Thursday, May 2, 2013

Pokok Yang dilaknat - Makanan Penghuni Neraka




Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamu'alaikum.

Segala puji hanya bagi Allah SWT yang mentadbir seluruh alam, mencurahkan limpah kurniaNya dan kenikmatan yang begitu banyak, sehingga kita tak mampu menghitungnya.

Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad saw serta keluarga dan para sahabat yang mulia dan orang-orang yang istiqamah mengikuti Baginda.

Hari ini terkesan untuk mencatat tentang pokok zaqqum - makanan penghuni neraka. 

Terdapat beberapa ayat dalam al-Quran yang menyebut tentang pokok zaqqum. Antaranya:

37:62


37:63

37:64

37:65

Manakah yang lebih baik, limpah kurniaan yang termaklum itu atau pokok zaqqum? Sesungguhnya Kami jadikan pokok zaqqum itu satu ujian bagi orang-orang yang zalim (di dunia dan azab seksa bagi mereka di akhirat).Sebenarnya ia sebatang pohon yang tumbuh di dasar neraka jahim yang marak menjulang;Buahnya seolah-olah kepala Syaitan-syaitan; (As-Saaffaat 37: 62 - 65)

Para ualama tafsir mengaitkan huraian tentang pokok zaqqum ini sebagai pokok yang dikutuk (as-syajaratal mal'uunah) seperti yang disebut dalam ayat di bawah:

17:60
Dan (ingatlah) ketika Kami wahyukan kepadamu (wahai Muhammad), bahawa sesungguhnya Tuhanmu meliputi akan manusia (dengan ilmuNya dan kekuasaanNya; dan tiadalah Kami menjadikan pandangan (pada malam Mikraj) yang telah kami perlihatkan kepadamu melainkan sebagai satu ujian bagi manusia; dan (demikian juga Kami jadikan) pokok yang dilaknat di dalam Al-Quran; dan Kami beri mereka takut (dengan berbagai-bagai amaran) maka semuanya itu tidak menambahkan mereka melainkan dengan kekufuran yang melampau.(al-Israa' [17] : 60)

Syeikh as-Syanqithi dalam tafsirnya menyatakan bahawa orang-orang kafir musyrik memberikan komen tentang peristiwa Isra' dan Mi'raj Nabi Muhammad SAW dan sebab turunnya ayat di atas. Dalam peristiwa berkenaan Allah SWT memperlihatkan kepada Nabi Muhammad SAW pokok zaqqum dan pada ayat yang menyebutkan tentang pokok yang dilaknat; orang-orang kafir berkata: "Muhammad telah berbohong, sebab tak mungkin pokok itu boleh tumbuh di atas tanah yang gersang apatah lagi di dasar neraka". Mereka berkata demikian kerana mereka tidak melihatnya sedangkan Nabi Muhammad SAW diperlihatkan pokok itu kepada baginda.

Dalam tafsir at-Thabrani pula terdapat riwayat daripada Ibnu Abbas RA tentang sebab turunnya ayat yang menyebut tentang tumbuhnya pokok zaqqum ini di dasar neraka. Abu Jahal berkata kepada para sahabat Nabi; "Sahabat kalian (yang dimaksudkan adalah Nabi SAW) ; mengetahui bahawa api neraka jahannam mampu membakar batu, kemudian dia berkata pula bahawa dalam neraka jahannam ada pokok yang tidak terbakar dalam api".

Selama tempoh turunnya wahyu, al-Quran banyak mengeluarkan kosa kata yang tak pernah didengar dan diguna oleh orang-orang Arab pada masa itu. Salah satu kosa kata itu ialah zaqqum ini. Sebahagian ulama tafsir menyatakan bahawa kosa kata ini belum pernah diketahui maksudnya sehingga pelbagai ragam reaksi oleh orang-orang Arab pada masa itu. Abu Jahal telah tersalah faham hingga menyebutkan : "Bawakan untuk kami kurma dan mentega untuk bertazaqqum". Abu Jahal membuat kata kerja daripada kata zaqqum itu. Ini boleh jadi dia ingin menghina orang-orang yang beriman pada ketika itu ataupun dia ingin menjaga kedudukannya sebagai pemuka Arab untuk menunjukkan dia seorang yang berpengetahuan.

Berasama-sama rakan-rakannya Abu Jahal akhirnya makan kurma bersama mentega dan berkata : "Apakah dengan makanan seperti ini Muhammad menakut-nakutkan kita tentang akhirat?"

Dalam riwayat yang lain menyebutkan kisah Abu Jahal itu menyebabkan turunnya ayat di bawah:

44:43


44:44

44:45

44:46

44:47

44:48

44:49

44:50

(Ingatlah), sesungguhnya pokok Zaqqum;(Buahnya) menjadi makanan bagi orang yang berdosa (dalam Neraka). (Makanan ini pula panas) seperti tembaga cair, mendidih dalam perut;  Seperti mendidihnya air yang meluap-luap panasnya. (Lalu diperintahkan kepada malaikat penjaga Neraka): Renggutlah orang yang berdosa itu dan seretlah dia ke tengah-tengah Neraka. Kemudian curahkanlah di atas kepalanya (azab seksa) dari air panas yang menggelegak. (Serta dikatakan kepadanya secara mengejek): Rasalah azab seksa, sebenarnya engkau adalah orang yang berpengaruh dan terhormat (dalam kalangan masyarakatmu)  (Kemudian dikatakan kepada ahli Neraka umumnya): Sesungguhnya inilah dia (azab seksa) yang kamu dahulu ragu-ragu terhadapnya! - (ad-Dukhaan [44] : 43 -50)

Ayat di atas memberitahu tentang seksaan dengan terperinci kepada orang-orang yang mendustakan tentang Hari Kebangkitan.

