Saturday, March 8, 2014

Jauhilah Panjang Angan-Angan - Sebuah Nasihat

Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamu'alaikum.

Segala puji hanya bagi Allah Subhanahu wa ta'aala (SWT) yang mentadbir seluruh alam, mencurahkan limpah kurniaNya dan kenikmatan yang begitu banyak, sehingga kita tak mampu menghitungnya.

Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad sallallaahu ‘alayhi wa sallam (SAW) serta keluarga dan para sahabat yang mulia dan orang-orang yang istiqamah mengikuti Baginda.

Umur manusia itu meskipun panjang namun dikira pendek asahaja. Setiap usiamu bertambah; setiap itulah umur itu berkurangan. Cubalah fikirkan sedalam-dalam apakah anda terlepas daripada kekurangan ini. Kalau anda telah mesnsia-siakan umurmu, sudahkan anda mencari peluang untuk memperbaiki? Mungkin anda telah berada di kemuncak kenikmatan. Hidupmu dikelilingi oleh pengawasan dan pengawalan. Apa yang anda perlukan tetap sampai kepadamu tetapi nanti apabila tiba di hari Mahsyar siapakah agaknya yang akan mengiringimu? Siapa yang akan mempertahankan dirimu? Siapakah yang akan mengurusi hal ehwalmu? 

Ajaib sekali terhadap jiwa yang dapat tidur dengan nyenyak di waktu malam sehingga dia lupa/melupakan sama sekali semua kedahsyatan yang akan ditemuinya kelak di hari akhirat. Mungkin segala nasihat yang dihamburkan ini diterima oleh telinga namun kerapkali larangan dilanggar juga kerana tabi'at jiwa itu sering mengharapkan rahmat dan keampunan daripada Tuhan Yang Maha Rahmat dan Pengampun TETAPI TIDAK PULA suka patuh serta taat kepada perintah dan larangan Allah. Kakinya terus melangkah menurut hawa NAFSU tanpa segan silu lagi; pada hal dia mengetahui bahawa apa yang dilakukannya itu didorong oleh HAWA NAFSUnya yang sesat dan tidak menentu.

NASIHAT BUAT DIRIKU DAN SEMUA ..Mari kita renungi nasihat ini agar kita berfikir apakah kita akan dapat rahmat Allah jika kita masih menurut hawa nafsu kita? Mudah-mudahan kita TIDAK tergolong di kalangan orang yang  panjang angan-angan....aamiin..

7 comments:

aby said...

Salam k werdah,
Moga akal yg ada pada kita dapat di guna dari perbuatan mengikut hawa nafsu dan zahirkan angan2 didalam bentuk amalan

Werdah said...

Wa'alaikumussalam aby

Ya, mudah-mudahan begitulah hendaknya .. maaf lambat respon...

ساريده سنين said...

Assalamualaikum Sis..

t.kasih sis, info yg sgt berguna..jauhilah kejahilan dan angan-angan yang batil.. sebaliknya sibukkanlah dirimu dengan mengingat ALLAH SWT..

Werdah said...

Wa'alaikumussalam Saridah

Terima kasih jua buatmu atas nasihat itu..mudah-mudahan kita dapat isikan masa kita dengan ilmu yang dimanfaatkan dan amalan yang diterima..aamiin

Kakzakie Purvit said...

Assalamu'alaikum Kak Werdah,

Sesungguhnya memang syaitan dah bersumpah utk menggoda anak cucu Adam dan itulah yg membuat kita selalu terbuai dgn angan-angan. Istiqomah dgn pegangan dan landasan keimanan itulah yg boleh membantu. Benar apa yg dikatakan ustaz itu dan moga kita tidak tergolong mereka yg lupa dan penuh angan-angan.

Takutlah Kak Werdah

Werdah said...

Ya..memang menakutkan kerana syaitan itu bekerja 24 jam mengganggu kita. Mudah-mudahan kita sentiasa berusaha untuk berwaspada daripada gangguannya.

Blog27999 said...

If you're looking to lose kilograms then you need to get on this brand new personalized keto diet.

To create this service, licensed nutritionists, personal trainers, and professional chefs united to develop keto meal plans that are powerful, decent, price-efficient, and delicious.

From their launch in 2019, thousands of people have already completely transformed their body and well-being with the benefits a professional keto diet can give.

Speaking of benefits: clicking this link, you'll discover 8 scientifically-tested ones provided by the keto diet.