Thursday, November 26, 2009

Dajjal Kecil

Assalamua'laikum.

Bismillahirrahmanirrahim.

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam, Selawat dan salam buat Nabi Muhammad serta keluarga dan para sahabat yg mulia.

MUNCULNYA orang yang mengaku dirinya sebagai nabi adalah salah satu tanda kiamat kecil sebagaimana peringatan sabda Nabi Muhammad SAW yang diriwayatkan daripada Abu Hurairah, Abu Daud, Tirmizi, Ibnu Majah, “Tidak terjadi kiamat sehingga muncul hampir 30 orang dajjal kecil (pembohong kecil) masing2 mereka mengaku bahawa dialah Rasul Allah.”

Golongan itu cukup berbahaya dalam memutar belit fakta di samping membawa perkhabaran aneh yang belum pernah didengar ketika wahyu masih diturunkan kepada Rasulullah SAW.

Nabi-nabi palsu ini bukan setakat muncul di kalangan lelaki, bahkan ada juga di kalangan wanita.

Pada masa Rasulullah saw masih hidup lagi sudah ada yang mengaku sebagai Nabi dan Rasul kesemuanya 3 orang iaitu al-ansy dari Yaman, Musailamah dari al-Yamamah dan Ibnu Sayyad dari Madinah.

Kemunculan mereka mengundang perpecahan besar umat Islam khususnya daripada segi akidah apabila sebahagian besar mereka mendusta kebenaran risalah Nabi Muhammad SAW.

Sejarah Islam menyaksikan berlaku beberapa siri peperangan untuk membendung ancaman golongan dajjal ini.

Contohnya, pada zaman Khalifah Abu Bakar al-Siddiq, beliau mengutus tentera di bawah pimpinan Khalid al-Walid menentang pemberontakan Musailamah al-Kazzab yang mendakwa dirinya sebagai nabi utusan Allah Taala dalam Perang Yamamah. Akhirnya Musailamah mati di tangan Wahsyi ra lalu panji Tauhid kembali seperti sedia kala.

Salah satu ciri utama golongan ini ialah sikap mereka yang suka menyeleweng fakta selain mendustakan risalah wahyu sewenang-wenangnya.

Tindakan sebegitu dilakukan demi memenuhi tuntutan kehendak hawa nafsu bahkan kebanyakan karakter nabi palsu ini sebenarnya membenci Islam dengan menyembunyikan niat jahat pada zaman baginda SAW.

Aksi licik mereka sukar dikesan seperti menukar penampilan umpama haiwan sesumpah, selain bijak menyesuaikan diri bersama komuniti Islam sejak awal lagi.

Kebatilan mereka mula terserlah hanya selepas melantik diri sendiri menjadi nabi atas tauliah logik akal serta menurut hawa nafsu yang dipengaruhi syaitan.

Tanpa melalui prosedur biasa lantikan Nabi dan Rasul oleh Allah Taala menerusi perantaraan malaikat Jibril atau secara terus, tauliah golongan ini cuma bersandar logik akal serta hawa nafsu.

Demi mengejar harta dunia, mereka tidak mengendahkan autoriti milik Allah Taala yang melantik insan terpilih sebagai utusannya.

Contoh jelas apabila Musailamah al-Kazzab menyamatarafkan dirinya dengan Rasulullah SAW selain menuntut kuasa atas sebahagian sempadan Makkah. Ibn Athir dalam kitabnya, al-Kamil fi al-Tarikh, menyebut isi kandungan surat Musailamah al-Kazzab kepada Baginda SAW antaranya ditulis:

“Dari Musailamah, utusan Allah kepada Muhammad utusan Allah, sesungguhnya aku berkongsi dengan engkau dalam perkara sama (iaitu sebagai Nabi Allah), kemudian setiap seorang daripada kita dikurniakan sebahagian tanah (sempadan), begitu juga sebahagian (sempadan) tanah untuk kaum Quraisy, akan tetapi mereka, iaitu kaum Quraisy telah melampaui batas.” (Ibn Athir, al-Kamil fi al-Tarikh, 1/350).

Munculnya seorang nabi palsu di tanah air mengetengahkan misi serupa nabi-nabi palsu sebelumnya iaitu menolak kerasulan Nabi Muhamad SAW. Sebelum ditangkap, Kahar Ahmad yang mendakwa sebagai Rasul Melayu sempat mengecapi kesenangan dan mengumpul ramai pengikut ketika masih dalam buruan pihak berkuasa. Sejarah baru tanah air mencatatkan nama Kahar Ahmad, seorang lagi nabi palsu sebagai bahan tatapan generasi akan datang sampai bila-bila.

Kes serupa berlaku pada 1985, apabila kerajaan Sudan membanteras kegiatan nabi palsu, Mahmud Muhamad Taha al-Sudani, yang banyak menyesatkan orang awam menerusi penulisannya. Kerajaan Sudan bertindak menangkap sekali gus menghukumnya disebabkan kufur dan kemurtadannya.

Umat Islam akan sentiasa terdedah dengan fitnah nabi palsu sehingga dajjal sebenar muncul apabila semakin menghampiri waktu kiamat besar. Bicara mereka dipenuhi kepelikan, karut dan miraj khayalan lebih-lebih dalam bab memutar belit fakta. Matlamat mereka cuma satu, iaitu dapat menyesatkan umat Islam supaya berpecah-belah akhirnya.

Karakter mereka mudah dikenali berdasar keterangan dari hadis riwayat Abu Hurairah, bahawa Nabi SAW bersabda: “Akan muncul menjelang akhir zaman, dajal-dajal kecil (pendusta kecil) membawa kepada kalian khabar-khabar yang tidak pernah didengari bapa-bapa kalian, maka berhati-hatilah kalian terhadap mereka, jangan sampai menyesatkan kalian atau menimbul fitnah (besar) ke atas kalian”. (Sahih Muslim, 14/142, no: 5205).

Selama mana umat Islam berpegang teguh pesanan Nabi Muhamad SAW dan sunnahnya, selagi itu mereka akan dapat menangkis ancaman fitnah yang cuba mengganggu gugat kesatuan umat Islam.

Sumber Rujukan : sini

Wednesday, November 25, 2009

Kurangkan Ketawa, Banyakkan Menangis

Assalamua'laikum.


Bismillahirrahmanirrahim.


Segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam, Selawat dan salam buat Nabi Muhammad serta keluarga dan para sahabat yg mulia.


Diriwayatkan bahawa Rasulullah saw adalah seorang yang paling berani, bahkan tidak salah jika dikatakan bagindalah manusia yang paling berani. Adalah amat panjang jika nak bicarakan ttg keberanian baginda atau menerangkan kisah2 keberanian baginda ketika menghadapi ancaman kaum musyrik Mekah ketika permulaan baginda menyampaikan risalah mahupun ketika dalam peperangan; . Namun ketika Rasulullah saw menyampaikan berita2 tentang keadaan neraka; baginda ternyata nampak sekali ketakutan, malah lebih daripada takut, sehinggakan kata2 ucapan baginda terputus2, badan baginda maju mundur bahkan sampai menangis bercucuran airmata.


Diriwayatkan oleh Muslim, Bukhari, Tirmizi dan Nasa'i daripada Abu Hurairah ra; "Ketika turun ayat وَأَنذِرۡ عَشِيرَتَكَ ٱلۡأَقۡرَبِينَ "Dan berilah peringatan serta amaran kepada kaum kerabatmu yang dekat". (as-Syu'ara [26] : 214).. Rasulullah saw segera mengumpulkan anggota keluarga baginda yang terdekat, termasuk org2 terpenting dan yang awam; lalu bersabda Rasulullah saw: "Hai suku kaum Quraisy, hindarkan dirimu daripada api neraka. Hai suku Bani Hashim, hindarkanlah dirimu daripada api neraka. Hai suku Bani Abdul Mutalib, hindarkanlah dirimu daripada api neraka. Hai Fatimah (puteri baginda sendiri), hindarkanlah dirimu daripada api neraka. Saya tak berkuasa untuk menghindar dirimua daripada siksa api neraka".


Diriwayatkan juga daripada Ibnu Umar oleh Abu Ya'la: "Pada suatu hari Rasulullah saw berkhutbah lalu berkata: Jangan kamu lupa dua perkara hebat iaitu syurga dan neraka, kemudian baginda menangis sehingga mengalir air mata dan menetes ke janggut baginda; lalu berkata lagi : Demi Tuhan yang memgang jiwa Muhammad dalam tanganNya sekiranya kamu mengetahui akan apa yang aku ketahui ttg keadaan akhirat, sungguh kamu akan naiki tempat yang tinggi dan akan menghambur tanah di atas kepalamu".


Diriwayatkan daripada Umar Ibnul Khattab ra: Telah datang Jibril kpd Nb Muhammad saw bkn pada waktu kebiasaan ia datang, Rasulullah lalu berdiri mendapatkannya dan berkata: "Hai Jibril! kenapa saya melihat kamu berubah warnamu?" Jibril menjawab: "Aku diperintahkan Allah datang menerangkan semburan api neraka". Berkata Rasulullah: "Terangkan kepadaku keadaan neraka dan hal ehwal Jahannam". Berkata Jibril: "sesungguhnya Allah memerintahkan supaya Jahannam dinyalakan apinya selama 1000 tahun, sehingga semakin panas apinya maka berubahlah warnanya menjadi putih, lalu diperintahkan supaya dinyalakan 1000 tahun lagi sehingga apinya berubah menjadi merah, lalu diperintahkan lagi supaya dinyalakan 100 tahun lagi supaya apinya berubah menjadi hitam, hitam yg gelap, sehingga tak bersinar lagi gejolaknya dan tak padam2 bakarannya. Demi Tuhan yg mengutusmu dengan kebenaran, jika dibukan Jahannam itu sebesar lubang jarum maka akan terbakarlah bumi dan sgl isinya disebabkan kepanasannya. Dan demi Tuhan yang mengutusmu dengan kebenaran, sekiranya salah seorang daripada penjaga2 neraka itu didatangkan Allah ke bumi ini, maka matilah seluruh manusia yang mendiami muka bumi ini kerana kejelekan wajahnya dan busuk baunya. Demi Tuhan yg mengutusmu dengan kebenaran, sekiranya satu lingkaran (ring) daripada api neraka diletakkan atas sebuah gunung di dunia ini akan tertembuslah gunung itu sampai ke dasar bumi yang paling bawah". Maka Rasulullah saw berkata: "Untunglah jantungku tidak sampai pecah sehingga aku mati mendengarkan keterangmu".


Rasulullah melihat Jibril menangis dan Rasulullah saw turut menangis dan berkata: "Kenapa enhkau sampai menangis ula ya Jibril sedangkan kedudukanmu begitu rupa di sisi Allah?" berkata Jibril; "Kenapa aku tidak menangis, kerana siapa tahu keadaanku dalam ilmu Allah tidak seperti yang aku ketahui, dan saya tidak tahu apakah saya tidak mengalami cubaan sebagaimana yang dihadapi oleh Iblis, sedangkan Iblis itu termasuk golongan yang dahulunya beribadat tetapi menyeleweng, dan aku tidak tahu apakah aku akan mengalami sama seperti Harut dan Marut". Maka menagislah Jibril dan menagislah Rasulullah saw. Lama keduanya menangis, lalu kedengaran suara dari langit; "Hai jibril! Hai Muhammad! Sesungghunya Alah 'Azza Wajalla telah menjamin engkau berdua tidak sampai derhaka". Lalu Jibril naik ke atas dan Rasulullah saw meneruskan perjalanan beliau sehingga bertemu org2 Ansar sedang bermain2 dan ketawa2. Lalu baginda berkata: "Apakah kamu ketawa2, sedang di belakangmu Neraka Jahannam, sekiranya kamu tahulah apa yang aku tahu, sungguh kamu akan ketawa sedikit dan banyak menagis, kamu tak akan makan dan minum, malah akan menuju ke tempat2 yg tinggi untuk memohon perlindungan Allah".


Diriwayatkan oleh Ahmad daripada Anas bin Malik ra: Rasulullah saw bertanya kepada Jibril : "Kenapa saya tak pernah melihat Mikail ketawa?" Maka jawab Jibril: "Tidak pernah Mikail ketawa sejak diciptakan Neraka".


Diterangkan bahawa Rasulullah saw sendiri tak pernah ketawa dan hanya tahu senyum sejak mengetahui keadaan neraka.


Hanya kitalah yang kadang2 ketawa terbahak2 walaupun telah diterangkan keadaan neraka. Ketawa terbahak2 itu menunjukkan kebodohan kita.


Semoga dapat ambil iktibar daripada hadis2 di atas. Marilah sama2 bermohon kepada Allah supaya kita tidak lupa akan siksanya api neraka. Kurangkan ketawa banyakkanlah menangis!!


Sunday, November 22, 2009

Fitnah Dajjal

Bismillahirrahmanirahim.

Assalamu'alaikum.

Ujian Allah SWT menerusi makhlukNya yang bernama Al Masih Ad-Dajjal adalah sebesar-besar ujian yang ditimpakanNya kepada ummat manusia yang beriman. Tidak ada ujian lain yang menyamainya apakan lagi melebihinya. Dalam hal ini, Rasulullah SAW ada bersabda: "Sejak Allah SWT menciptakan nabi Adam AS sampai ke hari kiamat nanti tidak ada satu ujianpun yang lebih dahsyat daripada Dajjal."

Sebelum kemunculan Dajjal, dunia Islam akan diuji dahulu oleh Allah SWT dengan kemarau panjang selama tiga tahun. Pada tahun pertama, hujan akan kurang sabanyak 1/3 daripada biasa, pada tahun kedua akan kurang 2/3 daripada biasa dan pada tahun ketiga hujan terus tidak turun. Umat ketika itu akan dilanda kebuluran dan kemarau. Di saat itulah Dajjal akan muncul membawa ujian. Dalam satu riwayat, penyokong Dajjal akan memiliki bergunung roti (makanan) sedangkan orang-orang yang tidak percaya dengannya berada dalam kelaparan dan kebuluran. Dalam hal ini, sahabat RA bertanya kepada Rasulullah SAW: "Jadi apa yang dimakan oleh orang Islam pada hari itu wahai Rasulullah?" Rasulullah SAW menjawab: "Mereka akan merasa kenyang dengan bertahlil, bertakbir, bertasbih dan bertahmid. Jadi zikir-zikir itu menggantikan makanan."

Dalam satu hadis riwayat Nuaim bin Hammad: "... Lalu Allah SWT mengerahkan kepada Dajjal syaitan-syaitan yang ada di timur dan ada di barat dan merekapun datang berbondong ke hadapan Dajjal dan menunjukkan kesediaan mereka untuk mengikuti apa jua perintahnya. Mereka berkata kepada Dajjal: "Gunakanlah kami untuk apa sahaja tujuanmu". Dajjal menyahut "Ya! aku akan berbuat demikian. Maka pergikanlah kamu pada kesekelian manusia dan usahakanlah supaya mereka meyakini bahawa aku adalah tuhan mereka. Khabarkah kepada mereka bahawa aku telah membawa untuk mereka syurgaku dan nerakaku."

