Friday, November 6, 2009

Tiada Mahkamah Rayuan

Assalamu'alaikum warahmatullah..

Segala puji bagi Allah Tuhan sekalian alam. Selawat dan salam kepada Nabi Muhammad, serta keluarga dan para sahabat yang mulia.

Meskipun peristiwa kiamat itu hanya SEKALI namun nama bagi kiamat itu banyak. Setiap nama itu mempunyai maksud dan huraiannya tersendiri. Salah satu nama hari kiamat yg disebut oleh Allah ialah Yaumul Fitnah yang bermaksud hari azab seperti yang dijelaskan oleh Allah dalam al-Quran:

يَوۡمَ هُمۡ عَلَى ٱلنَّارِ يُفۡتَنُونَ ذُوقُواْ فِتۡنَتَكُمۡ هَـٰذَا ٱلَّذِى كُنتُم بِهِۦ تَسۡتَعۡجِلُونَ

(Hari pembalasan itu ialah) hari mereka diseksa (dengan dibakar) atas api Neraka. (Sambil dikatakan kepada mereka): Rasakanlah azab seksa yang disediakan untuk kamu; inilah dia yang dahulu kamu minta disegerakan kedatangannya. (Surah az-Zariyat [51] : 13 - 14).

Fitnah yg diberi nama azab itu diambil daripada kalimah yg asal dalam bahasa Arab, pecahan daripada kalimah fatana, cth kalimah Fatantuz Zahaba makna menurut bahasa : aku memfitnahkan emas itu; mksudnya ialah bagi tukang emas yg hendak menguji mutu emas sama ada tulen atau palsu; mestilah emas itu difitnahkan (diuji). cara menguji emas ialah dgn membakarnya dgn api dgn kadar kepanasan yg tinggi. Emas yg sudah diuji dgn dibakar akan diketahui sama ada tulen atau tidak, sama ada mengandungi campuran tembaga yg menjadikan emas itu tidak tulen.

Begitu juga dengan manusia ditimpa fitnah pada hari akhirat, bererti manusia akan dibakar dalam api neraka pada hari tersebut yg dinamakan Yaumul Fitnah, dgn tujuan menghapuskan segala dosa dalam jangka masa yang ditetapkan oleh Allah SWT.

Ibarat membersihkan karat dp besi sgl karat2 akan hilang selepas dibakar, yang tinggal hanyalah besi yang tulen. Ini bergantung kpd tebal atau nipis karat itu, sekiranya tebal, kadar lama membakarnya tentulah lebih lama berbanding dgn karat yg nipis.

Apabila karat2 dosa itu dibakar hangus dlm tempoh yg ditetapkan oleh Allah SWT, yg tinggal hanyalah teras iman. Selepas itu manusia akan dibebaskan daripada fitnah azab (api neraka). Walaubagaimanapun bagi karat syirik dan kufur, ia diibaratkan sebagai besi yg telah karat seluruhnya. Apabila tidak ada tersa iman maka tinggallah mereka selamanya di neraka dan terus berada dalam fitnah (azab) buat selamanya.

Keimanan yg menjadi yang tidak akan hangus walaupun dibakar bersama karat dosa ialah keimanan terhadap ALLAH SWT. Keimanan terhadap kalimah LA ILAHA ILLALLAH akan memberi peluang kpd manusia untuk bebas daripada api neraka. Sabda Rasulullah SAW yg bermaksud : "Akan masuk syurga bagi seseorang yang beriman walaupun keimanannya hanya seberat debu"

Kesimpulannya ialah hari 'Yaumul Fitnah' ini ialah hari bagi org2 kafir ataupun org2 yg berdoisa dibakar dalam api neraka dengan tujuan mengazab mereka setimpal dgn dosa2 mereka seperti yg telah dijanjikan oleh Allah SWT.

Hari akhirat juga disebut sebagai 'Yauma la marrada lahu minallah' yang bermaksud tiada (mahkamah) rayuan setelah Allah SWT menjatuhkan hukuman. Apabila ALlah AWT telah menentukan sesuatu balasan kepada seseorang itu pada hari akhirat, tidak ada siapapun yg dapat menolaknya ataupun merayu untuk menangguhkannya.

Di dunia terdapat pelbagai mahkamah, jika di Mahkamah Rendah seseorang itu kalah, dia boleh merayu di Mahkamah Tinggi dan kemudiannya ke Mahkamah Agong, tetapi di akhirat tidak ada sedemikian. Firman Allah SWT

فَأَقِمۡ وَجۡهَكَ لِلدِّينِ ٱلۡقَيِّمِ مِن قَبۡلِ أَن يَأۡتِىَ يَوۡمٌ۬ لَّا مَرَدَّ لَهُ ۥ

"Maka hadapkanlah dirimu (wahai Muhammad) ke arah agama yang betul, sebelum datangnya dari Allah: Hari yang tak dapat ditolak;" (Surah ar-Rum [30] : 43)

No comments: