Thursday, November 5, 2009

Bertemu Janji Allah

Assalamu'alaikum.

Bismillahirrahmanirrahim.

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam. Selawat dan salam kepada Nabi Muhammad dan keluarga serta para sahabat yang mulia.

Kedua2 buku di bawah adalah karya TGNA terbitan Anbakri Publika Sdn Bhd. Alhamdulillah telah usai membacanya.



Buku ini memfokuskan kepada persoalan akhirat. Ia mengajak kita untuk cuba menjenguk misteri alam akhirat berpandukan wahyu yang diterima oleh Nabi besar Junjungan kita Muhammad S.A.W.

Buku 1 yang berwarna merah tebal 190 halaman yang mengandungi 38 bab dan buku 2 berwarna hijau tebalnya 224 mengandungi 45 bab ini cukup jujur memunggah apa saja yang berkaitan dengan alam yang sama-sama kita akan berada tidak lama lagi. Dengan perbincangan Mashyar yang detail, buku ini menyingkap rahsia2 di padang Mahsyar yang menggerunkan kita serta menyayat hati. 

Buku ini juga menghuraikan hal-hal yang menyentuh persoalan berkaitan kehidupan seharian di dunia, yang akan di bawa ke Mashyar, seterusnya diperhitungkan untuk menerima balasan sama ada baik atau buruk bergantung kepada amalan baik dan buruk di dunia.

Membicarakan alam akhirat adalah percubaan untuk menjangkau segala yang misteri di belakang tabir keduniaan. Tiada siapa yang layak untuk membimbing segala apa yang terkandung di alam itu melainkan apa yang di khabarkan oleh Pemilik, Pencipta dan Penguasanya melalui wahyu yang diturunkan kepada NabiNya.

Buku ini mengupas beberapa nama yg Allah berikan kepada hari akhirat berdasarkan kejadian2 atau suasana yang akan berlaku pada hari tersebut. Ini dipetik daripada ayat2 al-Quran. Tujuan Allah berikan pelbagai nama sesuai dengan apa yang akan berlaku nanti adalah supaya manusia berasa gerun akan kedatangan hari yang pasti terjadi ini. Dengan membaca buku ini lebih terserlah akan apa yg akan dihadapi nanti. Dengan itu dapatlah bersedia utk menuju ke sana dengan mempersiapkan bekalan secukupnya. Dengan mengetahui apa balasan jika sesuatu kejahatan dibuat manusia akan berusaha memelihara diri mereka daripada melakukan perbuatan jahat tersebut. Dalam kehidupan di dunia ini pun jika kita hendak melancong ke suatu tempat kita perlu tahu bagaimana keadaan tempat itu, seterusanya apa bekalan bagi menghadapi tempat yang akan dituju itu. Contoh nak ke negara yg bermusim sejuk, bila nak pergi masa musim sejuk perlulah bawa baju panas.

Buku ini menggali pelbagai rahsia akhirat menjadi sebuah catatan. Ia bukan memo sembarangan. Ia memunggah kandungan dan pengertian alam ghaib yang akan sama-sama kita lalui lambat launnya. Bagi mereka yang sudah pergi, mereka sudah dan sedang berada sebahagiannya di alam itu. Sekarang, soalnya masih adakah pilihan kita untuk tidak cuba memahaminya sedangkan kita memang perlu ke sana. sememangnya akan ke situ? Dalam beralihnya hari daripada minggu ke minggu, masih adakah khilaf bahawa kita sedang mendekati satu tarikh kematian yang tidak pernah berganjak? Sebaliknya, kita pula yang semakin mendekat !

InsyaAllah bila ada kelapangan saya akan mencatat sebahagian daripada tajuk2 yang terdapat dalam buku ini.

No comments:

Anda Mungkin Juga Meminati

Related Posts with Thumbnails