Sunday, May 31, 2009

Buku Kisah Hidup Nabi Serta Peperangan diZamannya



Buku ini saya beli pada 19 April 2009 sempena pameran buku antarabangsa yang berlangsung baru2 ini.. Buku karangan Tuan Guru Nik Abdul Aziz bin Nik Mat.. terbitan Anbakri Publika Sdn Bhd..


Buku yang memuatkan sikap Rasulullah SAW yang membayangkan sikap Islam dalam pelbagai situasi sama ada genting ataupun tenang.. Menghayatinya seolah-olah kita dijemput untuk bersedia di tengah-tengah medan jihad dalam Perang Ahzab, Khaibar, Hunain ataupun mungkin juga berada di kalangan para sahabat semasa Perjanjian Hudaibiyah dimeterai.


Buku yang menggambarkan sikap nabi Muhammad SAW sebagai Rasulullah dan pemimpin yang sepatutnya dicontohi oleh umat islam seluruhnya..


Dalam setiap peperangan nabi Muhammad SAW mempamerkan sikapnya yang bijaksana dalam merancang strategi bagi kemenangan Islam.. sikap nabi menerima pendapat orang lain supaya membina parit dalam peperangan Ahzab membuktikan bahawa nabi bersifat sungguh tawadhu'..


Begitu juga semasa persediaan bagi menghadapi musuh, baginda bersama-sama memecahkan batu dan menggali parit .. biarpun baginda seorang pemimpin.. baginda tidak hanya mengerah tenaga para sahabat dan orang2 Islam yang lain sahaja menggali parit sedangkan baginda mengawasi dari jauh..


Baginda juga bijak membuat keputusan sehingga tawanan perang yakni kaum musyrik Mekah akhirnya ramai yang memeluk Islam.. selain itu baginda juga pandai mengambil hati kaum ansar walaupun kaum ini mengata-ngata baginda di belakang baginda akibat rasa tidak puas hati..


Membaca buku ini seolah2 turut serta dalam peperangan.. dapat membayangkan bunyi derapan kaki pasukan yang berjalan dan dapat membayangkan unta ditunggangi pahlawan perang..ada yang memanah dan ada yang menggunakan pedang..


Terasa sebak apabila membaca perenggan menceritakan bagaimana Rasulullah SAW menahan kelaparan kerana kekurangan bekalan makanan.. apabila sahabat mendapati bagindalah orang yang lebih awal merasa lapar dan letih.. dan apabila lebih banyak batu dibalut dengan bengkung untuk melapik perut baginda.. kesungguhan baginda melaksanakan tugas2 berat bersama-sama para sahabat.. sehingga pakaian dan tubuh baginda diselaputi debu dan tanah..


Buku ini elok dibaca supaya dapat mencontohi akhlak Rasulullah SAW yang sememangnya dituntut oeh Allah SWT.

No comments:

Anda Mungkin Juga Meminati

Related Posts with Thumbnails