Kemudian syaitan-syaitan itupun bertebaranlah di mukabumi dan masuk ke rumah-rumah orang dengan bilangan yang sangat banyak, lebih dari seratus syaitan untuk sebuah rumah. Syaitan-syaitan itupun menjelma dalam bentuk ayah tuan rumah itu, dalam bentuk anaknya, saudara-saudaranya, hamba-hambanya dan sahabat-sahabatnya. Mereka berkata kepada tuan rumah itu: "Wahai fulan, apakah kamu mengenali kami?" Tuan rumah itu menjawab: "Ya, saya kenal kamu semua. Ini ayahku, ini ibuku, ini saudara perempuanku, ini saudara lelakiku."

Tuan rumah itu berkata lagi: "Apa khabar kamu semua?" Mereka (syaitan-syaitan) menjawab: "Bahkan apa khabar engkau. Cuba ceritakan kepada kami keadaan engkau."

Tuan rumah itu pun berkata: "Sesungguhnya telah diberitakan kepada kami bahawa musuh Allah yang bernama Dajjal itu telah muncul (membuat kerosakan)." Mereka (syaitan-syaitan) menjawab: "Janganlah engkau terburu-buru berkata demikian. Janganlah engkau berkata demikian. Dajjal itu sebenarnya tuhanmu yang dapat membuat sesuatu keputusan terhadap nasibmu. Bersama dengannnya ada syurga dan neraka, ada sungai-sungai dan ada banyak makanan. Sesungguhnya tiada makanan kecuali yang datang dari sisinya, kecuali apa yang dikehendaki oleh Allah".

Ketika itu tuan rumah tadi berkata: "Kamu semuanya pembohong. Kamu adalah syaitan-syaitan dan Dajjal itu adalah pembohong besar. Sebenarnya Rasulullah SAW telah memberitahu kami akan keadaan yang sebenar dan baginda SAW telah menyuruh kami berhati-hati dan baginda SAW telah menyuruh kami supaya menjaga anak-anak kami. Maka tiada kata aluan untuk kamu semua. Kamu adalah syaitan-syaitan. Dajjal itu musuh Allah SWT. Dan sebentar lagi Allah SWT akan menurunkan nabi Isa bin Maryam untuk membunuhnya."

Kalau tuan rumah itu berkata demikian akan surut dan diam lalu mereka (syaitan-syaitan) segera pulang dengan hampa tangan dan kehinaan."

Dari Abi Umamah Al-Bahiliy RA, beliau berkata: "Rasululah SAW telah berkhutbah di hadapan kami. Dalam khutbahnya itu Baginda SAW banyak menyentuh masalah Dajjal. Baginda SAW telah bersabda: "Sesungguhnya tidak ada fitnah (kerosakan) di muka bumi yang paling hebat selain daripada fitnah yang dibawa oleh Dajjal. Setiap Nabi yang diutus oleh Allah SWT ada mengingatkan kaumnya tentang Dajjal. Aku adalah nabi yang terakhir sedangkan kamu adalah umat yang terakhir. Dajjal itu tidak mustahil datang pada generasi kamu. Seandainya dia datang sedangkan aku masih ada di tengah-tengah kamu, maka aku adalah sebagai pembela bagi setiap mukmin. Kalau dia datang sesudah kematianku, maka setiap orang menjaga dirinya. Dan sebenarnya Allah SWT akan menjaga orang-orang mukmin.

"Dajjal itu akan datang nanti dari satu tempat antara Syam dan Iraq. Dan mempengaruhi manusia dengan begitu cepat sekali. Wahai hamba Allah, wahai manusia, tetaplah kamu. Di sini akan saya terangkan kepada kamu ciri-ciri Dajjal, yang belum diterangkan oleh nabi-nabi sebelumku kepada umatnya."

"Pada mulanya nanti Dajjal itu mengaku dirinya sebagai nabi. Ingatlah, tidak ada lagi nabi sesudah aku. Setelah itu nanti dia mengaku sebagai Tuhan. Ingatlah bahawa Tuhan yang benar tidak mungkin kamu lihat sebelum kamu mati. Dajjal itu cacat matanya sedangkan Allah SWT tidak cacat, bahkan tidak sama dengan baharu. Dan juga di antara dua mata Dajjal itu tertulis KAF FA RA (KAFIR), yang dapat dibaca oleh setiap mukmin yang pandai membaca atau buta huruf."

Di antara fitnah Dajjal itu juga dia membawa syurga dan neraka. Nerakanya itu sebenarnya syurganya sedangkan syurganya itu neraka, yakni panas. Sesiapa di antara kamu yang disiksanya dengan nerakanya, hendaklah dia meminta pertolongan kepada Allah SWT dan hendaklah dia membaca pangkal surah Al-Kahfi, maka nerakanya itu akan sejuk sebagaimana api yang membakar Nabi Ibrahim itu menjadi sejuk. "

"Di antara tipu dayanya itu juga dia berkata kepada orang Arab: "Seandainya aku sanggup menghidupkan ayah atau ibumu yang sudah lama meninggal dunia itu, apakah engkau mengaku aku sebagai tuhanmu?" Orang Arab itu akan berkata: "Tentu." Maka syaitan pun datang menyamar seperti ayah atau ibunya. Rupanya sama, sifat-sifatnya sama dan suaranya pun sama. Ibu bapanya berkata kepadanya: "Wahai anakku, ikutilah dia, sesungguhnya dialah Tuhanmu."

"Di antara tipu dayanya juga dia tipu seseorang, yakni dia bunuh dan dia belah dua. Setelah itu dia katakan kepada orang ramai: "Lihatlah apa yang akan kulakukan terhadap hambaku ini, sekarang akan kuhidupkan dia semula. Dengan izin Allah orang mati tadi hidup semula. Kemudian Laknatullah Alaih itu bertanya: "Siapa Tuhanmu?" Orang yang dia bunuh itu, yang kebetulan orang beriman menjawab: "Tuhanku adalah Allah, sedangkan engkau adalah musuh Allah. Orang itu beererti lulus dalam ujian Allah dan dia termasuk orang yang paling tinggi darjatnya di syurga."

Kata Rasulullah SAW lagi: "Di antara tipu dayanya juga dia suruh langit supaya menurunkan hujan tiba-tiba hujan pun turun. Dia suruh bumi supaya mengeluarkan tumbuh-tumbuhannya tiba-tiba tumbuh. Dan termasuk ujian yang paling berat bagi manusia, Dajjal itu datang ke perkampungan orang-orang baik dan mereka tidak mengakunya sebagai tuhan, maka disebabkan yang demikian itu tanam-tanaman dan ternakan mereka tidak menjadi."

"Dajjal itu datang ke tempat orang-orang yang percaya kepadanya dan penduduk kampung itu mengakunya sebagai Tuhan. Disebabkan yang demikian hujan turun di tempat mereka dan tanam-tanaman mereka pun menjadi."

