Saturday, January 30, 2010

Suasana Alam akhirat (44)- Surah As-Syura (Musyawwarah) SAMBUNGAN

Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamu'alaikum.

Marilah kita sama2 memuji dan memuja Allah SWT yang mencurahkan limpah kurniaNya yang begitu banyak, memberikan kenikmatan yang begitu banyak sehingga kita tak mampu menghitungnya.

Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad saw serta keluarga dan para sahabat yang mulia dan orang2 yang istiqamah mengikuti Baginda.

Kali ini ditulis tentang suasana pada hari akhirat SAMBUNGAN daripada N3 sebelum ini iaitu seperti dalam surah As-Syura iaitu surah ke 42 dalam al-Quran Al-Karim.

"Patutkah mereka mempunyai sekutu-sekutu yang menentukan mana-mana bahagian daripada agama mereka sebarang undang-undang yang tidak diizinkan oleh Allah? Dan kalaulah tidak kerana kalimah ketetapan yang menjadi pemutus (daripada Allah, untuk menangguhkan hukuman hingga ke suatu masa yang tertentu), tentulah dijatuhkan azab dengan serta-merta kepada mereka (yang berbuat demikian) dan sesungguhnya orang-orang yang zalim itu akan beroleh azab seksa yang tidak terperi sakitnya". (21)

Orang-orang musyrik dipengaruhi syaitan untuk menyembah selain Allah. Syaitan memperelokkan perbuatan syirik sehingga orang-orang musyrik nampak indah dan mereka sesat serta tidak mempercayai adanya hari kiamat dan hari pembalasan serta mereka mengamalkan adat-adat yang tidak diizinkan Allah. Jika tidak kerana rahmat Allah tentulah Allah telah menurunkan siksa tanpa menangguhkannya, tetapi mereka ini Allah janjikan siksa yang amat azab pada hari kiamat kelak dan akan dimasukkan ke dalam neraka jahannam.

"(Pada hari kiamat) engkau akan melihat orang-orang yang zalim takut ngeri (akan balasan buruk) bagi kejahatan-kejahatan yang mereka telah lakukan, sedang azab seksa itu tetap menimpa mereka dan orang-orang yang beriman serta beramal soleh (bersenang-lenang) dalam taman-taman Syurga; mereka beroleh apa sahaja yang mereka ingini di sisi Tuhan mereka; yang demikian itu ialah limpah kurnia yang besar". (22)

Orang-orang yang zalim yakni orang-orang yang mengadakan syari'at sendiri dengan tidak mengikut syari'at Allah akan melihat siksaan dan mereka amat takut serta merasa ngeri dengan balasan buruk yang akan mereka terima hasil perbuatan buruk mereka semasa di dunia. Manakala orang-orang yang beriman dan beramal soleh akan mendapat balasan syurga dan mereka akan bersenang-senang menikmati apa sahaja yang mereka ingini.

No comments: