Sunday, September 13, 2009

Suasana Alam Akhirat (23) - Surah Maryam (Perihal Maryam- Ibu Nabi Isa as)

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Di sini dicatatkan suasana alam akhirat sperti yang digambarkan dalam surah Maryam

1) Ayat (61 hingga63)


(Iaitu) Syurga "Adn" yang telah dijanjikan oleh (Allah) Ar-Rahman kepada hamba-hambaNya (merupakan janji yang tak kelihatan) disebabkan kepercayaan mereka akan perkara-perkara yang ghaib; sesungguhnya Tuhan itu, janjiNya tetap berlaku. (61) Mereka tidak akan mendengar di dalamnya perkataan yang sia-sia tetapi mereka sentiasa mendengar perkataan yang baik-baik dan makan minum untuk mereka disediakan di dalamnya, pagi dan petang (sepanjang masa). (62) Itulah taman Syurga yang Kami akan berikan sebagai warisan pusaka kepada orang-orang yang bertakwa dari hamba-hamba Kami. (63)

Dalam ayat 60 Allah menerangkan bahawa orang2 yang bertaubat dan meninggalkan maksiat yang pernah dilakukan serta beriman kepada Allah dan RasulNya, mentaati perintah Allah yakni beramal soleh akan dimasukkan ke dalam syurga dan tidak akan diinaya sedikipun. Seterusnya dalam ayat 61 Allah menerangkan bahawa kepada mereka ini akan dikurniakan Syuga "Adn". Syurga "Adn" menurut sestengah pentafsir adalah taman/perkebunan yang amat indah dan menjadi tempat tinggal yang kekal kepada orang2 yang beriman tadi kerana mereka mempercayai perkara2 ghaib.

Dalam ayat 62 pula Allah menggambarkan bahawa syurga yang dijanjikan kepada orang2 ini keadaannya ialah berupa tempat yang aman, tenang, tidak ada perbualan kosong dan sia-sia, yang ada hanyalah ucapan selamat sejahtera oleh malaikat2 kepada mereka atau ucapan selamat sejahtera sesama mereka. Tidak ada sesuatu pun perkataan yang boleh menimbulkan keadaan yang tidak tenteram. Segala keperluan mereka, makanan dan minuman terhidang sepanjang masa. Itulah syurga yang diwariskan kepada orang2 yang beriman dan beramal soleh.(63)

2) Ayat 67 hingga 72


Oleh itu, demi Tuhanmu (wahai Muhammad)! Sesungguhnya Kami akan himpunkan mereka yang kafir itu berserta syaitan-syaitan di Padang Mahsyar, kemudian Kami akan bawa mereka duduk berlutut di keliling Neraka Jahanam. (68) Sesudah itu, sesungguhnya kami akan cabut dari tiap-tiap golongan, mana-mana orang yang sangat derhaka kepada (Allah) Ar-Rahman, di antara mereka. (69) Kemudian, sesungguhnya Kami lebih mengetahui akan orang-orang yang lebih patut diseksa dan dibakar dengan api Neraka itu. (70) Dan tiada seorangpun di antara kamu melainkan akan sampai kepadanya; (yang demikian) adalah satu perkara yang mesti (berlaku) yang telah ditetapkan oleh Tuhanmu. (71) Kemudian Kami akan selamatkan orang-orang yang bertakwa dan kami akan biarkan orang-orang yang zalim (dengan kekufurannya dan maksiatnya) tinggal berlutut di dalam Neraka itu. (72)

Allah bersumpah dengan ZatNya yang mulia bahawa Dia nanti akan mengumpulkan orang2 kafir bersama-sama dengan syaitan2 yang mereka sembah selain Allah di padang Mahsyar. Di sini ada yang meriwayatkan bahawa org2 kafir akan dikumpulkan bersama teman (qorin) mereka daripada bangsa syaitan yang dahulunya menggoda mereka. Allah akan membawa mereka di luar neraka jahanam sesudah lama berdiri menunggu di Padang Mahsyar dengan keadaan berlutut sebagai tanda penghinaan kepada mereka.. kemudian Allah akan menarik keluar antara mereka itu orang yang paling derhaka untuk diberi siksaan. Allah menyatakan bahawa Dia lebih tahu mana hambanya yang paling baik ataupun yang paling jahat dan Allah tahu adakah amalan yang dilakukan oleh seseorang itu baik atuapun buruk.. maka orang yang paling derhaka itulah yang paling awal mendapat siksaan dan orang lebih sedikit amalan kejahatan dimasukkan lebih lewat namun tidak ada seorang pun yang akan terlepas daripada azab Allah SWT.

3) Ayat 85 hingga 96

(Ingatlah) hari Kami himpunkan orang-orang yang bertakwa untuk mengadap (Allah) Ar-Rahman, dengan berpasuk-pasukan. (85) Dan Kami akan menghalau orang-orang yang bersalah ke Neraka Jahanam, dalam keadaan dahaga. (86)

Allah memberitahu bahawa orang2 yang bertakwa, kehidupan mereka apabila dihimpunkan di padang mahsyar menjadi satu rombongan yang menunggu untuk menerima kera'ian dan penghormatan daripada Allah Yang Maha Pengasih. Manakala orang2 kafir akan diseret dengan berjalan kaki sedangkan leher mereka terasa akan putus kerana kehausan. (85 & 86)

Mereka tidak berhak mendapat dan memberi syafaat, kecuali orang yang telah mengikat perjanjian (dengan iman dan amal yang soleh) di sisi Allah yang melimpah-limpah rahmatNya!. (87)

Tidak ada seorangun yang akan berpeluang mendapat syafaat (pertolongan) di akhirat nanti kecuali jika dia telah dijanjikan untuk mendapatkannya dan pada waktu dia hidup di dunia dia mendapat petunjuk dan menjadi orang2 yang mengerjakan amalan soleh. Pertolongan yang diperoleh pula bergantung kepada kadar amalan solehnya.(87)

Dan mereka yang kafir berkata: (Allah) Ar-Rahman, mempunyai anak. (88) Demi sesungguhnya, kamu telah melakukan satu perkara yang besar salahnya! (89) Langit nyaris-nyaris pecah disebabkan (anggapan mereka) yang demikian dan bumi pula nyaris-nyaris terbelah, serta gunung-ganang pun nyaris-nyaris runtuh ranap. (90) Kerana mereka mendakwa mengatakan: (Allah) Ar-Rahman mempunyai anak. (91) Padahal tiadalah layak bagi (Allah) Ar-Rahman, bahawa Dia mempunyai anak. (92)

Termasuk orang2 yang berdosa ialah orang2 yang mengatakan bahawa Allah mempunyai anak. Golongan Yahudi mengatakan Uzair itu anak Allah dan orang2 nasrani mengatakan Isa itu anak Allah, begitu juga org2 musyrikin Arab mengatakan malaikat itu anak2 perempuan Allah.. Perkataan ini amat dibenci oleh Allah sebab dengan mengatakan demikian mereka menyamakan Allah swt seperti makhluk manusia dan binatang yang melahirkan anak..

Allah amat murka. sungguh keji mereka itu, perkataan mereka itu amat besar kesannya sehingga benda2 yang tidak bernyawa pun terperanjat apabila mendengarnya, seperti langit, bumi dan gunung. Hampir saja langit itu pecah, bumi terbelah dua dan gunung pula runtuh disebabkan kepiluan mereka kerana takutkan kemurkaan Allah swt Padahal Allah MHA SUCI daripada apa yang mereka perkatakan..


Tidak ada sesiapapun di langit dan di bumi melainkan dia akan datang kepada (Allah) Ar-Rahman, sebagai hamba. (93) Demi sesungguhnya! Allah telah mengira mereka (dengan pengetahuanNya) serta menghitung mereka satu persatu. (94)

Allah menguatkan kecamanNya kpd org kafir dgn menyatakan bhw tidak ada seorangpun daripada malaikat mahupun daripada bangsa jin dan manusia melainkan dia menjadi milik Allah yang akan patuh kpd hukumNya dan bertumpu kpdNya semasa berhajt kpd pertolonganNya serta tunduk utk mengabdi seperti tunduknya seorang hamba kpd tuannya. sesunguhnya Pengetahuan allah meliputi sgl makhluknya. Allah mengetahui apa yang nampak dan apa yang tersembunyi, semuanya di bawah perintah dan tadbirNya. Begitu pula Allah mengira daripada setiap pernafasan seseorang, tutur kata dan perbuatan kerana Allah Tahu zahir dan batin.


Dan mereka masing-masing akan datang mengadapNya pada hari kiamat dengan seorang diri. (95) . Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan beramal soleh, Allah yang melimpah-limpah rahmatnya akan menanamkan bagi mereka dalam hati orang ramai perasaan kasih sayang. (96)


Setiap org akan dtg menemui Allah pd hari kiamat masing2 bersendirian, tidak ada keluarga yang menemani, tidak ada penolong yg dpt membantu tidak seperti ketika berada di dunia. Org2 Mukmin yg beriman dg Allah dan RasulNya serta kebenaran agama serta mengamalkan perkara2 halal, menjauhkan perkara2 haram Allah akan memberikan perasaan kasih sayang di dalam hati mereka. Dalam hubungan ini ada hadis yg dikeluarkan oleh al-Bukhari, Musli dan al-Tirmizi daripada Abu Hurairah ra katanya: Bahawasanya Rasulullah saw telah bersbda maksudnya: Apabila Allah menyukai seorang hamba dikatakanNya kepada Jibril: "Sesungguhnya Aku Mengasihi si polan, oleh sebab itu kasihilah dia!" Lalu kedengaran suara yg menyerukan demikian di langit. Kemudian diturunkanlah perasaan kasih sayang atau cinta kepadanya di muka bumi.

Org yang beriman dan beramal soleh itu akan ditanamkan rasa cinta dan kasih sayang oleh Allah ke dalam hati org beriman yang lain,


No comments: