Sunday, September 19, 2010

Sentuhan qalbu - kasih nabi kepada umatnya



Siapa kita? Di mana kita? Ke mana kita? Merasa cinta Allah? Merasa cinta Rasulullah saw?. Inilah yang cuba diterapkan dalam sentuhan qalbu - halaqah TV9.

Pada saat itu orang soleh tidak lagi boleh membantu anak-anak muridnya. Pada saat itu kata Kaab al-Akhbar: "Wahai Umar! Kalau kamu pada ketika itu ada pahala sebanyak 70 pahala para nabi sekalipun, kamu belum yakin boleh melepasi neraka Allah!".

Bayangkanlah tuan2 dan puan2 kita menghadap Allah di Padang Mahsyar dengan 70 pahala para nabi, belum tentu kita yakin boleh melepasi neraka Allah.

Begitu suasana yang hiruk pikuk, menakutkan, menyiksakan, tapi kata Nabi Muhammad saw; Aku nanti akan menyimpankan doaku supaya menjadi syafaat kepada umatku pada hari kiamat di Padang Mahsyar. Pada saat semua para nabi sudah tidak mampu menolong umat mereka, nabi kita sepanjang hidup tidak pernah mendoakan mala petaka kepada kita, nabi-nabi lain mendoakan musibah kepada umat-umat mereka yang degil, tetapi tidak nabi kita. Bahkan Nabi mengatakan, aku sengaja menta'khirkan doaku supaya menjadi syafaat kepada umatku kelak.

Adakah manusia sebaik ini tidak kita cintai, yang bila nak wafat menyebut nama kita, bila bangun di Padang Mahsyar menyapu pasir-pasir di tubuh, yang dicarinya kita, mana umatku Jibril, mana umat saya wahai Jibril. Disaat umatnya meniti di titian (sirat) berdebar hatinya sebagaimana seorang ayah menyayangi anaknya, begitulan Nabi, sehinggakan Nabi mengatakan siapa2 yang namanya sama dengan nama aku, orang ini akan dikeluarkan lebih cepat daripada api neraka dibandingkan dengan orang lain yang tidak mempunyai nama yang sama denganku.

Marilah kita berfikir! Apa yang telah kita balas kepada seorang manusia yang begitu cinta, kalau kita rasa isteri kita cinta kepada kita, kalau kita rasa suami kita sayang kepada kita, kalau kita rasa ibu bapa kita cinta kepada kita, ketahuilah bahawa nabi lebih mencintai kita berbanding dengan seluruh makhluk dalam muka bumi ini.

Tanyalah kepada diri kita adakah kita benar-benar menjadi umat yang mencintai baginda? Ketahuilah bahawa nabi akan memberikan syafaat pada hari akhirat tetapi kepada siapa?

Apakah ada perasaan bergemuruh dalam jiwa kita mengenagkan perjuangan manusia yang begitu mencintai kita semuanya. Tontonilah selanjutnya.. sambungan sentuhan Qalbu di SINI

2 comments:

Ayu@Sweetlilcraft said...

terima kasih utk info kak :)
moga kita tergolong dlm yg menyintai baginda

Werdah said...

Salam Sweetlilcraft

InsyaAllah sama-sama ambil peringatan.