa. mereka mengusahakan segala sesuatu namun tidak mengahsilkan apa-apa. Sebahagian penduduk berkata: "Cuba kamu temui beberapa orang lelaki tadi. Kemungkinan ada di antara mereka yang pandai mengubat".



Para penduduk di situ mendatangi sahabat dan berkata : "Pemimpin kami disengat binatang berbisa dan kami telah mengusahakan segala sesuatu, tetapi gagal semuanya. Adakah salah seorang di antara kamu yang pandai mengubat?" Salah seorang daripada sahabat Nabi menjawab: "Ya, saya boleh meruqyah, tetapi tadi kami minta menjadi tetamu kamu dan kamu menolaknya. Aku tidak akan mengubatnya melainkan kamu memberi upah".


Penduduk kampong berjanji akan memberi kepadanya 30 ekor kambing sebagai hadiah. Lalu sahabat Nabi datang, meludahi tempat terkena bisa sambil membaca al-Fatihah. Tiba-tiba orang itu terus berdiri seolah-olah baru terlepas daripada ikatan.Dia bangun dan berjalan seolah-olah tak pernah sakit. Akhirnya mereka memenuhi janji dengan memberikan kambing2 kepada sahabat2. Sahabat2 berkata kepada yang lain: "Mari kita bahagi sama rata". Orang yang meruqyah itu berkata :"Jangan lakukan sesuatu sebelum kita berjumpa Rasulullah. biar kita beritahu baginda dan kita lihat apa yang akan baginda katakan nanti".


Pergilah mereka menemui Rasulullah SAW dan menceritakan kepada baginda segala hal yang telah berlakau. Baginda bertanya: "Daripada manakah kamu tahu bahawa surah Al-Fatihah itu adalah ruqyah?. Baginda melanjutkan : "Kamu bertindak benar. Bahagi-bahagikan kambing-kambing itu dan berikan kepadaku satu bahagian".ditakhrij oleh At-Tirmizi, Ibnu Majah dan Ahmad.


Ibnu Majah meriwayatkan menerusi hadith Ali, berkata: Rasulullah bersabda: "Sebaik-baik ubat ialah Al-Quran".


Allah juga berfirman dalam surah Al-Isra' ayat 82 bermaksud:


Dan Kami turunkan dengan beransur-ansur dari Al-Quran Ayat-ayat Suci yang menjadi ubat penawar dan rahmat bagi orang-orang yang beriman kepadanya dan (sebaliknya) Al-Quran tidak menambahkan orang-orang yang zalim (disebabkan keingkaran mereka) melainkan kerugian jua. (82)


Begitu juga dalam surah Al-Fath akhir ayat 29 yang bermaksud (Dan selain itu) Allah telah menjanjikan orang-orang yang beriman dan beramal soleh dari mereka, keampunan dan pahala yang besar. (29)


Sahabat2 Nabi adalah orang2 yang beriman dan yang beramal soleh. Manakala surah Al-Fatihah pula mengandungi pelbagai makna yang tercakup dalam kitab-kitab Allah dan meliputi dasar-dasar dari Asma Allah yakni Allah, Ar-Rab, Ar-Rahman, Ar-Rahim serta ketetapan hari pembalasan.


Surah ini menyatakan betapa berhajatnya seorang hamba Allah untuk memohon pertolongan hanya kepadaNya. Memohon petunjuk supaya dapat mematuhi suruhanNya dan menjauhi laranganNya serta berjalan lurus di atas yang meliputi kesempurnaan makrifatullah.


Amalkan surah ini bagi memohon daripada Allah kerana surah ini adalah dialog kita secara langsung tanpa melalui perantaraan..

Mengapa Muslim biarkan hati mati

Hati adalah organ paling utama dalam tubuh manusia dan ia nikmat paling agung diberikan Allah. Hati menjadi tempat Allah membuat penilaian terhadap hamba-Nya. Pada hatilah letaknya niat seseorang.


Niat ikhlas itu akan diberi pahala. Hati perlu dijaga dan dipelihara dengan baik agar tidak rosak, sakit, buta, keras dan lebih-lebih lagi tidak mati. Sekiranya berlaku pada hati keadaan seperti ini, kesannya membabitkan seluruh anggota tubuh manusia. Akibatnya, akan lahir penyakit masyarakat berpunca daripada hati yang sudah rosak itu.


Justeru, hati menjadi amanah yang wajib dijaga sebagaimana kita diamanahkan menjaga mata, telinga, mulut, kaki, tangan dan sebagainya daripada berbuat dosa dan maksiat. Hati yang hitam ialah hati yang menjadi gelap kerana bergelumang dengan dosa. Setiap dosa yang dilakukan tanpa bertaubat akan menyebabkan satu titik hitam pada hati. Itu baru satu dosa. Bayangkan bagaimana kalau 10 dosa? 100 dosa? 1,000 dosa? Alangkah hitam dan kotornya hati ketika itu.


Perkara ini jelas digambarkan melalui hadis Rasulullah yang bermaksud: "Sesiapa yang melakukan satu dosa, maka akan tumbuh pada hatinya setitik hitam, sekiranya dia bertaubat akan terkikislah titik hitam itu daripada hatinya. Jika dia tidak bertaubat maka titik hitam itu akan terus merebak hingga seluruh hatinya menjadi hitam." (Hadis riwayat Ibn Majah)


Hadis ini selari dengan firman Allah bermaksud: "Sebenarnya ayat-ayat Kami tidak ada cacatnya, bahkan mata hati mereka sudah diselaputi kotoran dosa dengan sebab perbuatan kufur dan maksiat yang mereka kerjakan." (Surah al-Muthaffifiin, ayat 14)


Hati yang kotor dan hitam akan menjadi keras. Apabila hati keras, kemanisan dan kelazatan beribadat tidak dapat dirasakan. Ia akan menjadi penghalang kepada masuknya nur iman dan ilmu ke dalam hati. Belajar sebanyak mana pun ilmu yang bermanfaat atau ilmu yang boleh memandu kita, namun ilmu itu tidak masuk ke dalam hati, kalau pun kita faham, tidak ada daya dan kekuatan untuk mengamalkannya.


Dalam hal ini Allah berfirman yang bermaksud: "Kemudian selepas itu, hati kamu menjadi keras seperti batu, bahkan lebih keras lagi. Pada hal antara batu-batu itu ada yang terpancar dan mengalir sungai daripadanya dan ada pula antaranya yang pecah-pecah terbelah lalu keluar mata air daripadanya. Dan ada juga antaranya yang jatuh ke bawah kerana takut kepada Allah sedang Allah tidak sekali-kali lalai daripada apa yang kamu kerjakan." (Surah al-Baqarah ayat 74)


Begitulah Allah mendatangkan contoh dan menerangkan batu yang keras itu pun ada kalanya boleh mengalirkan air dan boleh terpecah kerana amat takutkan Allah. Oleh itu, apakah hati manusia lebih keras daripada batu hingga tidak boleh menerima petunjuk dan hidayah daripada Allah.


Perkara paling membimbangkan ialah apabila hati mati akan berlaku kemusnahan amat besar terhadap manusia. Matinya hati adalah bencana dan malapetaka besar yang bakal menghitamkan seluruh kehidupan. Inilah akibatnya apabila kita lalai dan cuai mengubati dan membersihkan hati. Kegagalan kita menghidupkan hati akan dipertanggungjawabkan Allah pada hari akhirat kelak.


Kenapa hati mati? Hati mati disebabkan perkara berikut:

Hati mati kerana tidak berfungsi mengikut perintah Allah iaitu tidak mengambil iktibar dan pengajaran daripada didikan dan ujian Allah. Allah berfirman bermaksud: "Maka kecelakaan besarlah bagi orang yang keras membatu hatinya daripada menerima peringatan yang diberi oleh Allah. Mereka yang demikian keadaannya adalah dalam kesesatan yang nyata." (Surah al-Zumar ayat 22)


Hati mati jika tidak diberikan makanan dan santapan rohani dengan sewajarnya. Kalau tubuh badan boleh mati kerana tuannya tidak makan dan tidak minum, begitu juga hati.
Hati mati apabila ia tidak diberikan santapan dan tidak diubati, ia bukan saja akan sakit dan buta, malah akan mati akhirnya. Santapan rohani yang dimaksudkan itu ialah zikrullah dan muhasabah diri.


Oleh itu, jaga dan peliharalah hati dengan sebaik-baiknya supaya tidak menjadi kotor, hitam, keras, sakit, buta dan mati. Gilap dan bersihkannya dengan cara banyak mengingati Allah (berzikir).


Firman Allah bermaksud: "Iaitu orang yang beriman dan tenteram hati mereka dengan mengingati Allah. Ketahuilah! Dengan mengingati Allah itu tenang tenteramlah hati manusia." (Surah al-Ra'd ayat 28)


Firman-Nya lagi bermaksud: "Hari yang padanya harta benda dan anak-anak tidak dapat memberikan sebarang pertolongan, kecuali harta benda dan anak-anak orang yang datang menghadap Allah dengan hati yang selamat sejahtera daripada syirik dan munafik." (Surah al-Syura ayat 88-89)


Tanda-tanda hati mati

Menurut Syeikh Ibrahim Adham, antara sebab atau tanda-tanda hati mati ialah:
1. Mengaku kenal Allah SWT, tetapi tidak menunaikan hak-hak-Nya.
2. Mengaku cinta kepada Rasulullah s.a.w., tetapi mengabaikan sunnah baginda.
3. Membaca al-Quran, tetapi tidak beramal dengan hukum-hukum di dalamnya.
4. Memanfaatkan nikmat-nikmat Allah SWT, tetapi tidak mensyukuri atas pemberian- Nya.
5. Mengaku syaitan itu musuh, tetapi tidak berjuang menentangnya.
6. Mengaku adanya nikmat syurga, tetapi tidak beramal untuk mendapatkannya.
7. Mengaku adanya seksa neraka, tetapi tidak berusaha untuk menjauhinya.
8. Mengaku kematian pasti tiba bagi setiap jiwa, tetapi masih tidak bersedia untuknya.
9. Menyibukkan diri membuka keaiban orang lain, tetapi lupa akan keaiban diri sendiri.
10. Menghantar dan menguburkan jenazah/mayat saudara se-Islam, tetapi tidak mengambil pengajaran daripadanya.

Semoga dengan panduan yang di sampaikan di atas akan dapat kita sama-sama mengambil iktibar semoga segala apa yang kita kerjakan akan diredhai Allah SWT.


Menurut Sheikh Ibni Athoillah Iskandari dalam kalam hikmahnya yang berikutnya;
Sebahagian daripada tanda hati mati itu ialah jika tidak merasa dukacita kerana tertinggal sesuatu amal perbuatan kebajikan juga tidak menyesal jika terjadi berbuat sesuatu pelanggaran dosa.


Mati hati itu adalah kerana tiga perkara iaitu;

1. Hubbul dunia (kasihkan dunia)
2. Lalai daripada zikirullah (mengingati Allah)
3. Membanyakkan makan dan menjatuhkan anggota badan kepada maksiat kepada Allah.


Hidup hati itu kerana tiga perkara iaitu;

1. Zuhud dengan dunia
2. Zikrullah
3. Bergaul atau berkawan dengan aulia Allah.

Oleh : Ustaz Zainudin Hashim
Dipetik di sini

Monday, June 22, 2009

Tadabbur

Bismillahirrahmaanirrahim.


Tadi dengar ceramah Ustaz Kariman melalui CD tajuk Samudera al-Fatihah.. Ada 2 set CD.. set 1 ada 10 CD.. set 2 ada 8 Cd.. baru dengar 1 CD aiaitu set 1 CD 1.. itupun 2 kali ulang.. apa yang diberitahu maksud tadabbur ialah memahami al-Quran dengan lebih mendalam.. perkataan tadabbur ialah perkataan Arab berasal dari kata dasar Duburun (dal ba' ra').. maksudnya belakang.. jadi tadabbur maknanya ikut daripada belakang.. al-Quran bawa kita sebagai pemandu dan kita sebagai orang yang duduk di belakang.


Kalau diumpamakan kita naik kereta.. kita duduk di belakang.. kita jangan tidur.. kalau kita tidur kita tak tau ke mana pemandu bawa kita.. jadi kalau kita baca al-Quran kita kenalah memahami dan mengikuti ke mana arah al-quran bawa kita.. kalau ada ayat perintah kita lakukan.. kalau ayat larangan kita tinggalkan.. bila kita baca al-Quran jangan risau tentang suara kita, nafas kita tetapi hendaklah berfikir tentang apa yang terkandung di dalamnya hingga kita dapat mengetahui mana yang hak dan mana yang batil.. setelah mengetahui hendaklah beramal dengannya.. apabila baca al-Quran jangan risau nak khatam cepat tetapi perlu risau tentang faham dan amalan menurut al-Quran.


Nabi Muhammad SAW bersabda bahawa al-Quran adalah kitab yang sangat istemewa.. jika kita tidak berusaha mendapatkan manfaat daripadanya tentulah amat rugi..


Kalau kita bandingkan dengan peralatan teknologi canggih sekarang.. contoh telefon yang mahal lengkap dengan pelbagai kemudahan ICT tetapi tak pandai gunakan sekadar membuat panggilan alangkah ruginya membeli telefon yang mahal itu. Al-Quran lebih daripada peralatan canggih.


Rasulullah dalam sebuah hadith daripada Ali : Aku pernah mendengar Rasulullah SAW bersabda: "Ketahuilah wahai Ali, sesungguhnya suatu hari nanti akan ada fitnah/ujian yang sangat besar, ramai yang tak dapat lari daripada fitnah itu, Aku bertanya : "bagaimana jalan keluar (menyelamatkan diri daripada fitnah".. Nabi bersabda "Wahai Ali, satu2 cara untuk lari dp fitnah ini ialah kembali kepada Kitab Allah kerana kitab ini memberi perkhabaran tentang umat2 sebelum kamu dan perkhabaran yang berlaku selepas kamu.. Al-Quran juga merupakan kata pemutus antara kamu bila ada perbalahan. Al-Quran merupakan ketetapan Allah yang tak boleh diubah2. Sesiapa yang meninggalkan al-Quran sebab sombong Allah memeranginya.. Sesiapa yang mencari petunjuk selain al-Quran necsaya Allah akan sesatkannya. Al-Quran tali Allah yang sangat kuat, peringatan yang sangat bijaksana, jalan yang lurus. Al-Quran adalah kitab yang yang tidak akan rosak dan dapat dipesongkan oleh nafsu dan al-Quran tidak pernah boleh bercampur dengan peralatan manusia.. dan banyak lagi.."



Perintah tadabbur dinyatakan dalam firman Allah SWT dalam surah Muhammad (47) ayat 24


أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ ٱلۡقُرۡءَانَ أَمۡ عَلَىٰ قُلُوبٍ أَقۡفَالُهَآ


yang maksudnya: (Setelah diterangkan yang demikian) maka adakah mereka sengaja tidak berusaha memahami serta memikirkan isi Al-Quran? Atau telah ada di atas hati mereka kunci penutup (yang menghalangnya daripada menerima ajaran Al-Quran)? (24)


Dalam ayat ini Allah nak bagi tahu kita bahawa orang yang tidak memahami isi al-Quran dan tak dapat menunjukkan bukti al-Quran itu mukjizat Allah. orang ini sama ada kerana tidak mentadabbur atau hatinya telah tertutup (wal'iyazubillah).


Bagaimana nak mentadabbur.. kenalah berusaha mencari guru2 al-Quran yang pandai mentafsirkan ayat2 al-Quran.. insyaAllah sambung lagi..

Friday, June 19, 2009

Ikhlas

Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamu'alaikum.

Marilah sama-sama kita memuji dan memuja Allah SWT atas segala limpahan kurniaNya yang begitu banyak memberikan kita kenikmatan sehingga tidak mampu kita menghitungnya.

Selawat dan salam buat Junjungan Mulia, Rasul tercinta, Muhammad SAW serta keluarga, para sahabat dan orang-orang yang istiqamah mengikuti Baginda.

Sesuatu perkara yang hendak kita lakukan perlu mempunyai niat dan niat itu perlu ikhlas, kerana apa sahaja yang kita lakukan dengan penuh keikhlasan, amalan yang sedikit akan memberikan manfaat yang besar sama ada ketika berada di dunia lebih-lebih lagi di akhirat. Berbuat sesuatu tanpa niat dan tanpa keikhlasan amalan itu tidak menghasilkan apa-apa manfaat sama ada di dunia lebih2 lagi di akhirat.


Allah berfirman:

"Pada hal mereka tidak diperintahkan melainkan supaya menyembah Allah dengan mengikhlaskan ibadat kepadaNya, lagi tetap teguh di atas tauhid dan supaya mereka mendirikan sembahyang serta memberi zakat dan yang demikian itulah agama yang benar". (Al-Bayyinaat [98] : 5)

Rasulullah SAW bersabda: "Sesungguhnya Allah SWT tidak memandang rupa dan harta kamu tetapi Allah SWT memandang kepada hati dan amal perbuatan kamu".(H.R. Muslim)


Diriwayatkan dalam satu hadith lain; bahawa ada seorang bertanya kepada Nabi Muhammad SAW : "Apakah itu iman?" Baginda menjawab, "Ikhlas".(H.R. Al-Baihaqi)


Dalam satu hadith lain lagi diriwayatkan bahawa semasa Rasulullah SAW mengutus Mu'az ke Yaman sebagai gabenor, Mu'az meminta nasihat daripada Baginda, lalu baginda bersabda : "Berikhlaslah dalam setiap amalan agama kamu. Amalan yang sedikitpun memadai sekiranya disertai dengan ikhlas".(H.R. al-Hakim)


Terdapat hadith yang mafhumnya bahawa Allah SWT hanya menerima amalan yang dilakukan semata-semata keranaNya.


Satu hadith lain lagi Rasulullah SAW bersabda : "Allah berfirman, "Akulah zat yang tidak berhajat langsung kepada sebarang sekutu. Sesiapa yang membuat amalan dan menyekutukan Aku dengan sesuatu yang lain semasa membuat amalan Aku serahkan dia kepada apa yang disekutukannya".. dalam riwayat lain ada tambahan " .....dan Aku membebaskan diri daripadanya".


Hadith yang lain lagi diriwayatkan bahawa pada hari kiamat, seorang penyeru akan menyeru dengan suara yang kuat di Padang Mahsyar, "Sesiapa yang menyengutukan Allah SWT dalam sebarang amal, hendaklah dia menuntut pahala daripada apa-apa yang disekutukan itu kerana Allah SWT tidak memerlukan sebarang sekutu".(H.R. Tirmizi, Ibnu Majah dan Ibnu Hibban)


Hadith lain lagi (H.R. Imam Ahmad).. "Sesiapa yang bersolat kerana hendak memperlihatkan kepada orang.. dia menjadi seorang yang menyekutukan Allah SWT dan sesiapa yang berpuasa kerana hendak memperlihatkan kepada orang, dia juga menyekutukan Allah SWT.. dan sesiapa yang bersedekah kerana hendak menunjuk2 kepada orang, dia juga menyekutukan Allah SWT".


Memperlihatka amalan kepada orang lain menjadikan orang yang ingin ditunjukkan amalan itu sekutu Allah.. sedangkan Allah tidak memerlukan sekutu.. dalam hal ini amalan seseorang itu tidak lagi semata-mata kerana Allah.


Dalam sebuah hadith lain (H.R.Muslim) dinyatakan bahawa "Sesungguhnya orang yang mula2 diadili pada hari kiamat ialah seorang lelaki yang telah mati syahid, setelah dia didatangkan kepada Allah SWT, Allah SWT memperingatkan nikmatNya dan dia mengakui nikmat2 itu.. lalu Allah SWt bertanya, "Apakah yang telah kamu lakukan terhadap nikmt2 itu?". Orang itu berkata " Saya berperang di jalanMu sehingga saya telah gugur syahid".. Allah berfirman, "Kamu dusta, sebaliknya kamu berperang supaya kamu dikatakan pahlawan dan perkara itu telah kamu peroleh".. lalu Allah perintahkan dia diheret dengan muka terlangkup lalu dicampak ke dalam neraka. Orang kedua yang diadili ialah seorang lelaki yang telah belajar ilmu pengetahuan, mengajarkannya dan membaca al-Quran.. dia didatangkan ke hadapan Allah SWT dan Allah memperingatkan nikmat2 yang telah diberi kepadanya dan dia mengakui nikmat2 yang Allah berikan kepadanya.. Allah berfirman :Apakah yang telah engkau lakukan terhadap nikmat2 itu?". Lelaki itu berkata, "Saya belajar ilmu dan telah mengajarkannya dan saya membaca al-quran keranaMu".. Allah berfirman, "Kamu berdusta, sebaliknya kamu belajar supaya kamu dikatakan 'alim dan kamu membaca al-Quran kerana ingin dikatakan Qari lalu kamu memperolehinya".. lalu Allah perintahkan dia diheret dengan muka terlangkup lalu dicampak ke dalam neraka. Orang ketiga ialah seorang lelaki yang Allah telah permudahkan rezeki dan mengurniakannya pelbagai harta.. setelah didatangkan ke hadapan Allah SWt dan Allah memperingatkan nikmat2 yang telah diberi kepadanya dan dia mengakui nikmat2 yang Allah berikan itu.. Allah berfirman : Apakah yang telah engkau lakukan terhadap nikmat2 itu?". Lelaki itu berkata, "Saya telah membelanjakan pada jalan2 yang Engkau suka, untuk mendapatkan kerdhaanMU". Allah berfirman, :Kamu dusta, kamu membelanjakannya supaya kamu dikatakan seorang dermawan dan sesungguhnya kamu telah peroleh".. lalu Allah perintahkan dia diheret dengan muka terlangkup lalu dicampak ke dalam neraka".


Marilah kita sama2 menghayati ayat al-Quran dan hadith2 di atas dan berusaha menjaga niat dan amalan kita.. hendaklah kita berniat untuk mendapatkan keredhaan Allah SWT.. Jangan dibiarkan ada ruang sedikitpun untuk masuk ke hati kita melakukan amalan untuk menunjuk2 dan mendapat balasan daripada manusia lain.. Sekiranya keinginan itu terlintas di hati kita cepat2lah beristighfar dan membaca La hawla wala quwwata illa billah..


Semoga Allah SWT dengan sifat kemurahanNya dan keberkatan NabiNya memberikan kita sfiat ikhlas.. Amiin.

Catatan daripada mendengar ceramah Qalbun Salim

Thursday, June 18, 2009

Hikmah di Sebalik Musibah

Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamu'alaikum.

Marilah sama-sama kita memuji dan memuja Allah SWT atas segala limpahan kurniaNya yang begitu banyak memberikan kita kenikmatan sehingga tidak mampu kita menghitungnya.

Selawat dan salam buat Junjungan Mulia, Rasul tercinta, Muhammad SAW serta keluarga, para sahabat dan orang-orang yang istiqamah mengikuti Baginda.

Untuk memahami bahawa musibah itu sebenarnya nikmat buat kita.. mari kita ikuti kisah nabi Musa a.s berguru dengan nabi Hidhir a.s yang diterangkan oleh Allah SWT dalam surah al-Kahfi yakni surah ke 18 dalam al-Quranul Karim.. dan juga memahami ayat (216) daripada surah al-Baqarah di bawah:

كُتِبَ عَلَيۡڪُمُ ٱلۡقِتَالُ وَهُوَ كُرۡهٌ۬ لَّكُمۡ‌ۖ وَعَسَىٰٓ أَن تَكۡرَهُواْ شَيۡـًٔ۬ا وَهُوَ خَيۡرٌ۬ لَّڪُمۡ‌ۖ وَعَسَىٰٓ أَن تُحِبُّواْ شَيۡـًٔ۬ا وَهُوَ شَرٌّ۬ لَّكُمۡ‌ۗ وَٱللَّهُ يَعۡلَمُ وَأَنتُمۡ لَا تَعۡلَمُونَ

Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang Mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya. (216)

Di bawah ini adalah ayat-ayat daripada surah al-Kahfi mulai dari ayat (60) hingga ayat (82)

وَإِذۡ قَالَ مُوسَىٰ لِفَتَٮٰهُ لَآ أَبۡرَحُ حَتَّىٰٓ أَبۡلُغَ مَجۡمَعَ ٱلۡبَحۡرَيۡنِ أَوۡ أَمۡضِىَ حُقُبً۬ا

Dan (ingatkanlah peristiwa) ketika Nabi Musa berkata kepada temannya: Aku tidak akan berhenti berjalan sehingga aku sampai di tempat pertemuan dua laut itu atau aku berjalan terus bertahun-tahun. (60)

فَلَمَّا بَلَغَا مَجۡمَعَ بَيۡنِهِمَا نَسِيَا حُوتَهُمَا فَٱتَّخَذَ سَبِيلَهُ ۥ فِى ٱلۡبَحۡرِ سَرَبً۬ا
Maka apabila mereka berdua sampai ke tempat pertemuan dua laut itu, lupalah mereka akan hal ikan mereka, lalu ikan itu menggelongsor menempuh jalannya di laut, yang merupakan lorong di bawah tanah. (61)



فَلَمَّا جَاوَزَا قَالَ لِفَتَٮٰهُ ءَاتِنَا غَدَآءَنَا لَقَدۡ لَقِينَا مِن سَفَرِنَا هَـٰذَا نَصَبً۬ا
Setelah mereka melampaui (tempat itu), berkatalah Nabi Musa kepada temannya: Bawalah makan tengah hari kita sebenarnya kita telah mengalami penat lelah dalam perjalanan kita ini. (62)

قَالَ أَرَءَيۡتَ إِذۡ أَوَيۡنَآ إِلَى ٱلصَّخۡرَةِ فَإِنِّى نَسِيتُ ٱلۡحُوتَ وَمَآ أَنۡسَٮٰنِيهُ إِلَّا ٱلشَّيۡطَـٰنُ أَنۡ أَذۡكُرَهُ ۥ‌ۚ وَٱتَّخَذَ سَبِيلَهُ ۥ فِى ٱلۡبَحۡرِ عَجَبً۬ا
Temannya berkata: Tahukah apa yang telah terjadi ketika kita berehat di batu besar itu? Sebenarnya aku lupakan hal ikan itu dan tiadalah yang menyebabkan aku lupa daripada menyebutkan halnya kepadamu melainkan syaitan dan ikan itu telah menggelongsor menempuh jalannya di laut, dengan cara yang menakjubkan. (63)

قَالَ ذَٲلِكَ مَا كُنَّا نَبۡغِ‌ۚ فَٱرۡتَدَّا عَلَىٰٓ ءَاثَارِهِمَا قَصَصً۬ا
Nabi Musa berkata: Itulah yang kita kehendaki; merekapun balik semula ke situ, dengan menurut jejak mereka. (64)



فَوَجَدَا عَبۡدً۬ا مِّنۡ عِبَادِنَآ ءَاتَيۡنَـٰهُ رَحۡمَةً۬ مِّنۡ عِندِنَا وَعَلَّمۡنَـٰهُ مِن لَّدُنَّا عِلۡمً۬ا
Lalu mereka dapati seorang dari hamba-hamba Kami yang telah kami kurniakan kepadanya rahmat dari Kami dan Kami telah mengajarnya sejenis ilmu; dari sisi Kami. (65)



قَالَ لَهُ ۥ مُوسَىٰ هَلۡ أَتَّبِعُكَ عَلَىٰٓ أَن تُعَلِّمَنِ مِمَّا عُلِّمۡتَ رُشۡدً۬ا
Nabi Musa berkata kepadanya: Bolehkah aku mengikutmu, dengan syarat engkau mengajarku dari apa yang telah diajarkan oleh Allah kepadamu, ilmu yang menjadi petunjuk bagiku? (66)


قَالَ إِنَّكَ لَن تَسۡتَطِيعَ مَعِىَ صَبۡرً۬ا
Dia menjawab: Sesungguhnya engkau (wahai Musa), tidak sekali-kali akan dapat bersabar bersamaku. (67)

وَكَيۡفَ تَصۡبِرُ عَلَىٰ مَا لَمۡ تُحِطۡ بِهِۦ خُبۡرً۬ا
Dan bagaimana engkau akan sabar terhadap perkara yang engkau tidak mengetahuinya secara meliputi? (68)

قَالَ سَتَجِدُنِىٓ إِن شَآءَ ٱللَّهُ صَابِرً۬ا وَلَآ أَعۡصِى لَكَ أَمۡرً۬ا

Nabi Musa berkata: Engkau akan dapati aku, Insya Allah: Orang yang sabar; dan aku tidak akan membantah sebarang perintahmu. (69)

قَالَ فَإِنِ ٱتَّبَعۡتَنِى فَلَا تَسۡـَٔلۡنِى عَن شَىۡءٍ حَتَّىٰٓ أُحۡدِثَ لَكَ مِنۡهُ ذِكۡرً۬ا

Dia menjawab: Sekiranya engkau mengikutku, maka janganlah engkau bertanya kepadaku akan sesuatupun sehingga aku ceritakan halnya kepadamu. (70)


فَٱنطَلَقَا حَتَّىٰٓ إِذَا رَكِبَا فِى ٱلسَّفِينَةِ خَرَقَهَا‌ۖ قَالَ أَخَرَقۡتَہَا لِتُغۡرِقَ أَهۡلَهَا لَقَدۡ جِئۡتَ شَيۡـًٔا إِمۡرً۬ا
Lalu berjalanlah keduanya sehingga apabila mereka naik ke sebuah perahu, dia membocorkannya. Nabi Musa berkata: Patutkah engkau membocorkannya sedang akibat perbuatan itu menenggelamkan penumpang-penumpangnya? Sesungguhnya engkau telah melakukan satu perkara yang besar. (71)


قَالَ أَلَمۡ أَقُلۡ إِنَّكَ لَن تَسۡتَطِيعَ مَعِىَ صَبۡرً۬ا
Dia menjawab: Bukankah aku telah katakan, bahawa engkau tidak sekali-kali akan dapat bersabar bersamaku? (72)

قَالَ لَا تُؤَاخِذۡنِى بِمَا نَسِيتُ وَلَا تُرۡهِقۡنِى مِنۡ أَمۡرِى عُسۡرً۬ا
Nabi Musa berkata: Janganlah engkau marah akan daku disebabkan aku lupa (akan syaratmu) dan janganlah engkau memberati daku dengan sebarang kesukaran dalam urusanku (menuntut ilmu). (73)

فَٱنطَلَقَا حَتَّىٰٓ إِذَا لَقِيَا غُلَـٰمً۬ا فَقَتَلَهُ ۥ قَالَ أَقَتَلۡتَ نَفۡسً۬ا زَكِيَّةَۢ بِغَيۡرِ نَفۡسٍ۬ لَّقَدۡ جِئۡتَ شَيۡـًٔ۬ا نُّكۡرً۬ا


Kemudian keduanya berjalan lagi sehingga apabila mereka bertemu dengan seorang pemuda lalu dia membunuhnya. Nabi Musa berkata Patutkah engkau membunuh satu jiwa yang bersih, yang tidak berdosa membunuh orang? Sesungguhnya engkau telah melakukan satu perbuatan yang mungkar! (74)

قَالَ أَلَمۡ أَقُل لَّكَ إِنَّكَ لَن تَسۡتَطِيعَ مَعِىَ صَبۡرً۬ا
Dia menjawab: Bukankah, aku telah katakan kepadamu, bahawa engkau tidak sekali-kali akan dapat bersabar bersamaku? (75)

قَالَ إِن سَأَلۡتُكَ عَن شَىۡءِۭ بَعۡدَهَا فَلَا تُصَـٰحِبۡنِى‌ۖ قَدۡ بَلَغۡتَ مِن لَّدُنِّى عُذۡرً۬ا
Nabi Musa berkata: Jika aku bertanya kepadamu tentang sebarang perkara sesudah ini, maka janganlah engkau jadikan daku sahabatmu lagi; sesungguhnya engkau telah cukup mendapat alasan-alasan berbuat demikian disebabkan pertanyaan-pertanyaan dan bantahanku. (76)

فَٱنطَلَقَا حَتَّىٰٓ إِذَآ أَتَيَآ أَهۡلَ قَرۡيَةٍ ٱسۡتَطۡعَمَآ أَهۡلَهَا فَأَبَوۡاْ أَن يُضَيِّفُوهُمَا فَوَجَدَا فِيہَا جِدَارً۬ا يُرِيدُ أَن يَنقَضَّ فَأَقَامَهُ ۥ‌ۖ قَالَ لَوۡ شِئۡتَ لَتَّخَذۡتَ عَلَيۡهِ أَجۡرً۬ا
Kemudian keduanya berjalan lagi, sehingga apabila mereka sampai kepada penduduk sebuah bandar, mereka meminta makan kepada orang-orang di situ, lalu orang-orang itu enggan menjamu mereka. Kemudian mereka dapati di situ sebuah tembok yang hendak runtuh, lalu dia membinanya. Nabi Musa berkata: Jika engkau mahu, tentulah engkau berhak mengambil upah mengenainya! (77)


قَالَ هَـٰذَا فِرَاقُ بَيۡنِى وَبَيۡنِكَ‌ۚ سَأُنَبِّئُكَ بِتَأۡوِيلِ مَا لَمۡ تَسۡتَطِع عَّلَيۡهِ صَبۡرًا
Dia menjawab: Inilah masanya perpisahan antaraku denganmu, aku akan terangkan kepadamu maksud (kejadian-kejadian yang dimusykilkan) yang engkau tidak dapat bersabar mengenainya. (78)

أَمَّا ٱلسَّفِينَةُ فَكَانَتۡ لِمَسَـٰكِينَ يَعۡمَلُونَ فِى ٱلۡبَحۡرِ فَأَرَدتُّ أَنۡ أَعِيبَہَا وَكَانَ وَرَآءَهُم مَّلِكٌ۬ يَأۡخُذُ كُلَّ سَفِينَةٍ غَصۡبً۬ا
Adapun perahu itu adalah ia dipunyai oleh orang-orang miskin yang bekerja di laut; oleh itu, aku bocorkan dengan tujuan hendak mencacatkannya, kerana di belakang mereka nanti ada seorang raja yang merampas tiap-tiap sebuah perahu yang tidak cacat. (79)

وَأَمَّا ٱلۡغُلَـٰمُ فَكَانَ أَبَوَاهُ مُؤۡمِنَيۡنِ فَخَشِينَآ أَن يُرۡهِقَهُمَا طُغۡيَـٰنً۬ا وَڪُفۡرً۬ا
Adapun pemuda itu, kedua ibu bapanya adalah orang-orang yang beriman, maka kami bimbang bahawa dia akan mendesak mereka melakukan perbuatan yang zalim dan kufur. (80)

فَأَرَدۡنَآ أَن يُبۡدِلَهُمَا رَبُّہُمَا خَيۡرً۬ا مِّنۡهُ زَكَوٰةً۬ وَأَقۡرَبَ رُحۡمً۬ا
Oleh itu, kami ingin dan berharap, supaya Tuhan mereka gantikan bagi mereka anak yang lebih baik daripadanya tentang kebersihan jiwa dan lebih mesra kasih sayangnya. (81)

وَأَمَّا ٱلۡجِدَارُ فَكَانَ لِغُلَـٰمَيۡنِ يَتِيمَيۡنِ فِى ٱلۡمَدِينَةِ وَكَانَ تَحۡتَهُ ۥ كَنزٌ۬ لَّهُمَا وَكَانَ أَبُوهُمَا صَـٰلِحً۬ا فَأَرَادَ رَبُّكَ أَن يَبۡلُغَآ أَشُدَّهُمَا وَيَسۡتَخۡرِجَا كَنزَهُمَا رَحۡمَةً۬ مِّن رَّبِّكَ‌ۚ وَمَا فَعَلۡتُهُ ۥ عَنۡ أَمۡرِى‌ۚ ذَٲلِكَ تَأۡوِيلُ مَا لَمۡ تَسۡطِع عَّلَيۡهِ صَبۡرً۬ا
Adapun tembok itu pula, adalah ia dipunyai oleh dua orang anak yatim di bandar itu dan di bawahnya ada harta terpendam kepunyaan mereka dan bapa mereka pula adalah orang yang soleh. Maka Tuhanmu menghendaki supaya mereka cukup umur dan dapat mengeluarkan harta mereka yang terpendam itu, sebagai satu rahmat dari Tuhanmu (kepada mereka) dan (ingatlah) aku tidak melakukannya menurut fikiranku sendiri. Demikianlah penjelasan tentang maksud dan tujuan perkara-perkara yang engkau tidak dapat bersabar mengenainya. (82)

Huraian:


Diriwayatkan daripada Ubai bin Ka'ab.. dia mengatakan dia mendengar Rasulullah saw bersabda: bahawasanya Musa a.s telah berpidato di hadapan kaum Bani Israel.. semasa orang bertanya "siapakah manusia yang paling pandai/berilmu/alim? Nabi Musa menjawab: "Aku".. lalu Allah menempelak/menegur kerana dia tak mengatakan Allah Yang Lebih Tahu.. kemudian Allah mewahyukan kepada Musa bahawa ada lagi manusia yang lebih pandai daripada engkau (namanya Hidhir).

Lalu Allah mewahyukan kepada Musa as: "Aku ada mempunyai seorang hamba yang lebih alim daripada engkau dan tempatnya dipertemuan dua laut""

Musa as bertanya: "Ya Tuhanku! bagaimana saya akan dapat bertemu dengannya?"

Allah menjawab: "Pergilah engkau berjalan(belayar) dan bawalah bekalan seekor ikan (ikan asin/ikan yang telah dimasak). masukkan ke dalam bakul.. nanti di mana ikan itu hilang di situlah tempatnya Hidhir".

Lalu nabi Musa berangkatlah membawa ikan dan ditemani seorang pemuda sebagai khadamnya (bernama Yusak bin Nun). ( ayat 60) apabila sampai di sebuah batu besar kedua-duanya tertidur.. semasa kedua2nya tertidur ikan itu menjadi hidup dan menggelupur terus ke laut.. apabila terjaga Yusak terlupa untuk memberitahu kepada Nabi Musa.. kedua2nya berjalan sehingga pada keesokan harinya Nabi Musa berkata kepada pembantunya itu: "Bawalah makanan tengah hari buat kita, sesungguhnya kita telah kepenatan dalam perjalanan kita ini. Temannya berkata: "Tahukah apa yang telah terjadi ketika kita berehat di batu besar itu? Sebenarnya aku lupakan hal ikan itu dan tiadalah yang menyebabkan aku lupa daripada menyebutkan halnya kepadamu melainkan Syaitan dan ikan itu telah menggelongsor menempuh jalannya di laut, dengan cara yang menakjubkan.. lalu Nabi Musa berkata: "itulah tempat yang dikehendaki" dan mereka pun berpatah balik ke tempat pertemuan dua lautan itu..lihat ayat (61 - 64)..

Apabila sampai di tempat berkenaan mereka mendapati seorang lelaki berpakaian putih.. lalu Nabi Musa memberi salam dan memperkenalkan diri masing2.. setelah itu Nabi Musa meminta izin untuk bersama-sama Nabi Hidhir.. Nabi Musa berkata: "Bolehkah aku mengikutimu agar engkau mengajarkan ilmu yang menjadi petunjuk yang telah diajarkan Allah kepadamu".. Hidhir menjawab "Sesungguhnya engkau tak akan sabar bersama aku.. betapa engkau akan bersabar tentang sesuatu yang belum menjadi pengalaman bagimu" .. Musa berkata "Nanti engkau akan mendapati insyaAllah aku orang yang sabar dan aku tidak akan mengingkari perintahmu.".. lalu Hidhir berkata:"Jika engkau mengikut aku janganlah bertanyakan sesuatu kepadaku sehingga aku menceritakan kepadamu". (ayat 65 - 67 )

Setelah itu Nabi Hidhir dan Nabi Musa berjalan dan menaiki kapal.. mengenali nabi Hidhir, orang2 kapal itu tidak menuntut bayaran.. disuruh oleh nabi Hidhir supaya kapal itu berjalan.. tatkala kapal sedang belayar tiba2 Nabi Hidhir melubangkan kapal itu dengan kapak.. Nabi Musa terkejut lalu berkata: "Orang-orang kapal ini telah mengajak kita belayar tanpa bayaran.. lalu mengapa engkau lubangkan kapal ini? tentu penumpang2 akan karam semuanya.. sesungguhnya engkau melakukan kesalahan yang amat besar". Nabi Hidhir berkata: "Bukankah aku sudah mengingatkanmu, bahawa engkau tidak akan dapat bersabar bersamaku?" Musa menjawab: "Janganlah engkau marah kepadaku disebabkan kelupaanku.. dan janganlah engkau membebani aku di atas kesalahanku dengan kesukaran". (71 - 73)

Kemudian Nabi Hidhir dan Nabi Musa keluar daripada kapal itu berjalan hingga bertemu dengan seorang kanak2 lelaki.. lalu Nabi hidhir membunuhnya.. Musa berkata: “Mengapa engkau membunuh seorang yang bersih dan tidak bersalah? Sesungguhnya engkau telah berbuat mungkar” (ayat 74). Berkata Hidhir : “Bukankah aku sudah katakana kepadamu, bahawa engkau tidak dapat bersamaku?”.Teguran Nabi Hidhir kali ini lebih keras (ayat 75) Musa berkata : “Jika aku bertanya lagi selepas ini janganlah aku engkau bawa berkawan lagi.. Sesunguhnya telah cukuplah engkau memberi kemaafan kepadaku”. (ayat 76).

Kemudian mereka berdua terus berjalan.. sehingga sampai di sebuah negeri lalu keduanya meminta makanan kepada penduduk di situ.. tetapi penduduk di situ enggan memberikan mereka makanan.. kemudian didapati dalam negeri itu ada sebuah tembok yang hamper roboh lalu Hidhir tampil membina semula tembok itu.. Lalu Nabi Musa yang tidak dapat bersabar itu berkata kepada Hidhir: “Jika engkau mahu sememangnya engkau berhak meminta upahnya”.(ayat 77).

Hidhir pun berkata: Inilah hari perpisahan antara kita, nanti aku akan terangkan kepadamu tentang takwil perbuatanku yang engkau tidak sabar mengenainya.(78) Adapun kapal itu kepunyaan orang-orang miskin yang bekerja di laut.. sengaja aku rosakkan keran di hadapan mereka ada seorang raja yang zalim yang akan merampas setiap kapal yang tidak rosak.(79)

Adapun kanak2 lelaki itu kedua-dua orang tuanya orang beriman. Kami takut kalau2 dia kelak akan mendesak kedua orang tuanya melakukan kezaliman dan kufur.. maka kami ingin supaya Tuhan menggantikan dengan anak yang lebih baik daripadanya daripada segi kebersihan jiwanya dan lebih penyantun(80 dan 81)

Adapun tembok itu dipunyai oleh 2 orang anak yatim di kota itu.. di bawah tembok itu ada harta terpendam yang disimpan oleh kedua orang tuanya yang soleh.. Maka Tuhanmu menghendaki supaya keduanya dewasa baru keduanya mengeluarkan harta terpendam itu sebagai rahmat daripada Tuhanmu.. dan bukanlah yang aku lakukan itu dengan kehendak aku sendiri (melainkan denga wahyu daripada Tuhanku) demikianlah takwilnya (keterangan) yang engkau tidak dapat bersabar dengannya.

Apabila selesainya kisah ini, Rasulullah SAW pun bersabda :”Allah rahmati Musa. Alangkah baiknya kalau Musa bersabar, sehingga Hidhir dapat meneruskan ceritanya kepada kita tentang kisah kedua2 orang itu”.

Kesimpulan:

Ilmu Allah amat luas.. sebahagian diberi kepada Nabi Musa dan sebahagian kepada Nabi Hidhir dan Nabi2 yang lain. Allah akan memberikan ilmu kepada hambanya yang soleh.

Allah menyatakan musibah yang diberi adalah baik buat kita seperti dalam ayat 216 al-baqarah.. peperangan akan menggadai nyawa tetapi Allah menyatakan Dia lebih Tahu.

Allah menerangkan bagaimana rahmat di sebalik ujian yang ditimpakan ke atas hamba2Nya yang soleh.Apabila berlaku musibah biasanya kita tidak dapat mengetahui apakah hikmahnya.. kita tak tahu di mana keadilan Allah.. tetapi apabila kita sudah menyedari contohnya apabila kita sepatutnya naik kereta.. tetapi kita tak sempat naik ditinggalkan tiba2 kereta itu kemalangan.. pemandu dan penumpang ada yang meninggal dan ada yang cedera barulah kita tahu hikmah di sebalik musibah itu.

Begitulah juga kisah nelayan yang miskin.. kapal dirosakkan adalah musibah.. tetapi musibah lebih besar jika tidak dirosakkan oleh nabi Hidhir.. mereka akan kehilangan kapal dan punca mencari rezeki.. Kanak2 lelaki yang dibunuh oleh Nabi Hidhir bukan saja2.. tetapi untuk menyelamatkan akidah ibubapanya dan anak itu diambil dalam keadaan suci tidak berdosa.. manakala tembok yang dibina adalah untuk menyelamatkan harta anak2 yatim daripada ibubapanya yang soleh.. jika tidak dibuat demikian tentu hartanya diambil oleh orang2 di kota itu yang sudah tentunya orang2 yang tidak beriman.

Bahawasanya hidup ini terasa sempit jika kita memandang setiap kejadian yang berlaku tidak seperti yang Allah suruh kita pandang.....

Tuesday, June 16, 2009

Keajaiban Kalimah Tauhid 3

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ

Firman Allah dalam Surah Muhammad ayat 19:


فَٱعۡلَمۡ أَنَّهُ ۥ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا ٱللَّهُ وَٱسۡتَغۡفِرۡ لِذَنۢبِكَ وَلِلۡمُؤۡمِنِينَ وَٱلۡمُؤۡمِنَـٰتِ‌ۗ وَٱللَّهُ يَعۡلَمُ مُتَقَلَّبَكُمۡ وَمَثۡوَٮٰكُمۡ


Oleh itu, maka tetapkanlah pengetahuanmu dan keyakinanmu (wahai Muhammad) bahawa sesungguhnya tiada Tuhan yang berhak disembah melainkan Allah dan mintalah ampun kepadaNya bagi salah silap yang engkau lakukan dan bagi dosa-dosa orang-orang yang beriman lelaki dan perempuan dan (ingatlah), Allah mengetahui akan keadaan gerak-geri kamu (di dunia) dan keadaan penetapan kamu (di akhirat). (19)


Maksud (tetapkanlah pengetahuanmu) dalam ayat di atas ialah Allah menganjurkan supaya kita mempelajari ilmu mengenal Allah .. Allah menyatakan bahawa asas ajaran agama ialah mengenal Allah.. sebab sebanyak manapun ilmu yang kita tahu tetapi jika kita buta tentang uluhiyah Allah.. tentang kalimah tauhid, ilmu yang dipelajari atau ilmu yang diketahui itu akan sia-sia.. akidah akan tertolak.


Tidak ada satupun perbuatan baik yang kita lakukan itu melainkan dengan pertolongan Allah.. manakala perbuatan jahat kita tinggalkan juga dengan perlindungan Allah. Oleh itu bersyukurlah apabila kita telah dapat melakukan perintah Allah dan meninggalkan larangan. Jika kita telah rasa bersyukur.. kita akan rasa akrab dengan Allah. 


Kalimah tauhid (La ilaha illallah) ini merupakan zikir yang paling utama. Kalimah ini pasti akan diucapkan oleh sama ada mukmin atau kafir apabila dia menghadapi musibah.. apabila berada dalam keadaan kritikal. Ini boleh dilihat dalam kisah Firaun dan juga kisah Nabi Yunus dalam perut ikan nun. 


Dalam ayat surah Yunus ayat 90 Allah berfirman:


وَجَـٰوَزۡنَا بِبَنِىٓ إِسۡرَٲٓءِيلَ ٱلۡبَحۡرَ فَأَتۡبَعَهُمۡ فِرۡعَوۡنُ وَجُنُودُهُ ۥ بَغۡيً۬ا وَعَدۡوًا‌ۖ حَتَّىٰٓ إِذَآ أَدۡرَڪَهُ ٱلۡغَرَقُ قَالَ ءَامَنتُ أَنَّهُ ۥ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا ٱلَّذِىٓ ءَامَنَتۡ بِهِۦ بَنُوٓاْ إِسۡرَٲٓءِيلَ وَأَنَا۟ مِنَ ٱلۡمُسۡلِمِينَ


Dan Kami bawakan Bani Israil ke seberang Laut Merah, lalu dikejar oleh Firaun dan tenteranya, dengan tujuan melakukan kezaliman dan pencerobohan, sehingga apabila Firaun hampir tenggelam berkatalah dia (pada saat yang genting itu): Aku percaya, bahawa tiada Tuhan melainkan yang dipercayai oleh Bani Israil dan aku adalah dari orang-orang yang berserah diri (menurut perintah). (90)


Manakala dalam Surah anbiya' ayat 87 


وَذَا ٱلنُّونِ إِذ ذَّهَبَ مُغَـٰضِبً۬ا فَظَنَّ أَن لَّن نَّقۡدِرَ عَلَيۡهِ فَنَادَىٰ فِى ٱلظُّلُمَـٰتِ أَن لَّآ إِلَـٰهَ إِلَّآ أَنتَ سُبۡحَـٰنَكَ إِنِّى ڪُنتُ مِنَ ٱلظَّـٰلِمِينَ


Dan (sebutkanlah peristiwa) Zunnun, ketika dia pergi (meninggalkan kaumnya) dalam keadaan marah, yang menyebabkan dia menyangka bahawa Kami tidak akan mengenakannya kesusahan atau cubaan; (setelah berlaku kepadanya apa yang berlaku) maka dia pun menyeru dalam keadaan yang gelap-gelita dengan berkata: Sesungguhnya tiada Tuhan (yang dapat menolong) melainkan Engkau (ya Allah)! Maha Suci Engkau (daripada melakukan aniaya, tolongkanlah daku)! Sesungguhnya aku adalah dari orang-orang yang menganiaya diri sendiri. (87)


Dalam ayat2 di atas, surah Yunus menceritakan kisah Firaun yang dalam keadan terdesak.. sangat2 kritikal kerana hampir2 tenggelam.. manakala dalam surah al-Anbiya' pula kisah nabi yunus yang juga dalam keadaan terdesak dan kritikal kerana berada dalam perut ikan nun yang jauh di dalam lautan. 


Dalam kedua2 ayat ini Allah ingin memberitahu kita bahawa hambanya seorang kafir, musuh Allah iaitu Firaun dan seorang lagi mukmin dan muslim yang disayangi Allah.. kedua2nya berada dalam keaadan terdesak.. kritikal kerana merasakan tidak ada siapa yang dapat menolong kecuali Allah.. lalu kedua2nya mengucapkan kalimah tauhid. 


Tetapi kenapa Allah hanya selamatkan nabi Yunus tidak Firaun?



Dalam surah Yunus ayat 90 tadi Firaun dalam keadan hampir tenggelam berkata: " Aku percaya, bahawa tiada Tuhan melainkan yang dipercayai oleh Bani Israil dan aku adalah dari orang-orang yang berserah diri (menurut perintah). 


Dalam kisah ini ribuan kaum bani Israil dibawa dari Mesir ke Palestin.. Allah menyuruh nabi Musa membawa mereka ini lari daripada Firaun mengikut jalan laut.. Firaun mengejar di belakang apabila hampir di lautan pengikut nabi Musa melihat di hadapan laut dibelakang pula Firaun sehinga hampir putus asa.. pada ketika itu Allah mewahyukan kepada Musa supaya memukul tongkatnya ke laut.. apabila tongkat dipukul.. terbelah laut menjadi dua bahagian.. apabila Nabi Musa dan pengikutnya sampai ke seberang.. Allah menyuruh lagi Nabi Musa memukul tongkatnya ke laut.. Firaun yang masih belum sampai.. hampir2 sampai ke seberang.. tenggelam di laut.. sebelum tenggelam Firaun sempat mengatakan bahawa dia beriman. 


Imannya ditolak kerana dia tidak yakin.. syahadahnya juga pelik kerana dia berkata bahawa dia percaya kepada Tuhan yang dipercayai oleh bani Israil.. ini bermakna dia cuma taklifkan dengan Tuhan bani Israil.. dia jahil .. tidak mengenal Allah.. memang bani Israil percaya kepada Allah.. Allah yang satu.. tetapi Firaun kalau ditanya siapa Tuhan yang engkau sembah dia tak akan dapat menjawab dengan penuh yakin. Firaun mengucap kalimah itu hanyalah semata2 untuk menyelamatkan dirinya. Firaun tak kenal Allah, tak tau siapa Allah, tak kenal dirinya.. untuk apa dia dijadikan.. dan Firaun mengaku pula dia Tuhan dan menyuruh kaumnya menyembah dia.. dia sedikitpun tidak insaf yang selama ini dia berdosa dan derhaka kepada Allah..Ini boleh dilihat dalam ayat 23 dan 24 surah An-Naziat. 


فَحَشَرَ فَنَادَىٰ . فَقَالَ أَنَا۟ رَبُّكُمُ ٱلۡأَعۡلَىٰ


Lalu dia menghimpunkan orang-orangnya dan menyeru; (23) Dengan berkata: Akulah tuhan kamu, yang tertinggi. (24)


Berbeza dengan Nabi Yunus.. dia bukan takut mati tetapi takut berdosa.. dia berkata tiada Tuhan yang disembah melainkan Engkau.. dia yakin yang dapat menolong dia hanya Allah.. dia memuji Allah.. Maha Suci Allah.. dia mengakui kesalahannya meninggalkan kaumnya.. kalau dia mati sebelum Allah ampunkan kesalahanya bagaimana?


Dalam ayat 143 dan 144 surah Assaffat, Allah menerangkan:


فَلَوۡلَآ أَنَّهُ ۥ كَانَ مِنَ ٱلۡمُسَبِّحِينَ


Maka kalaulah dia bukan dari orang-orang yang sentiasa mengingati Allah (dengan zikir dan tasbih). (143)


لَلَبِثَ فِى بَطۡنِهِۦۤ إِلَىٰ يَوۡمِ يُبۡعَثُونَ


Tentulah dia akan tinggal di dalam perut ikan itu hingga ke hari manusia dibangkitkan keluar dari kubur. (144)





Allah keluarkan Nabi Yunus disebabkan Nabi Yunus seorang yang sentiasa mengingati Allah.. baik ketika senang mahupun susah.. Rahsianya ialah kalimah tauhid Nabi Yunus .. sebelum menimpa musibah dia sudah mengenal Allah. 


Daripada kisah Nabi Yunus dan Firaun ini marilah kita ambil iktibar bahawa hendaklah kita sentiasa menetapkan iman kita bahawa Tiada Tuhan yang berhak disembah dan memelihara supaya kalimah itu tidak terbatal dengan menjaga 3 perkara seperti yang telah saya tulis dalam entri yang lepas.. di samping itu hendaklah kita sentiasa mengingati Allah baik dalam keadaan apa sekalipun.. masa senang, masa susah, masa sakit, masa muda, masa tua.. jadi apabila kita sentiasa ingat Allah, Allah hampir dengan kita.. apabila kita ditimpa musibah, berdoalah dengan mengakui kesalahan kita.. tanamkan rasa bersalah.. mengakui kebaikan Allah yang telah kita terima.. kita tak mintapun Allah dah beri.. akuilah kelemahan kita.. supaya Allah kabulkan permohonan kita. 


Nabi Adam as ketika sedar buat salah dia mengaku dia zalim.. katanya :"Wahai Tuhan kami, kami zalim, jika Engkau tidak mengasihaniku pasti aku jadi orang yang merugi". Nabi Adam tidak minta senag semula sebaliknya mengakui kesilapannya supaya diampunkan Allah. 


Rasulullah SAW berpesan kepada kita : "Kenalilah kamu akan Allah semasa kamu senang nescaya Allah kenal kamu ketika kamu susah". 


Yang baik daripada Allah yang silap daripada diriku sendiri.

Friday, June 12, 2009

Keajaiban Kalimah Tauhid 2

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamu'alaikum.

Marilah sama-sama kita memuji dan memuja Allah SWT atas segala limpahan kurniaNya yang begitu banyak memberikan kita kenikmatan sehingga tidak mampu kita menghitungnya.

Selawat dan salam buat Junjungan Mulia, Rasul tercinta, Muhammad SAW serta keluarga, para sahabat dan orang-orang yang istiqamah mengikuti Baginda.

Mu'az bun Jabal daripada Abu Daud (hadith Sahih Isnad) berkata bahawa Nabi Muhammad SAW bersabda: " Sesiapa sahaja yang akhir ucapannya 'La ilaha illallah' berpeluang masuk syurga dengan syarat kalimah itu tidak terbatal"

Ingatlah bahawa harta yang paling berharga ialah kalimah 'La ilaha illallah' kerana akan masuk syurga akhirnya.. sebaliknya orang yang memiliki segala2nya kecuali 'La ilaha illallah' akan sengsara di akhirat.. oleh itu jagalah kalimah ini elok2 supaya tidak terbatal..

Bagaimana menjaga supaya tidak terbatal..

Ada 3 perkara yang kita perlu lakukan supaya kalimah itu tidak terbatal atau untuk memastikan Allah terima kita di akhirat dan dapat syafaat Nabi Muhammad SAW

1) Jangan Menyembah Selain Allah

Secara umum maksud kalimah 'La ilaha illallah' ialah tiada Tuhan yang berhak disembah melainkan Allah.. Ilah ialah Zat yang berhak menerima pujian.. Zat yang berhak disembah.. katakan kepada pokok dan kepada siapa pun selain Allah engkau bukan Tuhan.. katakan tiadak ada sesiapapun yang Berkuasa mendatangkan rezeki, menyempitkan rezeki, mendatangkan penyakit, menyembuhkan, memberi keuntungan, menyebabkan kerugian melainkan Allah..

Sesiapa yang percaya selain Allah yang memberi rezeki ucapan kalimah 'La ilaha illallah' akan terbatal.. jangan percaya contoh menetapkan tarikh perkahwinan kena pilih hari2 tertentu.. nak buat rumah tak boleh di tempat sekian2.. ini semua syirik.. nak buat sesuatu tak boleh hari selasa atau sabtu.. kalau jumpa kucing hitam di jalan .. terdetik di hadapan mesti ada bahaya.. jangan! semua ketetapan adalah hak Allah.. yang jadi malang ialah kerana diri sendiri.. puncanya kerana menolak kebenaran.

Ini dijelaskan oleh Allah dalam Surah Yaasin ayat 19 maksudnya

Rasul-rasul itu menjawab: Nahas dan malang kamu itu adalah disebabkan (kekufuran) yang ada pada kamu. Patutkah kerana kamu diberi peringatan dan nasihat pengajaran (maka kamu mengancam kami dengan apa yang kamu katakan itu)? (Kamu bukanlah orang-orang yang mahu insaf) bahkan kamu adalah kaum pelampau. (19)


Lihat lagi dalam surah Al-Isra ayat 23


Dan Tuhanmu telah perintahkan, supaya engkau tidak menyembah melainkan kepadaNya semata-mata dan hendaklah engkau berbuat baik kepada ibu bapa. Jika salah seorang daripada keduanya atau kedua-duanya sekali, sampai kepada umur tua dalam jagaan dan peliharaanmu, maka janganlah engkau berkata kepada mereka (sebarang perkataan kasar) sekalipun perkataan "Ha" dan janganlah engkau menengking menyergah mereka, tetapi katakanlah kepada mereka perkataan yang mulia (yang bersopan santun). (23)


Allah memerintahkan hambaNya menyembah hanya kepada Dia.. oleh itu berdoalah memohon kepadaNya bukan kepada kubur atau makhluk lain kerana semua yang ada di antara bumi dan langit dan isinya ini adalah hak Allah.. kita manusia dan semua yang ada pada kita iaitu mata tangan kaki dan lain-lain semuanya milik Allah.. Allah membenarkan kita mengambil manfaatnya sahaja.

Oleh sebab semua ini hak Allah.. Allah sahajalah yang berhak memuji dan dipuji.. jika tiba2 ada orang memuji bukan kepada Allah mana mungkin Allah tidak murka.. Allah mengajar kita mengucapkan Maa syaaAllah(Semuanya ialah barang yang dikehendaki Allah)! .. la quwatailla billah (tiada daya dan upaya melainkan dengan pertolongan Allah) seperti dalam ayat 39 surah al-kahfi.. semasa orang memuji kita.. atau semasa hendak memuji .. Ini supaya tidak terjejas kalimah 'La ilaha illallah'

Dan sepatutnya semasa engkau masuk ke kebunmu, berkata: (Semuanya ialah barang yang dikehendaki Allah)! (tiada daya dan upaya melainkan dengan pertolongan Allah)? Kalau engkau memandang aku sangat kurang tentang harta dan anak berbanding denganmu. (Al-Kahfi : 39)

Ataupun boleh berkata.. Ini ialah dari limpah kurnia Tuhanku, untuk mengujiku adakah aku bersyukur atau aku tidak mengenangkan nikmat pemberianNya seperti yang diucapkan oleh Nabi Sulaiman as tatkala melihat istana permaisuri Balqis di hadapannya yang didatangkan dengan sekelip mata dalam ayat 40 surah Al-Naml..

Berkata pula seorang yang mempunyai ilmu pengetahuan dari Kitab Allah: Aku akan membawakannya kepadamu dalam sekelip mata! Setelah Nabi Sulaiman melihat singgahsana itu terletak di sisinya, berkatalah dia: Ini ialah dari limpah kurnia Tuhanku, untuk mengujiku adakah aku bersyukur atau aku tidak mengenangkan nikmat pemberianNya dan (sebenarnya) sesiapa yang bersyukur maka faedah syukurnya itu hanyalah terpulang kepada dirinya sendiri dan sesiapa yang tidak bersyukur (maka tidaklah menjadi hal kepada Allah), kerana sesungguhnya Tuhanku Maha Kaya, lagi Maha Pemurah. (40)


Nabi Sulaiman sedikitpun tidak merasa segala kekayaan dan kekuasannya yang luas termasuk terhadap jin sebagai miliknya.. bahkan dikembalikan kepada Allah..

Jika kita meraskan nikmat itu milik kita Allah akan menarik balik apa yang dianugerhkan kepada.. inilah yang dilakukan kepada Qarun dengan hartanya seperti dalam surah al-Qasaa ayat 78 dan selepasnya iaitu Qarun ditenggelamkan bersama hartanya.. dan orang2 selepas itu yang ingin mengumpulkan harta insaf bahawa Allahlah yang memberi rezeki dan menyempitkan rezeki.

Qarun menjawab (dengan sombongnya): Aku diberikan harta kekayaan ini hanyalah disebabkan pengetahuan dan kepandaian yang ada padaku. (Kalaulah Qarun bijak pandai) tidakkah dia mengetahui dan pandai memahami, bahawa Allah telah membinasakan sebelumnya, dari umat-umat yang telah lalu, orang-orang yang lebih kuat daripadanya dan lebih banyak mengumpulkan harta kekayaan ? Dan (ingatlah) orang-orang yang berdosa (apabila mereka diseksa) tidak lagi ditanya tentang dosa-dosa mereka, (kerana Allah sedia mengetahuinya). (78)

Kedua : Jangan Sembah Allah Kecuali Kerana Allah


Kita disuruh menyembah Allah dengan ikhlas.. kalau menyembah Allah bukan kerana Allah tetapi untuk menunjuk2 kepada manusia.. ini dah jatuh riya'.. sedangkan kita tahu riya' adalah syirik kecil.. lihat ayat 5 surah al-Bayyinat


Pada hal mereka tidak diperintahkan melainkan supaya menyembah Allah dengan mengikhlaskan ibadat kepadaNya, lagi tetap teguh di atas tauhid dan supaya mereka mendirikan solat serta memberi zakat dan yang demikian itulah agama yang benar. (5)



Jika kita solat, memberi zakat, mengerjakan haji, bersedekah dan segala amalan baik yang lain bukan kerana Allah bersedialah untuk terjun ke dalam api yang bernyala2.. begitu juga jika kita meninggalkan larangan Allah kerana malu kepada manusia.. bila di hadapan manusia lain , kita baik tetapi bila di belakang mereka jahat.. bersedialah menerima azab Allah..


Oleh itu belajarlah memasang niat kerana Allah SWT sahaja


Dalam buku Peranan Nilai dan Moral dalam Perekonomian Islam, Dr Yusof al-Qardhawi menulis tentang sebuah hadith sahih.. ketika Nabi Muhammad SAW berjalan2 bersama sahabat2.. tatkala sampai di satu kebun.. sahabat terlihat seorang pemuda sedang rajin berkebun.. lalu salah seorang sahabat berkata: "Alangkah eloknya kalau umur semuda dia digunakan untuk fi sabilillah (berperang)" lalu Nabi Muhammad SAW berkata: "Sesungguhnya anak muda yang rajin bekerja.. jika dia keluar rumah dengan niat hendak menyara keluarga di bawah tanggungannya .. maka anak muda itu berjihad di jalan Allah.. cukup besar dosa seseorang itu jika dia mensia-siakan memberi makan minum orang2 yang di bawah tanggungannya.. ada lagi kata Nabi Muhammad SAW.. jika anak muda itu keluar bekerja dengan niat hendak memastikan dirinya bebas daripada meminta2.. maka anak muda itu berjihad di jalan Allah.. tetapi jika anak muda itu keluar bekerja dengan niat hendak bermegah2.. orang itu berada di jalan syaitan".


Yang ketiga:Jangan Sembah Allah Kecuali Dengan Apa yang Allah syari'atkan


Maksudnya kita disuruh menjalankan perintah Allah yakni menjalankan ibadah seperti solat, zakat, berpuasa dan lain-lain, dan apabila mengerjakan suruhan mestilah mengikut peraturan2 yang telah disyari'atkan olehNya..

Dalam surah Ash-Shura ayat 21, Allah berfirman:

Patutkah mereka mempunyai sekutu-sekutu yang menentukan mana-mana bahagian dari agama mereka sebarang undang-undang yang tidak diizinkan oleh Allah? Dan kalaulah tidak kerana kalimah ketetapan yang menjadi pemutus (dari Allah, untuk menangguhkan hukuman hingga ke suatu masa yang tertentu), tentulah dijatuhkan azab dengan serta-merta kepada mereka (yang berbuat demikian) dan sesungguhnya orang-orang yang zalim itu akan beroleh azab seksa yang tidak terperi sakitnya. (21)

Dalam surah Al-Anfal ayat 35 Allah berfirman:


Dan tiadalah sembahyang mereka di sisi Baitullah itu melainkan bersiul-siul dan bertepuk tangan. Oleh itu rasalah kamu (wahai orang kafir) akan azab seksa dengan sebab kekufuran kamu. (35)


Orang yang mengerjakan suruhan Allah tetapi tidak mengikut syari'at amalannya ditolak. dalam ayat di atas Allah menerangkan bahawa orang2 Quraisy itu tawaf mengelilingi Ka'abah tetapi mereka masih menyembah berhala.. mereka bersiul2 semasa mengelilingi Ka'abah, bertepuk2 malah ada hadis yang menyatakan mereka ini bertelanjang.. itu bukan syari'at Allah.



Oleh itu berusahalah agar kita dapat memelihara niat kita.. serta mempelajari apa yang disyaria'tkan semoga Allah melindungi kita daripada syaitan laknatullah.. Orang yang berdosa tetapi imannya tidak terbatal akan masuk neraka tetapi akhirnya akan menerima syafaat dari Nabi Muhammad SAW.. Kalau boleh jangan buat dosa dan hendaknya masuk syurga terus dengan menjaga ketiga2 di atas.



Keajaiban Kalimah Tauhid 1

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamu'alaikum.

Marilah sama-sama kita memuji dan memuja Allah SWT atas segala limpahan kurniaNya yang begitu banyak memberikan kita kenikmatan sehingga tidak mampu kita menghitungnya.

Selawat dan salam buat Junjungan Mulia, Rasul tercinta, Muhammad SAW serta keluarga, para sahabat dan orang-orang yang istiqamah mengikuti Baginda.


Daripada Abu Hurairah ra, Nabi Muhammad SAW bersabda katanya: "Setiap nabi, Allah berikan peruntukan bagi mereka doa yang mustajab dan setiap nabi itu telah menggunakan doa mustajab masing2 semasa di dunia lagi, nabi Nuh pernah mendoakan agar kaumnya dibinasakan, begitu juga nabi Lut dan nabi Musa.. tetapi betapa aku ingin menyimpannya tak mahu gunakan di dunia kerana aku ingin mengunakan doa mustajab itu di akhirat bagi memberi syafaat kapada umatku"


Biar sesusah mana pun nabi kita Muhammad SAW menghadapi rintangan daripada musuhnya.. ketika rumah baginda dikepung.. baginda tak menggunakan doa mustajab yang diperuntukkan oleh Allah SWT kepada baginda..


Bertuahlah kita jadi umat Nabi Muhammad.. tapi siapakah antara umat Nabi Muhammad yang akan mendapat syafaat itu..


Imam al-Bukhari berkata bahawa Nabi Muhammad SAW bersabda: "Apabila berlaku kiamat kelak seluruh manusia akan berduyun2 berjumpa Nabi Adam as.. mereka berkata kepada Nabi Adam: Wahai Adam berdoalah engkau kepada Allah supaya engkau dapat memberi syafaat kepada kami anak2 engkau.. Nabi Adam as menjawab : Aku tidak berhak untuk berdoa, pergilah kamu semua bertemu dengan Nabi Ibrahim kerana dia kekasih Allah, lalu seluruh manusia berduyun-duyun menemui Nabi Ibrahim as.. berkatalah mereka kepada Nabi Ibrahim, meminta supaya Nabi Ibrahim berdoa kepada Allah supaya memberi syafaat kepada mereka.. tetapi Nabi Ibrahim menjawab sama seperti Nabi Adam.. dia tidak berhak berdoa lalu disuruh berjumpa Nabi Musa Kalimullah.. Nabi yang pernah diajak oleh Allah berkata2 tanpa melalui Jibril as.. berduyun2 pula seluruh manusia menemui Nabi Musa.. begitu jugalah dijawab oleh nabi Musa disuruh bertemu Nabi Isa.. bila bertemu Nabi Isa as .. Nabi Isa berkata pergilah bertemu dengan Nabi Muhammad SAW.. lalu Nabi Muhammad SAW berkata: Akulah yang boleh memberi syafaat.. lalu akupun pergi menemui Tuhanku meminta izin kepadaNya dan Allah memberi izin bertemu denganNya.. lalu Allah SWT mengajarku beberapa kata2 pujian.. lalu aku tunduk sujud kepada Alllah.. lalu Allah berkata : "Wahai Muhammad, angkatlah kepalamu mintalah apa sahaja yang engkau kehendaki nescaya Aku tunaikan.. minta syafaat Aku tunaikan.. lalu Nabi mengangkat kepala dan berkata Ummati, ummati (umatku ya Allah, umatku ya Allah)"


Allah menjawab: "Pergilah engkau wahai Muhammad ke neraka, keluarkanlah umatmu daripada neraka jika umatmu di dalam hatinya ada iman walaupun seberat gandum.. lalu akupun pergi ke neraka.. lalu aku keluarkan umatku yang dalam hatinya ada iman seberat gandum.. lalu aku masih melihat ada lagi umatku yang imannya tak seberat gandum.. lalu aku menemui semula Allah SWT dan tunduk, sujud dan berdoa.. Allah menyuruh aku mengangkat kepala.. lalu Allah berkata : "Wahai Muhammad, angkatlah kepalamu mintalah apa sahaja yang engkau kehendaki nescaya Aku tunaikan.. mintalah syafaat Aku tunaikan.. lalu Nabi mengangkat kepala dan berkata Ummati, ummati (umatku ya Allah, umatku ya Allah)"


Allah menjawab: "Pergilah engkau wahai Muhammad ke neraka, keluarkanlah umatmu daripada neraka jika umatmu di dalam hatinya ada iman walaupun seberat biji sawi.. lalu akupun pergi ke neraka.. lalu aku keluarkan umatku yang dalam hatinya ada iman seberat biji sawi.. lalu aku masih melihat ada lagi umatku yang imannya tak seberat biji sawi.. lalu aku menemui semula Allah SWT dan tunduk, sujud dan berdoa.. Allah menyuruh aku mengangkat kepala.. lalu Allah berkata : "Wahai Muhammad, angkatlah kepalamu mintalah apa sahaja yang engkau kehendaki nescaya Aku tunaikan.. mintalah syafaat Aku tunaikan.. lalu Nabi mengangkat kepala dan berkata Ummati, ummati (umatku ya Allah, umatku ya Allah)"


Allah menjawab: "Pergilah engkau wahai Muhammad ke neraka, keluarkanlah umatmu daripada neraka jika umatmu di dalam hatinya ada iman walaupun lebih ringan daripada biji sawi.. lalu akupun pergi ke neraka.. lalu aku keluarkan umatku yang dalam hatinya ada iman lebih ringan daripada biji sawi..


Begitulah sayangnya Nabi Muhammad kepada kita.. bayangkanlah jika Nabi Muhammad SAW sama dengan Nabi2 yang lain telah menggunakan doa mustajab tu di dunia lagi.. tak dapatlah kita syafaat daripadanya.


Kitalah orang yang bertuah kerana menjadi umat Nabi Muhammad SAW.. walaubagaimanpun kita wajib memelihara iman kita .. jangan syirik .. jangan percaya ada selain Allah yang boleh memberi manfaat dan mudarat kepada kita.. kalau ini ada macam mana nak dapat syafaat..


InsyaAllah sambung lagi tentang Keajaiban Kalimah Tauhid ini..

Wednesday, June 10, 2009

Hukum Menggunakan Kata "Seandainya.."

Soalan:

Seseorang yang mengatakan: Seandainya dahulu atau jika anda dahulu melakukan begini, tentu tidak akan terjadi demikian."

Orang lain yang mendengarnya berujar: "Kata-kata seperti itu dilarang oleh Nabi SAW. Itu kata-kata yang dapat membawa orang yang mengucapkannya kepada kekufuran."

Lalu ada lagi yang berkata: "Tetapi dalam kisah Musa berguru dengan Khidir, Nabi pernah bersabda: "Semoga Allah memberi rahmat kepada Musa. Kalaulah beliau mau bersabar, tentu Allah akan menceritakan kepada kita lanjutan kisah mereka.."

Orang yang lain lagi berdalil dengan sabda Rasulullah SAW: "Mukmin yang kuat itu lebih baik dari mukmin yang lemah," hingga ucapan: "…karena kata "seandainya" itu membuka amalan syaitan."

Apakah hukum dalam hadits ini menghapus hukum dalam kisah Musa di atas atau tidak?

Semua yang dikatakan oleh Allah dan RasulNya itu benar. Kata 'seandainya' itu apabila digunakan sebagai ungkapan kesedihan menyesali yang telah lampau dan kecewa terhadap takdir, itulah yang dilarang, sebagaimana dalam firman Allah:

"Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu seperti orang-orang kafir (orang-orang munafik) itu, yang mengatakan kepada saudara-saudara mereka apabila mereka mengadakan perjalanan di muka bumi atau mereka berperang: "Kalau mereka tetap bersama-sama kita tentulah mereka tidak mati dan tidak dibunuh". Akibat (daripada perkataan dan keyakinan mereka) yang demikian itu, Allah menimbulkan rasa penyesalan yang sangat di dalam hati mereka.." (Ali Imraan : 156)

Itulah yang dilarang oleh Rasulullah SAW ketika beliau bersabda:
"Kalau engkau tertimpa musibah, janganlah engkau mengatakan: "Kalau tadi aku lakukan begini, tentu jadinya akan begini dan begini..". Tapi katakanlah: "Sudah takdir Allah, Allah melakukan apa saja yang Dia kehendaki. kerana kata "seandainya," itu membuka pintu amalan syaitan (yakni akan membuka pintu kesedihan dan kekecewaan, lagi berbahaya dan tidak bermanfaat.

Allah berfirman:

"Tidak ada sesuatu musibahpun yang menimpa seseorang kecuali dengan izin Allah; Dan barang siapa yang beriman kepada Allah, nescaya Dia akan memberi petunjuk kepada hatinya.." (At-Taghaabun : 11)

Para ulama menjelaskan bahwa yang dimaksudkan dalam ayat itu adalah seseorang yang tertimpa satu musibah lalu dia menyedari bahawa musibah itu berasal dari Allah, sehingga dia redha dan berserah diri.

Yang kedua, penggunaan kata "seandainya," untuk menjelaskan satu pengetahuan yang bermanfaat. Firman Allah:

"Sekiranya ada di langit dan di bumi ilah-ilah selain Allah, tentulah keduanya itu sudah rusak binasa.." (Al-Anbiya : 22)

Atau untuk menunjukkan kecintaan terhadap perbuatan baik dan keinginan melakukannya. Contohnya ucapan: "Kalau aku memiliki apa yang dimiliki oleh Fulan, tentu aku akan melakukan seperti apa yang dia lakukan.." dan seumpamanya. Ungkapan seperti ini dibolehkan Adapun sabda Nabi SAW: "Kalaulah beliau mau bersabar, tentu Allah akan menceritakan kepada kita lanjutan kisah mereka.." Ini termasuk jenis yang kedua. Seperti firman Allah:

"Maka mereka menginginkan supaya kamu bersikap lunak lalu mereka bersikap lunak (pula kepadamu.." (Al-Qalam : 3)

Sesungguhnya Nabi Muhammad SAW akan senang dapat mencerikan kisah kedua Nabi itu. Maka beliau mengutarakan dengan kata-kata itu untuk menjelaskan kesenangan beliau bila kesabaran yang seandainya dilakukan Musa tatkala itu. Beliau memberitahukan manfaat yang ada dalam kesabaran itu. Tidak ada unsur kekecewaan dan kesedihan dalam unggkapan beliau, juga tidak meninggalkan kewajiban bersabar terhadap takdir..Wallahu A'lam.


Dipetik daripada Islam Question and Answer