"Tidak ada kampung atau daerah di dunia ini yang tidak didatangi Dajjal kecuali Makkah dan Madinah. Kedua-dua kota itu tidak dapat ditembusi oleh Dajjal kerana dikawal oleh Malaikat. Dia hanya berani menginjak pinggiran Makkah dan Madinah. Namun demikian ketika Dajjal datang ke pergunungan di luar kota Madinah, kota Madinah bergoncang seperti gempa bumi. Ketika itu orang-orang munafik kepanasan seperti cacing dan tidak tahan lagi tinggal di Madinah. Mereka keluar dan pergi bergabung dengan orang-orang yang sudah menjadi pengikut Dajjal. Inilah yang dikatakan hari pembersihan kota Madinah. "

Dari Jabir bin Abdullah RA, katanya Rasulullah SAW bersabda: "Dajjal muncul pada waktu orang tidak berpegang kepada agama dan jahil tentang agama. Pada zaman Dajjal ada 40 hari, yang mana satu hari terasa bagaikan setahun, ada satu hari yang terasa bagaikan sebulan, ada satu hari yang terasa satu minggu, kemudian hari-hari berikutnya seperti hari biasa." Ada yang bertanya: "Ya Rasulullah, tentang hari yang terasa satu tahun itu, apakah boleh kami solat lima waktu juga?" Rasulullah SAW menjawab: "Ukurlah berapa jarak solat yang lima waktu itu." Menurut riwayat Dajjal itu nanti akan berkata: "Akulah Tuhan sekalian alam, dan matahari ini berjalan dengan izinKu. Apakah kamu bermaksud menahannya?" Katanya sambil ditahannya matahari itu, sehingga satu hari lamanya menjadi satu minggu atau satu bulan. Setelah dia tunjukkan kehebatannya menahan matahari itu, dia berkata kepada manusia: "Sekarang apakah kamu ingin supaya matahari itu berjalan?" Mereka semua menjawab: "Ya, kami ingin." Maka dia tunjukkan lagi kehebatannya dengan menjadikan satu hari begitu cepat berjalan.

Rasulullah SAW telah mengajar kita supaya berlindung dengan Allah SWT daripada godaan Al Masih Ad-Dajjal ini. Seperti yang di ajar baginda SAW dalam doa tahiyyat akhir yang sunnat doa itu kita baca setiap kali kita sembahyang. Doa itu adalah: "Ya Allah, aku berlindung dengan Engkau daripada siksa api neraka Jahannam dan dari siksa kubur, dan dari fitnah dalam kehidupan dunia dan fitnah setelah mati, juga aku berlindung dangen Engkau daripada kejahatan fitnah Al Masih Dajjal."

Hadis riwayat Muslim Rasulullah SAW telah bersabda: "Sesiapa yang HAFAL 10 ayat dari pertama surah Al-Kahfi, ia akan terpelihara dari godaan Dajjal." (Dalam riwayat lain HAFAL 10 ayat terakhir surah Al-Kahfi)

Sumber : SINI

Friday, November 20, 2009

Suasana Alam Akhirat 32 - Surah al-Hijr (Batu Gunung)

Assalamu'alaikum.

Bismillahirrahmanirrahim.

Segala puji bagi Allah sekelian alam; selawat serta salam kpd Nabi Muhammad dan keluarga serta para sahabat yg mulia.

Hari ini sambung ttg suasana alam akhirat iaitu alam sebaik sahaja berlaku kiamat spt yg Allah gambarkan dalam QalamNya dalam surah al-Hijr (Surah 15) ayat 42 hingga 48 yang maksudnya seperti berikut:

Sesungguhnya hamba-hambaKu, tidaklah ada bagimu sebarang kuasa untuk menyesatkan mereka, kecuali sesiapa yang menurutmu dari orang-orang yang sesat (dengan pilihannya sendiri). (42) Dan sesungguhnya Neraka Jahanam itu, tempat yang dijanjikan bagi sekalian mereka (yang menurutmu). (43) Ia mempunyai tujuh pintu; bagi tiap-tiap sebuah pintu ada bahagian yang tertentu dari mereka (yang sesat dan menyesatkan itu). (44) Sesungguhnya orang-orang yang bertakwa adalah ditempatkan di dalam beberapa taman Syurga, dengan mata air-mata air terpancar padanya. (45) (Mereka dipersilakan oleh malaikat dengan berkata): Masuklah kamu ke dalamnya dengan selamat sejahtera serta beroleh aman. (46) Dan Kami cabut akan apa yang ada di hati mereka dari perasaan hasad dengki sehingga menjadilah mereka bersaudara (dalam suasana kasih mesra), serta mereka duduk berhadap-hadapan di atas pelamin masing-masing. (47) Mereka tidak akan disentuh susah payah dalam Syurga itu dan mereka pula tidak sekali-kali akan dikeluarkan daripadanya. (48)

Ayat2 di atas diturunkan selepas Allah menyatakan bahawa Dialah yang menghidupkan dan yang mematikan dan kekal memiliki segala-galanya. Dan Allah juga telah mengetahui orang-orang yang segera berbakti dan orang-orang yang lambat berbakti; juga yang menghimpunkan semuanya; sesungguhnya Allah Maha Bijaksana, lagi Maha Mengetahui. Dan Allah memberitahu bahawa sesungguhnya DIAlah yg telah menciptakan manusia (Adam) daripada tanah liat yang kering, yang berasal daripada tanah kental yang berubah warna dan baunya; manakala jin pula, Allah jadikan dia sebelum itu, daripada angin api yang panasnya menyerap ke liang bulu roma.

Allah mengingatkan
peristiwa ketika DIA berfirman kepada malaikat: Sesungguhnya Aku hendak menciptakan manusia daripada tanah liat yang kering, yang berasal daripada tanah kental yang berubah warna dan baunya. Kemudian apabila Aku sempurnakan kejadiannya, serta Aku tiupkan padanya roh daripada (ciptaanKu) maka hendaklah kamu sujud kepadanya. (Setelah selesai kejadian Adam) maka sujudlah sekalian malaikat, semuanya sekali, Melainkan Iblis; dia enggan turut bersama mereka yang sujud. Allah berfirman: Hai Iblis! Apa sebabnya engkau tidak turut bersama mereka yang sujud itu?. Iblis menjawab: Aku tidak patut sujud kepada manusia yang Engkau jadikan dia daripada tanah liat yang kering, yang berasal daripada tanah kental yang berubah warna dan baunya. Allah berfirman: Kalau demikian, keluarlah engkau daripadanya, kerana sesungguhnya engkau mulai dari sekarang ke masa depan adalah (satu makhluk yang) diusir. Dan sesungguhnya engkau ditimpa laknat terus-menerus hingga ke hari kiamat. Iblis berkata: Wahai Tuhanku! Jika demikian, berilah tempoh kepadaku hingga ke hari mereka dibangkitkan (hari kiamat). Allah berfirman: Dengan permohonanmu itu, maka sesungguhnya engkau daripada golongan yang diberi tempoh. Hingga ke hari (masa) yang termaklum. Iblis berkata: Wahai Tuhanku! Kerana Engkau telah menjadikan daku sesat, (maka) demi sesungguhnya aku akan memperelokkan segala jenis maksiat kepada Adam dan zuriatnya di dunia ini dan aku akan menyesatkan mereka semuanya, Kecuali di antara zuriat-zuriat Adam itu hamba-hambaMu yang dibersihkan dari sebarang syirik. Allah berfirman: Inilah satu jalan yang lurus, yang tetap Aku memeliharanya. (ayat 23 - 41)

Allah menegaskan bahawa org2 yang beribadat; tidak akan dapat diperdayakan oleh Iblis. Hanya org2 yang mahu disesatkan sahaja yg dapat disesatkan. Dan org2 yg diperdayakan ini akan dimasukkan ke dalam Neraka Jahannam. (42).

Menurut tafsir yang dikarang oleh Ahmad Sonhadji Mohamad Allah swt membahagikan pengikut2 syaitan dan Iblis ini kepada 7 golongan dan setiap golongan itu akan dimasukkan ke dalam neraka yg berlainan pula; iaitu berlainan pintu (atau berlainan tingkat). Ada 7 pintu atau tingkat/bahagian
Sebabnya neraka diciptakan bertingkat dan berlainan pintu ialah kerana mengikut tingkat kesesatan dan kederhakaan.

