Wednesday, March 3, 2010

Hidup Vs Mati.. Allah Berkuasa atas tiap-tiap sesuatu


17 Rabiu'l Awal 1431,

Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamu'alaikum.

Marilah kita sama2 memuji dan memuja Allah SWT yang mencurahkan limpah kurniaNya yang begitu banyak, memberikan kenikmatan yang begitu banyak sehingga kita tak mampu menghitungnya.

Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad saw serta keluarga dan para sahabat yang mulia dan orang2 yang istiqamah mengikuti Baginda.
Allah berfirman:
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم

فَٱنظُرۡ إِلَىٰٓ ءَاثَـٰرِ رَحۡمَتِ ٱللَّهِ ڪَيۡفَ يُحۡىِ ٱلۡأَرۡضَ بَعۡدَ مَوۡتِہَآ‌ۚ إِنَّ ذَٲلِكَ لَمُحۡىِ ٱلۡمَوۡتَىٰ‌ۖ وَهُوَ عَلَىٰ كُلِّ شَىۡءٍ۬ قَدِيرٌ۬

Maka lihatlah olehmu kepada kesan-kesan rahmat Allah, bagaimana Dia menghidupkan bumi sesudah matinya (dengan tanaman-tanaman yang menghijau subur). Sesungguhnya Allah yang demikian kekuasaanNya, sudah tentu berkuasa menghidupkan orang-orang yang telah mati dan (ingatlah) Dia maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu. (Ar-Rum [ 30 ] : 50)

Ayat ini apabila Allah mengatakan bahawa Dia menghidupkan bumi sesudah matinya bermaksud bahawa Allah menurunkan hujan, dengan itu bumi yang tandus atau gersang akan jadi subur dengan sebab turunnya hujan itu (bumi jadi subur selepas tandus atau gersang). Ini kerana hujan mengandungi zat yang diperlukan untuk bumi terus subur. Sebagaimana Allah berkuasa menghidupkan bumi yang tandus menjadi subur begitulah juga Allah berkuasa menghidupkan orang yang telah mati. Allah Berkuasa bagi tiap-tiap sesuatu.

Bagaimana bumi disuburkan boleh dilihat dalam surah Qaf ayat 9:

وَنَزَّلۡنَا مِنَ ٱلسَّمَآءِ مَآءً۬ مُّبَـٰرَكً۬ا فَأَنۢبَتۡنَا بِهِۦ جَنَّـٰتٍ۬ وَحَبَّ ٱلۡحَصِيدِ

Dan juga Kami telah menurunkan dari langit air (hujan) yang diberkati (banyak faedahnya), lalu Kami tumbuhkan dengan air itu pokok-pokok tanaman (buah-buahan) dan biji-bijian yang dituai; (Qaf [ 50 ] : 9)

Dalam ayat ini Allah nyatakan bahawa air yang Allah turunkan bukan air biasa malah air yang diberkati, dengan sebab air yang diberkati itulah tanah subur, tanaman menghasilkan buah-buahan atau sayur-sayuran atau bijirin yang dapat dituai. Air itu mengandungi pelbagai garam galian yang diperlukan untuk tanah jadi subur dan pokok-pokok boleh hidup subur.

Allah YANG MAHA MENGHIDUPKAN dan MAHA MEMATIKAN boleh hidupkan tanah yang gersang juga manusia yang telah mati, menarik untuk diperhatikan, mari kita dalam ayat 57 & 58 surah al-A'raf:

وَهُوَ ٱلَّذِى يُرۡسِلُ ٱلرِّيَـٰحَ بُشۡرَۢا بَيۡنَ يَدَىۡ رَحۡمَتِهِۦ‌ۖ حَتَّىٰٓ إِذَآ أَقَلَّتۡ سَحَابً۬ا ثِقَالاً۬ سُقۡنَـٰهُ لِبَلَدٍ۬ مَّيِّتٍ۬ فَأَنزَلۡنَا بِهِ ٱلۡمَآءَ فَأَخۡرَجۡنَا بِهِۦ مِن كُلِّ ٱلثَّمَرَٲتِ‌ۚ كَذَٲلِكَ نُخۡرِجُ ٱلۡمَوۡتَىٰ لَعَلَّكُمۡ تَذَڪَّرُونَ

Dan Dialah (Allah) yang menghantarkan angin sebagai pembawa berita yang menggembirakan sebelum kedatangan rahmatnya (iaitu hujan), hingga apabila angin itu membawa awan mendung, Kami halakan ia ke negeri yang mati (ke daerah yang kering kontang), lalu Kami turunkan hujan dengan awan itu, kemudian Kami keluarkan dengan air hujan itu berbagai-bagai jenis buah-buahan. Demikianlah pula Kami mengeluarkan (menghidupkan semula) orang-orang yang telah mati, supaya kamu beringat (mengambil pelajaran daripadanya). (57)

وَٱلۡبَلَدُ ٱلطَّيِّبُ يَخۡرُجُ نَبَاتُهُ ۥ بِإِذۡنِ رَبِّهِۦ‌ۖ وَٱلَّذِى خَبُثَ لَا يَخۡرُجُ إِلَّا نَكِدً۬ا‌ۚ ڪَذَٲلِكَ نُصَرِّفُ ٱلۡأَيَـٰتِ لِقَوۡمٍ۬ يَشۡكُرُونَ

"Dan negeri yang baik (tanahnya), tanaman-tanamannya tumbuh (subur) dengan izin Allah dan negeri yang tidak baik (tanahnya) tidak tumbuh tanamannya melainkan dengan keadaan bantut. Demikianlah Kami menerangkan tanda-tanda (kemurahan dan kekuasaan) Kami dengan berbagai-bagai cara bagi orang-orang yang (mahu) bersyukur". ( al-A'raf [ 7 ] : 58)

Bagi ke dua-dua ayat di atas kita boleh perhatikan bahawa Allah memberitahu kita bahawa ada dua jenis bumi, iaitu satu yang gersang satu lagi subur, kita bolehlah kaitkan dengan hati atau jiwa kita iaitu ada yang gersang (mati) dan ada yang subur (hidup).

Jika untuk bumi, Allah turunkan hujan dan DENGAN IZINNYAlah bumi itu subur dan tanaman hidup membiak, kadang-kadang tak perlu dijagapun tanaman itu tumbuh dengan eloknya, itu bagi tanah yang subur, sebaliknya jika tanah gersang atau tandus tanaman tumbuh juga tetapi bantut. Air hujuan itu bolehlah diumpamakan hidayah Allah kepada hati.

Jika kita ada tanah biarpun sekangkang kera, apabila tanah itu subur amatlah mudah tanaman tumbuh dengan hasilnya yang banyak, cantik dan elok, tambahan pula dibajai dan diairi serta dijaga daripada makhluk perosak. Begitu juglah Allah umpamakan dengan hati kita, Allah telahpun berikan hidayah melalui fitrah suci kita, jadi jagalah dan suburkanlah hati kita, hindarilah daripada perosak, terutamanya nafsu kita. Kata pepatah 'Arab, nafsu ini ibarat luka pada badan kita, makin digaru makin sedap, tambah lagi garu, hinggalah berkudis. Juga umpama kanak-kanak yang ketagih menyusu selagi tidak diusahakan berhenti anak itu akan terus menyusu biarpun diletakkan jadam, bila hilang pahit kanak-kanak itu masih mahu menyusu. Itulah ibaratnya Allah suruh kita mengawal nafsu kita dan supaya hati kita sentiasa bersih dan sejahtera semasa ingin bertemu denganNya.

Dalam ayat-ayat di atas Allah juga suruh kita perhatikan dan buat perumpamaan iaitu apabila kita berada di dunia, siapkanlah diri kita dengan amalan-amalan yang baik, tak guna jika Allah bagi hidayah umpama Allah bagi tanah yang subur, air yang berkat tetapi tidak digunakan untuk bercucuk tanam. Kelak di akhirat jika kita tidak bersiap sedia dengan amalan baik kita dihidupkan umpama benih yang mengeluarkan tumbuhan yang bantut. Berbeza dengan orang-orang yang beriman dan bertakwa mereka dihidupkan umpama benih yang mengeluarkan tanaman yang subur, hijau dan indah.

No comments: