Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamu'alaikum.
Segala puji hanya bagi Allah SWT yang
mentadbir seluruh alam, mencurahkan limpah kurniaNya dan kenikmatan yang begitu
banyak, sehingga kita tak mampu menghitungnya.
Selawat serta salam buat junjungan mulia
Nabi Muhammad saw serta keluarga dan para sahabat yang mulia dan orang-orang
yang istiqamah mengikuti Baginda.
Hari ini terkesan untuk mencatat tentang pokok zaqqum - makanan penghuni neraka.
Terdapat beberapa ayat dalam al-Quran yang menyebut tentang pokok zaqqum. Antaranya:
Manakah yang lebih baik, limpah kurniaan
yang termaklum itu atau pokok zaqqum? Sesungguhnya Kami jadikan pokok zaqqum itu satu ujian bagi
orang-orang yang zalim (di dunia dan azab seksa bagi mereka di akhirat).Sebenarnya ia sebatang pohon yang tumbuh di dasar neraka jahim yang marak
menjulang;Buahnya seolah-olah kepala Syaitan-syaitan; (As-Saaffaat
37: 62 - 65)
Para ualama tafsir mengaitkan huraian tentang pokok zaqqum ini sebagai pokok yang dikutuk (as-syajaratal mal'uunah) seperti yang disebut dalam ayat di bawah:
Dan (ingatlah) ketika Kami wahyukan
kepadamu (wahai Muhammad), bahawa sesungguhnya Tuhanmu meliputi akan manusia
(dengan ilmuNya dan kekuasaanNya; dan tiadalah Kami menjadikan pandangan (pada
malam Mikraj) yang telah kami perlihatkan kepadamu melainkan sebagai satu ujian
bagi manusia; dan (demikian juga Kami jadikan) pokok yang dilaknat di dalam
Al-Quran; dan Kami beri mereka takut (dengan berbagai-bagai amaran) maka
semuanya itu tidak menambahkan mereka melainkan dengan kekufuran yang melampau.(al-Israa' [17] : 60)
Syeikh as-Syanqithi dalam tafsirnya menyatakan bahawa orang-orang kafir musyrik memberikan komen tentang peristiwa Isra' dan Mi'raj Nabi Muhammad SAW dan sebab turunnya ayat di atas. Dalam peristiwa berkenaan Allah SWT memperlihatkan kepada Nabi Muhammad SAW pokok zaqqum dan pada ayat yang menyebutkan tentang pokok yang dilaknat; orang-orang kafir berkata: "Muhammad telah berbohong, sebab tak mungkin pokok itu boleh tumbuh di atas tanah yang gersang apatah lagi di dasar neraka". Mereka berkata demikian kerana mereka tidak melihatnya sedangkan Nabi Muhammad SAW diperlihatkan pokok itu kepada baginda.
Dalam tafsir at-Thabrani pula terdapat riwayat daripada Ibnu Abbas RA tentang sebab turunnya ayat yang menyebut tentang tumbuhnya pokok zaqqum ini di dasar neraka. Abu Jahal berkata kepada para sahabat Nabi; "Sahabat kalian (yang dimaksudkan adalah Nabi SAW) ; mengetahui bahawa api neraka jahannam mampu membakar batu, kemudian dia berkata pula bahawa dalam neraka jahannam ada pokok yang tidak terbakar dalam api".
Selama tempoh turunnya wahyu, al-Quran banyak mengeluarkan kosa kata yang tak pernah didengar dan diguna oleh orang-orang Arab pada masa itu. Salah satu kosa kata itu ialah zaqqum ini. Sebahagian ulama tafsir menyatakan bahawa kosa kata ini belum pernah diketahui maksudnya sehingga pelbagai ragam reaksi oleh orang-orang Arab pada masa itu. Abu Jahal telah tersalah faham hingga menyebutkan : "Bawakan untuk kami kurma dan mentega untuk bertazaqqum". Abu Jahal membuat kata kerja daripada kata zaqqum itu. Ini boleh jadi dia ingin menghina orang-orang yang beriman pada ketika itu ataupun dia ingin menjaga kedudukannya sebagai pemuka Arab untuk menunjukkan dia seorang yang berpengetahuan.
Berasama-sama rakan-rakannya Abu Jahal akhirnya makan kurma bersama mentega dan berkata : "Apakah dengan makanan seperti ini Muhammad menakut-nakutkan kita tentang akhirat?"
Dalam riwayat yang lain menyebutkan kisah Abu Jahal itu menyebabkan turunnya ayat di bawah:
(Ingatlah), sesungguhnya pokok Zaqqum;(Buahnya)
menjadi makanan bagi orang yang berdosa (dalam Neraka). (Makanan ini
pula panas) seperti tembaga cair, mendidih dalam perut; Seperti
mendidihnya air yang meluap-luap panasnya. (Lalu diperintahkan kepada
malaikat penjaga Neraka): Renggutlah orang yang berdosa itu dan seretlah dia ke
tengah-tengah Neraka. Kemudian curahkanlah di atas kepalanya (azab
seksa) dari air panas yang menggelegak. (Serta dikatakan kepadanya
secara mengejek): Rasalah azab seksa, sebenarnya engkau adalah orang yang
berpengaruh dan terhormat (dalam kalangan masyarakatmu) (Kemudian
dikatakan kepada ahli Neraka umumnya): Sesungguhnya inilah dia (azab seksa)
yang kamu dahulu ragu-ragu terhadapnya! - (ad-Dukhaan [44] : 43 -50)
Ayat di atas memberitahu tentang seksaan dengan terperinci kepada orang-orang yang mendustakan tentang Hari Kebangkitan.
Ibnu 'Abbas RA berkata; "Andainya setitik sahaja daripada pokok zaqqum ini diturunkan ke bumi, ia akan memusnahkan seluruh kehidupan manusia".
Sebahagaian para mufassir pula menyatakan bahawa bila pokok zaqqum disebut sebagai pokok yang dilaknat bermaksud bahawa pokok tersebut tidak mempunyai manfaat sedikitpun.
Demikianlah Allah SWT menjelaskan tentang makanan penghuni neraka.