Kata Ibnu Juraij; Neraka itu ada tujuh tingkatan iaitu Jahannam, Ladzo, al-Hutamah, as-Sa'ir, saqar, al-Jahim dan al-Hawiyah. Neraka
yang paling tinggi adalah neraka Jahannam untuk golongan Mukminin yg derhaka (Neraka Jahannam ini akhirnya akan musnah apabila kaum mukminin ini habis dikeluarkan daripadanya).

Pada tingkat yang kedua Ladzo ini untuk golongan Yahudi. Ketiga al-Hutamah utk golongan Nasrani. Keempat neraka as-sa'ir (utk golongan as-Sobi'in) iaitu utk kumpulan Yahudi yg sesat kerana menyembah patung anak lembu. Kelima neraka saqar utk org2 Majusi yg menyembah api. Keenam neraka al-Jahim utk porg2 menyembah berhala dan pada tingkat ketujuh; neraka al-Hawiyah adalah utk org2 Munafik.

Dalam tafsir Ibnu Katsir Allah memberitahu bahawa Jahannam itu mempunyai tujuh pintu, tiap2 pintu sudah ditetapkan utk setiap golongan daripada pengikut Iblis, tidak ada tempat utk melarikan diri (semoga Allah menyelamatkan kita daripadanya). Masing2 masuk melalui pintu2 yg ditetapkan sesuai dgn apa yg telah diamalkan semasa berada di dunia. Ibnu katsir juga meriwayatkan yg sama dalam hal yg dikatakan oleh Ibnu Juraij spt ditulis di atas.

Jubair meriwayatkan daripada adh-Dhahhak; dia mengatakan bahawa Jahannam itu mempunyai tujuh pintu. satu pintu utk golongan Yahudi, satu utk golongan Nashrani, satu utk golongan as-sobi'in, satu utk org Majusi, satu utk org2 kafir, satu utk org munafik dan satu pintu utk org2 yg bertauhid. Tetapi org2 bertauhid ini dapat diharapkan utk keluar daripadanya. Sedangkan yg lain2 kekal di dalamnya.

Seterusnya Allah menerangkan bahawa org2 yg bertakwa dimasukkan ke dalam syurga. Mereka dipersilakan masuk oleh para malaikat. Penduduk syurga berada dalam taman2 syurga dekat dgn mata air. Mereka selamat dpd semua kerosakan serta aman daripada semua ketakutan, kebimbangan, kerisauan. Dalam hati mereka tidak ada perasaan hasad, irihati dan sebagainya. Mereka duduk berhadap-hadapan di atas pelamin masing2. Mereka tak perlu khuatir krn mereka tidak akan dikeluarkan dpd syurga. Mereka kekal di dalamnya sebagaimana penghuni neraka kekal di dalam neraka.

Wednesday, November 18, 2009

Kiamat 2012???

Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamualaikum.

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam, Selawat dan salam buat Nabi Muhammad serta keluarga dan para sahabat yg mulia.

Suatu ketika saya YM dgn anak ketiga saya; dia bagi satu alamat blog.

Mak bacalah N3 tu fsl kiamat 2012. Betul ke mak?

Saya kata; mana boleh ramal bila nak berlaku kiamat. Kita tak boleh tetapkan tarikh dan tahun. Jika kita cuba pandai2 nak tetapkan tarikh; maknanya kita dah amik tugas Allah. Kita ni tak tahu; sdgkan Allah MAHA TAHU.

Kita cuma kena ambil tahu tanda2 hari kiamat kmd kita kena sediakan amal.

Bila nak jadi, Allah je yg tahu.

Kata Ustaz bila Allah berfirman mula dgn IZA bermaksud perkara tu pasti berlaku dan masanya amat dekat. Contoh dlm surah An-Nasr ayat 1

إِذَا جَآءَ نَصۡرُ ٱللَّهِ وَٱلۡفَتۡحُ

Apabila datang pertolongan Allah dan kemenangan (semasa engkau wahai Muhammad berjaya menguasai negeri Mekah); (1)

Ayat ini Allah turunkan kpd Nabi Muhammad saw sebelum pembukaan Kota Mekah.. akhirnya Nabi dapat menawan Mekah daripada kaum musyrik Mekah; dan surah al-Waqi'ah, al-Zalzalah bila disebut IZA makna pasti berlaku dan masanya dekat. Dekat di sini Allah sahaja yg tahu.

Saya membaca N3 dp blog tu.. tp saya lupa pula nak savekan alamat blog ni.

Kemudian saya tengok channel 551 spt yg dicadangkan..

Kemudian sekarang ni ada pula ditayangkan filem 2012. Saya tak menontonnya.

Saya masih berpegang kpd Allah saja MAHA TAHU bila nak kiamat.. tp tanda2 kiamat sudah banyak ditunjukkan kpd kita.

Di bawah ni saya ambil daripada Dakwatuna.com dan saya edit sedikit. Mudah2an bermanfaat bagi kita semua dalam menghadapi hari kiamat. Jangan cuba membuat ramalan!

Dalam (surah An-Nazi’at [79] : 42 - 46) Allah swt berfirman:

Mereka (yang ingkar) selalu bertanya kepadamu (wahai Muhammad) tentang hari kiamat: Bilakah masa datangnya? (42) Apa hubungannya tugasmu dengan (soal) menerangkan masa kedatangan hari kiamat itu? (43) Kepada Tuhanmu lah terserah kesudahan ilmu mengenainya. (44) Tugasmu hanyalah memberi amaran kepada orang yang takut akan huru-hara hari kiamat itu. (45) (Sangatlah dahsyatnya huru-hara hari itu, sehingga orang-orang yang bersalah merasa) pada masa melihatnya: Seolah-olah mereka tidak tinggal di dunia melainkan sekadar satu petang atau paginya sahaja. (46)

Allah swt. menjelaskan bahwa hanya DiriNya sahajalah yang tahu [(ilaa rabbika muntahaahaa (44)]. Hinggakan Rasulullah saw pun tidak diberitahu oleh Allah tentang hari dan tahun datangnya Kiamat. Berdasarkan ayat ini, ramai para ulama berpendapat bahawa haram hukumnya meramal-ramal tentang datangnya hari Kiamat. Dan memang sejak dulu pelbagai ramalan ditulis tentang datangnya hari Kiamat, namun semua ramalan tersebut meleset.

Jangan buat ramalan.

Orang-orang beriman tidak perlu turut sibuk dengan ramalan bahawa Kiamat akan datang pada tahun 2012.

Mengapa? Kerana beberapa alasan berikut:

Pertama: Tidak ada yang tahu hal yang ghaib, kecuali Allah. Dan masalah datangnya hari Kiamat adalah masalah ghaib. Seperti datangnya kematian, hanya Allah yang tahu. Maka, menyibukkan diri dengan meramal-ramal yang ghaib adalah perbuatan yang bukan hanya sia-sia, tetapi lebih daripada itu, telah menganggap dirinya sama dengan Allah. Ini suatu kesombongan yang sangat Allah benci.

Kedua: Banyak hadits sahih yang menjelaskan adanya tanda-tanda besar sebelum Kiamat terjadi. Dan tanda-tanda tersebut bukan tanda-tanda simbolik melainkan tanda yang sebenarnya. Seperti datangnya Dajjal, hadirnya Imam Mahdi, terbitnya matahari dari barat dan lain-lainnya. Maka sebelum tanda-tanda tersebut muncul, tidak mungkin Kiamat terjadi. Dan disebutkan bahawa jarak waktu antara tanda-tanda tersebut juga berlangsung cukup lama. Maka tidak cukup dengan hanya menganalisa fenomena alam lalu menyimpulkan bahwa Kiamat akan segera terjadi pada tahun 2012.

Ketiga: Orang-orang beriman mempunyai prinsip dan pegangan yang kuat berdasarkan wahyu. Maka tidak sepatutnya orang-orang beriman terikut-ikut seperti orang-orang kafir. Ingat, bahwa pegangan pokok dalam masalah ghaib bukan ramalan, melainkan keterangan wahyu. Maka sekiranya tidak ada keterangan jelas daripada wahyu, mengenai kepastian datangnya hari Kiamat, sungguh tidak perlu mengira-ngira. Sebab setiap yang berdasarkan kira-kira, tidak boleh dijadikan ketetapan dalam keimanan.

Keempat: Yang paling penting dalam menghadapi kedatangan hari Kiamat, bukan meramal-ramal bila (hari dan masa) hari Kiamat, sebab Kiamat pasti terjadi, cepat atau lambat. Dan Allah telah memastikan hal tersebut. Yang paling penting adalah apa yang kita persiapkan menuju alam akhirat. Dan tidak ada persiapan bekal menuju alam akhirat yang lebih baik daripada pada amal saleh yang ikhlas. Suatu hari Rasulullah saw. ditanya oleh salah seorang sahabat: “Bila hari Kiamat (mataas saa’ah)? Rasulullah saw menjawab: maa a’datta lahaa (yang penting, apa yang kau persiapkan).?”

Berdasarkan alasan-alasan di atas, maka sebaiknya orang-orang beriman dalam menangani pelbagai ramalan, tidak perlu ikut bingung, cukuplah dengan bersungguh-sungguh beramal saleh, kerana kita semua kelak pasti akan mati, dan alam ini kelak pasti akan Allah hancurkan sesuai dengan ketentuan yang telah ditetapkan. Wallahu a’lam bishshawab.

Tuesday, November 17, 2009

Masjid Al- Aqsa Yang Sebenar

Assalamu'alaikum warahmatullah.. Segala Puji bagi allah Tuhan sekalian alam. Selawat dan salam buat Nabi Muhammad serta keluarga dan para sahabat yang mulia.
Al-Isra'
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani

Maha Suci Allah yang telah menjalankan hambaNya (Muhammad) pada malam hari dari Masjidilharam (di Mekah) ke Masjid Al-Aqsa (di Palestin), yang Kami berkati sekelilingnya, untuk memperlihatkan kepadanya tanda-tanda (kekuasaan dan kebesaran) Kami. Sesungguhnya Allah jualah Yang Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui. (1) Dan Kami telah memberikan Nabi Musa Kitab Taurat dan Kami jadikan Kitab itu petunjuk bagi Bani Israil (serta Kami perintahkan mereka): Janganlah kamu jadikan yang lain daripadaKu sebagai Tuhan (untuk menyerahkan urusan kamu kepadanya). (2) (Wahai) keturunan orang-orang yang telah Kami bawa bersama-sama dengan Nabi Nuh (di dalam bahtera)! Sesungguhnya dia adalah seorang hamba yang bersyukur. (3) Dan Kami menyatakan kepada Bani Israil dalam Kitab itu: Sesungguhnya kamu akan melakukan kerosakan di bumi (Palestin) dua kali dan sesungguhnya kamu akan berlaku sombong angkuh dengan melampau. (4) Maka apabila sampai masa janji (membalas kederhakaan kamu) kali yang pertama dari dua (kederhakaan) itu, Kami datangkan kepada kamu hamba-hamba Kami yang kuat gagah dan amat ganas serangannya lalu mereka menjelajah di segala ceruk rantau (membunuh dan membinasakan kamu) dan (sebenarnya peristiwa itu) adalah satu janji yang tetap berlaku. (5) Kemudian (setelah kamu bertaubat), Kami kembalikan kepada kamu kekuasaan untuk mengalahkan mereka dan Kami beri kepada kamu dengan banyaknya harta kekayaan dan anak pinak, serta Kami jadikan kamu kaum yang lebih ramai pasukannya. (6) Jika kamu berbuat kebaikan, (maka faedah) kebaikan yang kamu lakukan adalah untuk diri kamu dan jika kamu berbuat kejahatan, maka (kesannya yang buruk) berbalik kepada diri kamu juga. Oleh itu, apabila sampai masa janji (membalas perbuatan derhaka kamu) kali kedua, (Kami datangkan musuh-musuh kamu) untuk memuramkan muka kamu (dengan penghinaan dan keganasannya) dan untuk memasuki masjid (BaitulMaqdis) sebagaimana mereka telah memasukinya pada kali yang pertama dan untuk menghancurkan apa sahaja yang mereka telah kuasai, dengan sehancur-hancurnya. (7) Mudah-mudahan Tuhan kamu akan mengasihani kamu (kalau kamu bertaubat) dan jika kamu kembali (menderhaka), maka Kami pula akan kembali (menyeksa kamu di dunia); dan kami telah jadikan Neraka: Penjara bagi orang-orang kafir (pada hari akhirat). (8) Sesungguhnya Al-Quran ini memberi petunjuk ke jalan yang amat betul (agama Islam) dan memberikan berita yang menggembirakan orang-orang yang beriman yang mengerjakan amal-amal soleh, bahawa mereka beroleh pahala yang besar. (9) Dan bahawa orang-orang yang tidak beriman kepada hari akhirat, Kami sediakan bagi mereka azab seksa yang tidak terperi sakitnya. (10)

Begitulah Allah telah menjelaskan dalam permulaan surah al-Isra'; tentang keberkatan di sekeliling Masjidil Aqsa di bumi Palestin.. juga ttg kaum Bani Israel yang suka membuat kerosakan...

Artikel di bawah ni pula saya copy n paste dp Blog Bujang Susah..

Al-Masjid al-Aqsa adalah merupakan masjid ketiga tersuci di dalam agama Islam. Masjid ini juga adalah tempat Allah memperjalankan nabi Muhammad SAW pada waktu malam semasa peristiwa Isra' dari al-Masjid al-Haram di Makkah ke al-Masjid al-Aqsa di al-Quds. Lokasinya terletak di kawasan yang diberkati dan suci. Keberkatan kawasan tersebut bukan sahaja dapat dinikmati daripada aspek spiritualnya sahaja, tetapi daripada aspek material pun dapat dirasai, seperti kesuburan tanah yang menghasilkan produk perladangan terbaik, cuaca yang nyaman dan seumpamanya. Ramai nabi menjadikan bumi ini sebagai tempat tinggal di dalam misi dakwah mereka. Masjid ini juga pernah menjadi qiblat pertama bagi umat Islam.

Suatu masa dahulu, umat Islam bebas untuk keluar masuk di dalam al-Aqsa. Ramai yang memulakan pergerakan menunaikan haji dari masjid ini. Apatah lagi terdapat galakan langsung daripada nabi Muhammad untuk menziarahinya. Bersabda nabi Muhammad SAW di dalam sepotong hadith:

وعن أبي سعيد الخدري رضي الله عنه عن النبي صلى الله عليه وسلم قال: لا تشد الرحال إلا إلى ثلاثة مساجد: المسجد الحرام، والمسجد الأقصى، ومسجدي متفق عليه، واللفظ للبخاري

Daripada Abi Sa'id al-Khudri R.A. Rasulullah SAW dilaporkan berkata: "Janganlah bersungguh-sungguh/ bersusah- payah pergi berjalan melainkan ke tiga masjid, al-Masjid al-Haram (Makkah), al-Masjid al-Aqsa (Al-Quds) dan Masjidku (Masjid Nabi di Madinah)" - Muttafaqun alaihi dengan lafaz daripada Bukhari.