Ibnu 'Abbas RA berkata; "Andainya setitik sahaja daripada pokok zaqqum ini diturunkan ke bumi, ia akan memusnahkan seluruh kehidupan manusia".

Sebahagaian para mufassir pula menyatakan bahawa bila pokok zaqqum disebut sebagai pokok yang dilaknat bermaksud bahawa pokok tersebut tidak mempunyai manfaat sedikitpun. 

Demikianlah Allah SWT menjelaskan tentang makanan penghuni neraka.

1 comment:

Werdah said...

Assalamu'alaikum pembaca sekelian.

Untuk pengetahuan semua..saya telah delete maklumat tentang terdapatnya pokok zaqqum di Thaif yang telah saya copy n paste daripada sumber seperti yang dinyatakan disebabkan saya mendapat maklumat seperti di bawah;

السلام عليكم ورحمة الله وبركته

Akhir-akhir ini ramai yang menyebarkan artikel beserta gambar pohon Zaqqum yang kononnya tumbuh di satu tempat di Saudi Arabia iaitu di satu tempat yang bernama Thoif.

Saya terpanggil untuk menjelaskan kepada masyarakat tentang pohon Zaqqum ini. Kita akan melihat dan menilai fakta ini dengan menilai semula makna dan maksud pohon Zaqqum yang dinyatakan oleh Allah s.w.t dengan merujuk kepada kitab-kitab Tafsir dan Hadis.

Pohon Zaqqum ini disebut beberapa kali di dalam al-Quran iaitu pada beberapa surah iaitu pada surah al-Waqi'ah ayat 52, surah al-Shoffat ayat 62, 63, 66 & 67, 68, surah al-Isra' ayat 60, dan juga Surah al-Duqan ayat 43.

Dari ayat-ayat ini dapat kita simpulkan bahawa Allah Jalla Wa Ala hanya menyebut pohon Zaqqum itu adalah makanan yang akan dimakan oleh penghuni neraka. Hanya pada Surah al-Shoffat sahaja Allah telah menjelaskan apa yang dimaksudkan dengan pohon Zaqqum. Pada ayat 63 dalam surah tersebut Allah menjelaskan

إِنَّهَا شَجَرَةٌ تَخْرُجُ مِنْ أَصْلِ الْجَحِيمِ
Sesungguhnya ia adalah pohon yang tumbuh dari dasar neraka yang marak menjulang apinya.

Ayat ini menunjukkan bahawa bukanlah pokok zaqqum itu tumbuh di muka bumi ini tetapi ia hanya tumbuh di dasar neraka dan ia tumbuh dalam api yang marak menyala. Kenyataan ini dikuatkan lagi dengan hadis Nabi ﷺ yang menjelaskan kepada kita bahawa pokok Zaqqum ini akan menghancurkan kehidupan seluruh penduduk bumi.

Nabi Muhammad ﷺ bersabda: “Jikalau setitik air buah zaqqum itu menitik ke dalam dunia ini nescaya ia merosakkan penghidupan penduduk bumi, maka bertapa dahsyatnya halnya orang yang buah zaqqum itu menjadi makanannya.” HR Al-Tirmizi

Akal manusia yang terhad pemikirannya ini sukar untuk menerima sehingga orang-orang kafir selalu mengejek Rasulullah ﷺ kerana akal mereka hanya dapat memikirkan bahawa pohon kayu adalah bahan bakar kepada api tidak mungkin ada pohon yang dapat hidup di dalam api yang marak menjulang.

Oleh yang demikian Allah s.w.t menurunkan ayat :

وَالشَجَرَةَ الْمَلْعُونَةَ فِي الْقُرآنِ نُخَوِّفُهُمْ فَمَا يَزِيدُهُم إِلَّا طُغْيَانَا كَبِيرَا

“Dan demikian juga Kami jadikan pokok yang dilaknat di dalam Al-Quran; Dan Kami menakut-nakutkan mereka (dengan berbagai-bagai amaran), tetapi yang demikian itu hanyalah menambah besarkan kederhakaan mereka dengan kekufuran yang melampau.”

Kesimpulan yang dapat dibuat di sini ialah tidak mungkin pohon Zaqqum itu tumbuh di muka bumi ini kerana ia bercanggah dengan apa yang dijelaslan oleh Allah di dalam al-Quran dan ia juga bercanggah dengan Hadis Nabi ﷺ.

Apa-apa perkara yang bercanggah dengan al-Quran dan Hadis Nabi ﷺ atau bercanggah dengan salah satu daripadanya maka ia tidak dapat diterima sebagai satu fakta bahkan ia menjadi satu pendustaan yang besar terhadap agama Allah s.w.t dan juga pendustaan terhadap Nabi ﷺ

Wallahu A'lam

Abu 'Ammar al-Mahmudi