Monday, January 18, 2010

Suasana Alam akhirat (42)- Surah Fussilat (yang dijelasakan) - 3

Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamu'alaikum.

Marilah kita sama2 memuji dan memuja Allah SWT yang mencurahkan limpah kurniaNya yang begitu banyak, memberikan kenikmatan yang begitu banyak sehingga kita tak mampu menghitungnya.

Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad saw serta keluarga dan para sahabat yang mulia dan orang2 yang istiqamah mengikuti Baginda.

Kali ini ditulis tentang suasana pada hari akhirat dalam surah Fussilat iaitu surah ke 41 dalam al-Quran Al-Karim mulai ayat 26 hingga ayat32.

Dan orang-orang yang kafir berkata: Janganlah kamu mendengar Al-Quran ini dan tentanglah ia (dengan nyanyian-nyanyian dan jeritan-jeritan riuh rendah serta tepuk sorak), supaya kamu berjaya (mengganggu bacaan atau menenggelamkan suara pembacanya)! (26)

Orang2 musyrik ketika mendengar Nabi Muhammad saw membacakan ayat2 suci al-Quran kepada para sahabat, mereka telah mengatakan kepada seasama mereka yang kufur: "Janganlah kamu mendengar bacaan Al-Quran ini". Sebaliknya mereka menyuruh teman2 mereka membuat bising, seperti mendekelamasikan sajak dan syair serta melaung2kan perkataan yang menaikkan semangat di kalangan mereka supaya dapat mengganggu pembacaan Nabi dan sahabat2 yang sedang mendengar. Dengan itu mereka mengharapkan akan mendapat kemenangan. Inilah yang berlaku pada zaman permulaan Nabi menyiarkan syi'ar Islam. Perbuatan yang menghalang ini sesungguhnya dikeji oleh Allah. Kita dapati ada usaha seperti ini sepanjang zaman. Umat Islam diharapkan janganlah melakukan usaha2 menghalangi orang lain yang inginkan supaya Islam tetap utuh kerana akibatnya di dunia dan akhirat adalah amat berat.

Maka, demi sesungguhnya! Kami akan merasakan orang-orang yang kafir itu azab seksa yang seberat-beratnya dan Kami akan membalas mereka dengan seburuk-buruk balasan bagi apa yang mereka telah kerjakan. (27)

Allah mengancam org2 yg kufur itu, bahawa mereka akan dikenakan azab yang amat berat yang tak dapat digambarkan betapa dahsyatnya tetapi pasti mereka akan diberikan seburuk-buruk balasan. Ayat ini juga memberi amaran kepada sesiapa yang tidak khusyuk dan tidak merenungkan pengajaran daripada ayat2 yang dibacakan dan juga bagi sesiapa yang berusaha mengganggu orang sedang membaca al-Quran.

Demikianlah keadaannya balasan musuh-musuh Allah iaitu Neraka; disediakan untuk mereka tempat tinggal yang kekal di dalamnya, sebagai balasan bagi perbuatan mereka sentiasa mengingkari ayat-ayat Kami. (28)

Balasan yang disediakan kepada musuh Allah ini ialah NERAKA. Mereka akan tinggal tersiksa selama-lamanya, tidak akan dikeluarkan daripadanya sebagai balasan bagi perbuatan mereka sentiasa mengingkari ayat-ayat Allah.

Dan orang-orang yang kafir berkata: Wahai Tuhan kami! Perlihatkanlah kepada kami dua golongan yang telah menyesatkan kami daripada jin dan manusia, untuk kami meletakkan mereka di bawah tapak kaki kami, supaya mereka menjadi golongan yang terkebawah dalam kehinaan. (29)

Disebabkan teramat siksanya di dalam neraka, org2 yang kufur itu rasa amat geram dan ingin membalas dendam kepada pihak yang menyesatkan mereka dengan berkata: "Wahai Tuhan kami! Perlihatkan kepada kami sebahagian daripada bangsa jin dan manusia yang telah menyesatkan kami, bawalah mereka kepada kami, supaya kami dapat memijak-mijak mereka di bawah tapak kaki kami sebagai pembalasan yang hina kepada mereka".

Di sini, mereka yang tersesat itu memohon agar Allah memperlihatkan golongan yang menyebabkan mereka tersesat. Golongan yang menyebabkan mereka sesat itu ialah syaitan yang terdiri daripada golongan jin dan manusia. Lihat dalam surah al-An'am

Dan demikianlah Kami jadikan bagi tiap-tiap Nabi itu musuh dari Syaitan-syaitan, manusia dan jin, setengahnya membisikkan kepada setengahnya yang lain kata-kata dusta yang indah-indah susunannya untuk memperdaya pendengarnya dan jika Tuhanmu menghendaki, tentulah mereka tidak melakukannya. Oleh itu, biarkanlah mereka dan apa yang mereka ada-adakan (dari perbuatan yang kufur dan dusta) itu. (Al-An'am [6] : 112)
Dan juga dalam surah an-Naas [114] ayat 5-6)

Yang melemparkan bisikan dan hasutannya ke dalam hati manusia. (5) (Iaitu pembisik dan penghasut) dari kalangan jin dan manusia. (an-Naas [114] ayat 5-6)

Sesungguhnya orang-orang yang menegaskan keyakinannya dengan berkata: Tuhan kami ialah Allah, kemudian mereka tetap teguh di atas jalan yang betul, akan turunlah malaikat kepada mereka dari semasa ke semasa (dengan memberi ilham): Janganlah kamu bimbang (dari berlakunya kejadian yang tidak baik terhadap kamu) dan janganlah kamu berdukacita dan terimalah berita gembira bahawa kamu akan beroleh Syurga yang telah dijanjikan kepada kamu. (30)
Allah menerangkan bahawa org2 yang beriman itu sifatnya selalu berikrar dengan mengucapkan "Tuhan kami ialah Allah'. Mereka mengaku dan bertuhankan Allah dan mengEsakanNya. Mereka serta merta beristiqamah tidak sekalipun berganjak meningglkan keimanan mereka dalam semaua ibadah. Diriwayatkan daripada Sufyan bin Abdullah at-Thaqofi: "Ada seorang lelaki bertanya; "Ya Rasulullah! Perintahkanlah kepada saya sesuatu kewajipan dalam Islam, yang tak akan saya tanyakan kepada seseorangpun selepas tuan". Sabda baginda: Katakanlah; Tuhan kami ialah Allah. Kemudian mereka berpendirian teguh. Tanya saya lagi: Apakah yang patut saya pelihara? Baginda mengisyaratkan kepada lidahnya. Yakni berpesan supaya menjaga lidah." Kesimpulannya, beristiqamah itu ialah sentiasa berlaku taat di dalam 'iktikad perkataan dan perbuatan.

Kepada orang2 yang beriman dan beristiqamah ini Allah bawakan kegembiraan dengan mendatangkan kebaikan serta menghilangkan rasa duka. Semuanya ini berkaitan dengan kehidupan di dunia. Jika mereka beroleh kenbaikan ini, lapanglah dada mereka, hilang rasa takut dan kedukaan. Inilah ilham yang diberikan oleh Allah melalui para malaikat. Kata Waqi': "Kegembiraan itu berlaku kepada 3 perkara: Ketika mati, ketika dalam kubur dan ketika dibangkitkan daripada kubur. Yakni para malaikat akan berkata kepada mereka : "Janganlah takut semasa menemui kegemparan pada hari kiamat nanti, janganlah kamu sedih semasa kamu kehilangan apa yang kamu kasihi di dunia ini sama ada anak, isteri, harta dan seumpamanya.

Para malaikat juga akan berkata; "Bergembiralah kamu nanti kerana memperoleh syurga yang telah dijanjikan oleh Allah swt. pasti kamu menjadi penghuninya untuk selama-lamanya dan bersenang-lenang di dalamnya.

Kamilah (Allah) menjadi penolong-penolong kamu dalam kehidupan dunia dan pada hari akhirat dan kamu akan beroleh pada hari akhirat apa yang diingini oleh nafsu kamu, serta kamu akan beroleh pada hari itu apa yang kamu cita-citakan mendapatnya. (31)(Pemberian-pemberian yang serba mewah itu) sebagai sambutan penghormatan dari Allah Yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani! (32)

Allahlah yang menjadi pelindung membantu orang2 beriman dalam urusan keduniaan. Allah tunjukkan perkara2 yang benar, Allah pimpin menuju ke arah perkara2 yang mendatangkan kebaikan semasa di dunia. Dan Allah akan beri balasan baik di akhirat. Allah turunkan rasa aman dan tenteram semasa keseorangan dan kesunyian di dalam kubur, begitu juga semasa ditiupkan sangkakala, semasa dibangkitkan daripada kubur, semasa meniti di titian sirat dan semasa menghantar ke syurga, yang kesemuanya ini dikehendaki oleh nafsu manusia iaitu segala kenikmatan, kemewahan, kelazatan dan keseronokan. Tidak ada sesuatupun yang diperlukan kecuali Allah berikan dan tersedia untuk mendapatkannya. Itulah pahala dan ganjaran yang diturunkan sebagai balasan dan penghormatan oleh Allah Yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani!

Allah tidak akan mengenakan siksa sebaik sahaja hamba2Nya bertaubat kepadaNya.

2 comments:

ummu said...

salam kak werdah;
baiknya Allah Yang Maha Esa pada para hambaNya kan.Surah al Fusilat penuh peringatan kepada hambaNya yang mahu menginsafi.semoga kita jadi umat nabi Muhammad SAW yang sejati

Werdah said...

Salam um. masyitah,

Itulah namanya nikmat yg Allah beri kpd kita; secara global ada 4 nikmat dan yg terperincipun Allah dah jelaskan dalam al-Quran. Sayugia kita yg menghargai kasih sayang Allah kpd kita berbuat seperti apa yang Allah hrpkan yakni.. Allah ingin semua hamba2Nya yg disayangi itu memperoleh bahagia di tempat kembali kita nnt.