Sehinggalah penjajahan Zionist ke atas Palestin, al-Masjid al-Aqsa kini sunyi daripada pengunjung Muslim bukan Arab. Sekatan serta fatwa pengharaman menziarahinya oleh Mufti Palestin yang turut disokong ramai ulamak kerana perlu membayar wang yang banyak kepada penjajah Zionist, menyebabkan hanya sedikit daripada kita yang mengenali bangunan al-Aqsa yang sebenarnya.

Di dalam bersemangat mempertahankan al-Aqsa, ada antara umat Islam yang cuba untuk memperkenalkan bangunan al-Aqsa.

Antara maklumat yang kerap disebarkan melalui rantaian email dan tapak sesawang seperti ini, ialah menyatakan yang Qubbah al-Sakhrah (Dome of the Rock) adalah bukan al-Aqsa. Mereka mendakwa itu adalah propaganda Zionist untuk mengalihkan fokus umat Islam daripada mempertahankan al-Masjid al-Aqsa yang sebenarnya. Ramai daripada kita yang percaya dengan maklumat ini.

Gambar yang kerap disebarkan untuk menunjukkan al-Aqsa yang sebenar

Dalam artikel ini, saya akan cuba berkongsi maklumat yang sebenar mengenai bangunan al-Masjid al-Aqsa seperti yang dikenali penduduk Palestin. Saya perlu memberikan kredit kepada pensyarah Universiti al-Najah, Dr Haithem F. al-Ratrout yang telah melakukan kajian perkembangan senibina al-Aqsa di dalam kajian PhD semasa menuntut di Al-Maktoum Institute.

Saya telah mendapat keizinan beliau untuk menyebarkan maklumat kajiannya, kerana menurut beliau ini merupakan tanggungjawab Muslim bagi memperkenalkan bangunan al-Aqsa yang sebenarnya. Anda boleh membeli buku beliau daripada laman ini untuk mendapatkan penjelasan yang lebih terperinci.

PEMBINA AL-AQSA YANG SEBENARNYA

Untuk mengetahui al-Aqsa, kita terlebih dahulu perlu mengetahui siapakah pembinanya. Menurut ulamak, tidak ada satu nas yang amat sahih menyatakan secara jelas siapakah pembina al-Aqsa. Cuma terdapat sepotong hadith sahih menceritakan secara umum pembinaan al-Aqsa, seperti yang diriwayatkan oleh al-Bukhari dan Muslim:

حديث سليمان بن مهران الأعمش، عن إبراهيم بن يزيد التيمي، عن أبيه، عن أبي ذر قال: قلت: يا رسول الله أي مسجد وضع أول؟ قال: المسجد الحرام. قلت: ثم أي؟ قال: المسجد الأقصى. قلت: كم بينهما؟ قال: أربعون سنة

"Hadith Sulaiman bin Mahran al-A'mash, daripada Ibrahim bin Yazid al-Tamimi, daripada bapanya Abu Zarr beliau berkata, aku bertanya kepada Rasulullah Wahai Rasulullah, masjid yang manakah dibina terlebih dahulu (dalam sejarah)? Nabi menjawab, al-Masjid al-Haram. Aku bertanya lagi, Selepas itu?Jawab nabi, al-Masjid al-Aqsa. Aku bertanya lagi, Berapa jarak pembinaan antara keduanya? Nabi menjawab, 40 tahun".

Berdasarkan hadith di atas, oleh kerana jarak pembinaan antara al-Masjid al-Haram dan al-Masjid al-Aqsa adalah dekat, iaitu 40 tahun, ditambah lagi dengan umur umat terdahulu yang amat panjang, maka ramai ulamak berpandangan pembina kedua-dua masjid ini adalah orang yang sama. Justeru, dalam usaha mencari siapakah pembina al-Aqsa, adalah perlu untuk kita mencari siapakah pembina al-Masjid al-Haram di Makkah.

Sebahagian kita berpandangan yang pembina al-Masjid al-Haram ialah Nabi Ibrahim. Ini berdasarkan kepada ayat al-Quran di dalam surah al-Baqarah ayat 127:

وَإِذۡ يَرۡفَعُ إِبۡرَٲهِـۧمُ ٱلۡقَوَاعِدَ مِنَ ٱلۡبَيۡتِ وَإِسۡمَـٰعِيلُ رَبَّنَا تَقَبَّلۡ مِنَّآ‌ۖ إِنَّكَ أَنتَ ٱلسَّمِيعُ ٱلۡعَلِيمُ

Dan (ingatlah) ketika Nabi Ibrahim bersama-sama Nabi Ismail meninggikan binaan asas-asas (tapak) Baitullah (Kaabah) itu, sambil keduanya berdoa dengan berkata: Wahai Tuhan kami! Terimalah daripada kami (amal kami), sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Mendengar, lagi Maha mengetahui. (al-Baqarah : 127)

Jumhur ulamak, walau bagaimanapun menyatakan yang ayat di atas hanyalah menunjukkan yang nabi Ibrahim membina kembali tapak al-Masjid al-Haram yang telah dibina oleh nabi sebelumnya. Dengan erti kata lain, nabi Ibrahim bukanlah orang pertama yang membina al-Haram. Sekiranya nabi Ibrahim bukan orang pertama membina al-Haram, maka baginda juga bukanlah orang pertama membina al-Aqsa.

Ketika mentafsirkan ayat di atas, Imam al-Tabari telah merekodkan beberapa riwayat mengenai pembina al-Masjid al-Haram yang sebenarnya. Antaranya ialah seperti yang dilaporkan oleh Ato' bin Abi Rabah dan Abdullah bin Amru yang menyatakan bahawa pembina Ka'bah yang pertama sebenarnya ialah nabi Adam.

Apabila nabi Adam diturunkan dari langit, baginda telah membina rumah ibadah pertama di muka bumi dengan arahan Allah SWT. Baginda tawaf di keliling Ka'bah tersebut, berdasarkan sempadannya yang telah ditetapkan. Ka'bah itulah merupakan asal bagi al-Masjid al-Haram. Kemudian berdasarkan hadith Abu Dzar tadi, baginda telah membina al-Aqsa 40 tahun selepasnya. Adapun nabi Ibrahim, baginda hanyalah membangunkan kembali asas binaan tersebut yang telah roboh berikutan banjir besar serta faktor cuaca yang lain.

Justeru, ramai ulamak yang menyatakan nabi Adam adalah pembina al-Aqsa kerana baginda juga membina Ka'bah.


KONSEP BINAAN MASJID DI DALAM ISLAM

Untuk mengetahui bangunan al-Aqsa, kita juga perlu untuk mengetahui konsep binaan masjid di dalam fiqh Islam. Secara ringkasnya, yang dinamakan masjid itu perlulah mempunyai empat elemen:

1. Lokasi.

2. Sempadan.

3. Qiblah.

4. Aktiviti, termasuklah ritual ibadah dan juga segala aspek kehidupan yang membawa kesejahteraan akhirat.

Gabungan lokasi dan sempadan, menurut ulamak, tidak membawa maksud yang masjid itu perlu berada di dalam satu bangunan. Masjid di zaman nabi Muhammad pun tidak mempunyai bangunan. Yang paling penting ialah, pembina masjid tersebut perlu menentukan lokasi dan sempadannya. Adalah menjadi satu kesilapan sekiranya kita memahami yang masjid itu perlu dibuat di dalam bangunan.

