Friday, January 22, 2010

Mensyukuri Nikmat Penciptaan Malaikat

Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamu'alaikum.

Marilah kita sama2 memuji dan memuja Allah SWT yang mencurahkan limpah kurniaNya yang begitu banyak, memberikan kenikmatan yang begitu banyak sehingga kita tak mampu menghitungnya.

Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad saw serta keluarga dan para sahabat yang mulia dan orang2 yang istiqamah mengikuti Baginda.

Firman Allah swt dalam surah Fatir [35] ayat 1;


ٱلۡحَمۡدُ لِلَّهِ فَاطِرِ ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضِ جَاعِلِ ٱلۡمَلَـٰٓٮِٕكَةِ رُسُلاً أُوْلِىٓ أَجۡنِحَةٍ۬ مَّثۡنَىٰ وَثُلَـٰثَ وَرُبَـٰعَۚ يَزِيدُفِى ٱلۡخَلۡقِ مَا يَشَآءُۚ إِنَّ ٱللَّهَ عَلَىٰ كُلِّ شَىۡءٍ۬ قَدِيرٌ۬

Segala puji tertentu bagi Allah yang menciptakan langit dan bumi, yang menjadikan malaikat utusan-utusan yang bersayap: Dua, tiga dan empat; Dia menambah pada bentuk kejadian makhluk yang diciptakanNya apa jua yang dikehendakiNya. Sesungguhnya Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu. (1)

N3 kali ini adalah sambungan daripada Nikmat Penciptaan Malaikat.


Setiap malaikat Allah jadikan untuk melaksanakan tugas yang bermanfaat bagi kita iaitu memohon ampun seperti dalam ayat di bawah.


ٱلَّذِينَ يَحۡمِلُونَ ٱلۡعَرۡشَ وَمَنۡ حَوۡلَهُ ۥ يُسَبِّحُونَ بِحَمۡدِ رَبِّہِمۡ وَيُؤۡمِنُونَ بِهِۦ وَيَسۡتَغۡفِرُونَ لِلَّذِينَ ءَامَنُواْ رَبَّنَا وَسِعۡتَ ڪُلَّ شَىۡءٍ۬ رَّحۡمَةً۬ وَعِلۡمً۬ا فَٱغۡفِرۡ لِلَّذِينَ تَابُواْ وَٱتَّبَعُواْ سَبِيلَكَ وَقِهِمۡ عَذَابَ ٱلۡجَحِيمِ (٧

"Malaikat yang memikul Arasy dan malaikat yang berada di sekelilingnya, bertasbih memuji TuhanNya dan beriman kepadaNya; serta mereka memohon ampun bagi orang-orang yang beriman (dengan berdoa merayu): Wahai Tuhan kami! RahmatMu dan IlmuMu meliputi segala-galanya; maka berilah ampun kepada orang-orang yang bertaubat serta menurut jalanMu dan peliharalah mereka dari azab Neraka". (Surah Ghafir/ Mukmin [40] : 7)

Rugilah kita jika kita tak gunakan apa yang Allah berikan kepada kita. Allah ciptakan para malaikat yang sentiasa bertasbih memuji Allah, mereka beriman dan tentulah mereka ini makhluk yang suci, dan doa mereka diperkenankan oleh Allah dan mereka pula sentiasa berdoa supaya orang2 yang beriman, orang2 yang sentiasa bertaubat dan orang2 yang berusaha bersungguh2 untuk mengikuti jalan yang lurus ini dipelihara daripada azab api neraka.

Jadi berusahalah untuk menjadi org2 yang benar2 beriman, benar2 bertaubat dan berusaha bersungguh2 dalam mengerjakan suruhan Allah dan meninggalkan apa yang dilarang oleh Allah. Ini kerana untuk mendapat doa daripada malaikat kita perlu ada 3 syarat ini.

Malaikat tak pernah letih untuk berdoa kerana itulah yang ditugaskan oleh Allah. Jadi salah satu cara nak mensyukuri nikmat penciptaan malaikat ini ialah istiqamahlah dengan 3 syarat tadi.

No comments: