Tuesday, August 11, 2009

Suasana Alam Akhirat (16) Surah Al-Tariq (Pendatang Malam)


At-Tariq (Pendatang Malam)

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani

Demi langit dan “At-Tariq”(yang datang pada malam hari); (1)

Dan tahukah kamu apakah yang datang pada malam hari ("At-Tariq") itu? (2)

(At-Tariq) ialah bintang yang cahayanya menembus; (3)

Tiada sesuatu jiwa (diri) juapun melainkan ada malaikat yang menjaga (keadaannya serta menyimpan catatan mengenai segala bawaannya). (4)

(Setelah mengetahui yang demikian), maka hendaklah manusia memikirkan: Daripada apa dia diciptakan. (5)

Dia diciptakan dari air (mani) yang memancut (ke dalam rahim); (6)

Yang keluar dari "tulang sulbi" lelaki dan "tulang dada" perempuan. (7)

Sesungguhnya Allah Maha Kuasa untuk mengembalikannya (hidup semula sesudah mati), (8)

Pada hari didedahkan segala yang terpendam di hati (dari iktiqad, niat dan lain-lainnya), (9)

Maka (pada saat itu) tidak ada bagi manusia sebarang kekuatan (untuk membela diri) dan tidak ada penolong (yang dapat memberikan pertolongan). (10)

Demi langit yang berulang-ulang mencurahkan hujan, (11)

Dan bumi yang merekah mengeluarkan tumbuh-tumbuhan, (12)

Sesungguhnya keterangan Al-Quran adalah kata-kata pemutus (yang sebenar), (13)

Dan bukanlah ia kata-kata yang olok-olok. (14)

Sesungguhnya mereka (yang menentangmu, wahai Muhammad) bermati-mati menjalankan rancangan jahat, (15)

Dan Aku pula tetap bertindak membalas rancangan jahat (mereka dan menggagalkannya). (16)

Oleh itu janganlah engkau hendakkan segera kebinasaan orang-orang kafir itu, berilah tempoh kepada mereka sedikit masa. (17)

Surah at-Tariq (86) ini mengandungi 17 ayat, jika diperhatikan dalam surah ini semacam tidak ada yang menyentuh suasana alam akhirat, Cuma berisi fakta2 untuk membuktikan terjadinya kiamat.. walaubagaimanapun pada ayat 8 hingga 10 ada menyentuh sedikit tentang suasana alam akhirat.. walaupun 3 ayat namum memberi gambaran yang besar.

Dalam tiga2 ayat itu Allah menyatakan bahawa pada hari kiamat nanti tidak ada satupun rahsia manusia yang tidak dibongkar.. semuanya akan didedahkan.. kerana niat yang terpendam semuanya dalam pengetahuan Allah, dan segala perbuatan yang dilakukan dicatat oleh malaikat Raqib dan ‘Atid seperti yang dinyatakan dalam surah Al-Mursalat.. Pada hari itu manusia tidak ada kekuatan untuk membela diri dan tidak ada siapa pun yang dapat menolong atau menebus dosa kecuali amalan baik yang telah mereka lakukan di dunia.

Ayat2 yang selebihnya Allah memberitahu kita bahawa kekuasaanNya dengan bersumpah dengan langit dan At-Tariq. Allah menyuruh manusia memerhatikan asal usul kejadian manusia.. dan minta manusia memikirkan bahawa jika Allah berkuasa menjadikan manusia daripada tiada kepada ada mengapa pula manusia tidak boleh dimatikan dan seterusnya dihidupkan kembali.

Allah bersumpah lagi dengan langit yang mengeluarkan hujan serta bumi yang merekah mengeluarkan pelbagai tumbuhan, bahawa al-Quran adalah benar.

Marilah sama2 kita hayati pesanan Allah SWT ini agar hidup kita aman di dunia serta akhirat.. bayangkan jika semua manusia mengambilkira segala niat dan perbuatan mereka dipantau oleh malaikat2 dan Allah melihat dan nanti diberi pengadilan yang setimpal di akhirat nanti tentu negara kita tidak perlu membuang tenaga dan wang ringgit bagi membanteras segala jenyah yang dilakukan manusia.

1 comment:

Alif Lam Mim Raa.. said...

At tariq mengisahkan Last Warning konspirasi manusia Akhir zaman..Semoga Zaman Gemilang Islam kembali bertakhta..