LOKASI AL-AQSA

Dalam peta politik moden, al-Aqsa terletak di sebuah kawasan yang dikenali sebagai Pekan Lama atau Old City of Jerusalem, Tebing Barat (West Bank). Semasa zaman nabi, banyak istilah yang digunakan untuk merujuk kawasan ini, seperti Eiliya, Sham, al-Ard al-Muqaddasah, al-Ard al-Mubarakah dan al-Quds. Old City of Jerusalem dikelilingi oleh pagar. Di dalamnya terletak kawasan petempatan lama. Ianya agak padat. Dahulu Muslim Arab merupakan majoriti, akan tetapi selepas penjajahan, orang Yahudi semakin ramai menguasai kawasan petempatan di dalam Old City of Jerusalem. Turut berada di dalam pagar Old City berkenaan, ialah Holy of Sepulchre, gereja utama agama Kristian. Al-Masjid al-Aqsa terletak di tenggara pagar Old City.


Pandangan udara Old City of Jerusalem dan al-Aqsa

PLAN KA'BAH DI AL-MASJID AL-HARAM

Selain itu, kita juga perlu mengetahui bagaimanakah plan asal Ka'bah yang telah dibina oleh nabi Adam. Ini adalah kerana kita telah faham bahawa pembina kedua-dua bangunan ini kemungkinan besar adalah orang yang sama berdasarkan hadith Abu Dzar tadi. Ramai yang memahami Ka'bah sebagai bangunan berbentuk kiub yang dilitupi oleh kain kiswah hitam. Fakta ini kurang tepat, kerana sebenarnya kawasan Hijir Ismail adalah juga sebahagian Ka'bah berdasar pandangan ramai ulamak. Jika diteliti laporan daripada al-Azraqi (meninggal 222 H), beliau telah melakarkan plan Ka'bah seperti yang telah direnovasi oleh nabi Ibrahim seperti imej berikut:



BANGUNAN AL-AQSA YANG SEBENAR



Antara gambar terbaik untuk melihat pandangan udara al-Aqsa.

Secara ringkas, al-Masjid al-Aqsa yang sebenar ialah meliputi semua monumen bangunan dan tanah lapang di sekitar pagar empat segi di atas. Hujjahnya ialah seperti berikut:

1. Nabi Muhammad diisra' ke al-Aqsa. Kemudian dimikrajkan dari al-Aqsa juga. Semua bersetuju yang nabi dinaikkan ke langit daripada lokasi Dome of the Rock sekarang yang letaknya di bukit paling tinggi di dalam pagar di atas. Justeru tidaklah tepat sekiranya Dome of the Rock dikatakan bukan sebagai al-Aqsa.

2. Masjid tidak semestinya berada di dalam satu bangunan. Ianya boleh jadi di atas tanah lapang, atau dalam bangunan, atau gabungan tanah lapang dan bangunan, selagi mana ditentukan lokasi dan sempadannya.

3. Al-Aqsa mempunyai hubungan dan persamaan dengan Ka'bah. Tidak mustahil, kerana pembinanya adalah orang yang sama. Bahkan jika dibesarkan plan Ka'bah, kita akan dapati yang plannya adalah sama dengan pagar sempadan al-Aqsa. Dengan erti kata lain, sudut bukaan setiap hujung empat seginya adalah sama. Penjelasan lanjut boleh diperolehi daripada buku Dr Haithem yang sebenarnya merupakan thesis PhD beliau.


4. Memang benar Saidina Umar seakan marah dan tidak bersetuju dengan cadangan Ka'ab al-Ahbar mengenai lokasi di mana perlunya dibina bangunan masjid di dalam al-Aqsa. Ka'ab mencadangkan di lokasi Dome of the Rock sekarang. Umar tidak bersetuju kerana lokasi itu adalah lokasi paling suci dalam agama Yahudi, dan keduanya bangunan utama yang menempatkan Imam sembahyang, perlulah berada di tempat paling hampir dengan qiblat/Ka'bah. Maka dibinalah bangunan masjid kecil di selatan sempadan pagar al-Aqsa yang betul-betul dibina oleh nabi Adam menghadap ke arah Ka'bah. Masjid asal yang dicadangkan saidina Umar itu dikenali penduduk tempatan sebagai Jami' Qibli atau Jami' al-Aqsa. Adapun sekiranya menyebut al-Masjid al-Aqsa, maka ianya merujuk kepada semua yang berada di dalam pagar sempadan al-Aqsa tadi, termasuklah Jami' Qibli, Masjid Buraq, pelbagai masjid kecil di dalamnya, beberapa bilik perpustakaan, pejabat dan kelas pengajian, Dome of the Rock, Dome of Ascension, Dome of Chain, tanah lapang, dan lain-lain.

Semua yang berada di dalam garisan kuning di atas adalah al-Masjid al-Aqsa

KESIMPULAN

1. Al-Aqsa ialah kawasan yang meliputi semua monumen, bangunan dan tanah lapang di dalam pagar al-Aqsa seperti gambar di atas. Ini termasuklah Dome of the Rock, yang merupakan sebahagian daripada al-Masjid al-Aqsa.

2. Umat Islam perlu menghentikan penyebaran maklumat salah yang kononnya Dome of the Rock bukan sebahagian daripada al-Aqsa. Sasaran Zionis sekarang ialah membina Haikal Sulaiman di atas tapak Dome of the Rock, yang dianggap sebagai The Holiest of Holy oleh orang Yahudi. Sekiranya kita membiarkan fokus kita daripada mempertahankan Dome of the Rock, maka mudahlah orang Yahudi merampas al-Aqsa.

3. Saya amat mencadangkan rakan-rakan pembaca untuk membeli buku Dr Haithem, serta membaca kajian lanjut mengenai pembinaan Ka'bah, pembinaan Jami' Qibli, Dome of the Rock dan kubah-kubah lain, sejarah pemerintah yang menguasai dan memakmurkan al-Aqsa dan lain-lain.

*abidfana merupakan 'nickname' bagi Ustaz Irfan yang merupakan mentor iLuvislam.com di United Kingdom dan bekas moderator agama iLuvislam.com. Beliau merupakan pakar dalam kajian Palestin dan kini menetap di Abeerdeen, United Kingdom. Ustaz Irfan aktif menulis di www.abidfana. com. Artikel asal boleh didapati di sini.


Sumber : Bujang Susah

Sunday, November 15, 2009

Gambar Mengimbau Kenangan

Bismillahirahmanirrahim.

Assalamu'alaikum.

Gambar2 di bawah diambil dp SINI

GAMBAR DIAMBIL TAHUN 1941 MASIHI. AIR BANJIR MENCECAH PARAS HAJAR ASWAD TAWAF MENGELILINGI KAABAH DILAKUKAN DENGAN BERENANG.



KAABAH PADA TAHUN 1297 HIJRAH/1880 MASIHI



Hajar Aswad





MENGHARUNGI AIR UNTUK BERSAEI.



Banjir



TIMBA DIGUNAKAN UNTUK MENCEDUK AIR ZAM-ZAM



PENGALIRAN AIR ZAM-ZAM PADA TAHUN 1345 H.



1368 Hijrah



1368 Hijrah



ANAK KUNCI PINTU KAABAH



GAMBAR LAMA TEMPAT SAEI,TERDAPAT KEDAI DI KIRI DAN KANAN


TEMPAT RASULULLAH NAIK KE LANGIT (Mikraj)..



TAPAK KAKI NABI IBRAHIM



GUA HIRA’ TEMPAT RASULULLAH BERIBADAT SEBELUM DILANTIK MENJADI NABI.



GUA THUR TEMPAT PERSEBUNYIAN RASULULLAH DAN ABU BAKAR AS-SIDDIQ SEBELUM MENUJU KE MADINAH.



HUKUMAN PANCUNG SEDANG DI LAKSANAKAN