Wednesday, December 16, 2009

Syaitan Bekerja Hingga Kiamat


Bismillahirrahmaninrrahim.


Assalamu'alaikum.


Marilah kita sama2 memuji dan memuja Allah SWT yang mencurahkan limpah kurniaNya yang begitu banyak, memberikan kenikmatan yang begitu banyak sehingga kita tak mampu menghitungnya.


Selawat dan salam buat Junjungan Mulia, Rasul tercinta, Muhammad SAW serta keluarga, para sahabat dan orang-orang yang istiqamah mengikuti Baginda.


Muncung Syaitan membuatkan manusia lupa;


Rasullullah saw bersabda: "Sesungguhnya syaitan itu meletakkan muncungnya di atas hati anak Adam, jika manusia ingat kepada Allah, maka mundurlah ia, jika manusia itu lupa kepada Allah,dipatuklah hatinya"(Hadis Riwayat Ibnu Jauzi).


Syaitan menangis;


Rasullullah saw bersabda: "Apabila anak Adam membaca Surah As-sajadah,lalu ia sujud,nescaya menyingkirlah syaitan sambil menangis dengan meratap:"Ah... Celakalah aku. Anak Adam disuruh sujud lalu ia sujud maka ia mendapat syurga, tetapi aku disuruh sujud maka membangkang, maka aku mendapat neraka" (Hadis Riwayat Ahmad, Muslim, Ibnu Majah).


Syaitan kencing;


Daripada Ibnu Masud; dia berkata:Diceritakan (Allah) kepada Nabi Muhammad saw tentang seseorang lelaki yang tidur hingga waktu Subuh (waktu Fajar Pagi), sabda Baginda: "Itulah orang lelaki yang dikencingi oleh syaitan pada kedua telinganya" (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)(As-Syaikhan).


Syaitan tertawa (ketawa);


Rasullullah saw bersabda bermaksud:"Apabila menguap salah seorang kamu dalam solat, maka hendaklah ia tutup mulutnya sedapat mungkin; dan jangan ia mengucap "Ahhh...", kerana sesungguhnya yang demikian itu daripada syaitan dan ia tertawa kerananya." (Hadis Riwayat Bukhari).


Syaitan mempunyai rambut dan janggut yang kusut;


Daripada Atha bin Yasr; dia berkata: Telah datang lelaki kepada Rasullullah saw dalam keadaan kusut rambut dan janggutnya, maka Rasulullah saw memberi isyarat kepada lelaki itu, seakan-akan disuruhnya membereskan (meluruskan) rambut dan janggutnya. Maka orang itu mengerjakannya, kemudian ia kembali. Maka Rasullullah saw bersabda: "Bukankah ini lebih baik daripada seseorang yang datang dengan kusut rambutnya seperti syaitan." (Hadis Riwayat Malik).


Syaitan menyilangkan (mematah-matahkan) jari tangan;


Nabi Muhammad saw bersabda (memberitahu): Apabila salah seorang kamu berada di dalam masjid, maka janganlah sesekali menyilangkan (mematah-matahkan) jari tangan, kerana menyilangkan jari-jari tangan itu daripada syaitan. Dan seorang kamu tetap dalam pahala solat selama ia berada di dalam masjid sehingga ia keluar daripadanya." (Hadis Riwayat Ahmad).


Syaitan masuk dalam aliran darah manusia;


Rasullullah saw bersabda bermaksud:" Sesungguhnya syaitan itu berjalan dalam diri manusia mengikuti pejalanan darah. Oleh sebab itu, aku takut syaitan melontarkan sesuatu tuduhan atau satu kejahatan dalam hatimu" . (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)(as-Syaikhan).


Syaitan takut orang yang solat berjemaah;


Rasullullah saw bersabda yang bermaksud: "Jika ada tiga orang di desa atau di gunung yang tidak menunaikan solat berjamaah, nescaya mereka dikusai oleh syaitan. Oleh sebab itu, hendaklah kamu berjamaah kerana sesungguhnya serigala tidak akan memakan kambing melainkan yang terpisah sendiri dari rombongan" . (Hadis Riwayat Abu Daud).


Hentakan kaki syaitan menyebabkan wanita istihadhah (mengeluarkan darah haid secara berlebihan walaupun dalam keadaan sihat).


Daripada Amnah binti Jahsy bahawa ia keluar darah banyak dan deras(mengalir-ngalir) daripada kemaluannya (darah istihadhah), lalu ditutup dengan kapas masih juga keluar dan ditutup dengan kain masih juga keluar. Rasullullah bersabda: "Sesungguhnya darah yang keluar deras itu adalah salah satu hentakan kaki dari hentakan-hentakan kaki syaitan." (Hadis Riwayat Ahmad,Abi Daud dan Tirmidzi).


Syaitan menghadang di saf solat;


Rasullullah saw bersabda: "Apabila salah seorang daripda kamu solat dengan memakai batas (Sutroh/penghadang), lalu ada orang yang melintas dihadapannya (dalam kawasan solat, dibawah penghadang) maka hendaklah ia menghalanginya.Tetapi jika orang itu enggan (dalam keadaan curiga, melintasi dengan sengaja berulang kali) maka boleh orang itu diperangi (usir atau dibunuh), kerana dia itu tidak lain adalah syaitan".(Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)(As-Syaikhan).


Rasullullah SAW menangkap dan mencekik syaitan: "Ketika Nabi SAW akan melakukan solat , lalu datang kepadanya syaitan hendak memutuskan solatnya. Maka Nabi Muhammad SAW menangkapnya (syaitan itu) lalu mencekiknya sehingga keluar air liurnya di atas tangannya (Nabi)." (Diceritakan oleh Ibnu Qoyyim).


Syaitan kentut;


"Apabila diseru untuk melakukan solat (laungan azan), maka mundurlah syaitan sampai terkentut-kentut sehingga ia tidak mendengarkan azan, maka selesai azan ia kembali lagi. Dan apabila akan berdiri sola t (laungan iqamah), ia mundur lagi dan apabila selesai iqamah, ia datang kembali" (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)(as-Syaikhan).


Syaitan menyelit disaf solat yang renggang:


Rasullullah saw bersabda: "Luruskan saf-safmu, rapatkan bahu-bahumu (dalam solat) dan berlaku lembutlah terhadap tangan-tangan saudaramu dan tutuplah tempat-tempat renggang kerana seungguhnya syaitan masuk (menyelitkan diri) pada celah-celahmu, bagaikan anak kambing yang menyelit di celah-celah induknya."(Hadis Riwayat Ahmad dan Thabrany).


Syaitan menghalangi khusyuk solat;


Aisyah ra berkata : Aku pernah bertanya kepada Rasullullah saw tentang menengok dalam solat (melihat-lihat ke mana-mana arah tanpa perlu); maka Rasullullah saw bersabda: "Itu adalah curian cepat yang dicuri syaitan daripada hambaNya" (Hadis Riwayat Bukhari,Ahmad,An-Nasai dan Abu Daud)(Hadis Sahih).


Sabda Rasullullah lagi yang bermaksud: "Akan datang syaitan pada seseorang kamu dalam solatnya, lalu syaitan mengingatkan kepadanya, keperluan begini dan begitu. Maka janganlah ia menurutinya. Dan syaitan datang pula pada waktu tidurnya, maka syaitan memberikan berita mimpi buruk padanya, maka janganlah diikutinya (mempercayainya)". (Hadir Riwayat Abu Daud dan Tirmidzi).


Syaitan membuat mimpi buruk:


Rasullullah saw bersada yang bermaksud: "Apabila seseorang kamu bermimpi yang tidak disukai (mimpi buruk), maka hendaklan ia meludah kesebelah kiri tga kali dan hendaklah membaca: “A'uzubillahi minassyaitanir rajim maksudnya: "Aku berlindung kepada Allah daripada syaitan yang direjam". Dan hendaklah ia pindah dari lambungnya ketika hendak tidur yang ia sedang ada di atasnya". (Hadis Riwayat Muslim, Abu Daud, An-Nasai dan Ibnu Majah).


Syaitan mencelak mata;


Syaitan akan mencelak mata para pendengar ceramah agama atau khutbah supaya para pendengar akan tertidur dan leka tidak menghayati apa-apa yang dikatakan oleh penceramah.

Syaitan menggincu bibir;


Syaitan akan menggincu bibir para pendengar ceramah supaya dapat berbual-bual dengan temannya dan dapat mengeluar kata-kata kesat.


Syaitan akan mengetuk para pendengar ceramah dengan tongkatnya agar dapat membuat bising dan tidak akan duduk diam,disamping membuat kacau dan kekalutan.


Banyak lagi propaganda yang telah dilakukan oleh syaitan untuk menyesatkan manusia supaya tidak dapat manusia itu berpaut kembali kepada tali aqidah dan ajaran Allah yang lurus dan benar. Manusia diingatkan agar berhati-hati menjalani kehidupan ini agar tidak terpedaya dengan dakyah-dakyah syaitan.


Tujuan Allah menciptakan syaitan adalah untuk menguji tahap keimanan manusia itu kepada Allah.Sesiapa yang terpedaya dengan ajakan syaitan Allah akan membalas dengan azab sengsara yang pedih di dunia dan di akhirat. Manakala orang yang berbuat baik dan berjaya menyekat kejahatan syaitan, Allah akan membrikan penghargaan yang tidak terkira yakni dibalas dengan Syurga dan kehidupan yang tetap berbahagia.


Allah tidak akan menguji manusia itu dengan berlebih-lebihan daripada kemampuan orang itu sahaja.Syaitan merupakan salah satu bencana kepada orang yang ingkar kerana mereka akan terus mengikuti syaitan selagi mereka tidak mendapat restu dan inayah daripada Allah.


Dikatakan juga orang yang dirasuki syaitan atau jin jahat sebenarnya adalah orang yang mempunyai iman yang lemah di samping jiwa dan raganya kosong yakni lemah daripada segi zahir dan batinnya. Syaitan mudah untuk mendekati orang yang mempunyai sifat-sifat demikian dan menjadikan orang-orang seperti ini sebagai penempatan (perumahan) bagi mereka. Pengubatan Islam sahaja yang mampu menghalau perkara tersebut daripada terus membahayakan manusia selain orang-orang itu sendiri berusaha mengingati Allah dan mengamalkan segala ajaran Allah.


Syaitan yang cuba untuk mendengar rahsia Kerajaan Allah di langit.


Allah akan melontarkan api-api di langit (asteroid,meteor atau meteorid) kepada syaitan.Dalam kejadian itu, dengan izin Allah; ada juga syaitan yang berjaya mendapatkan maklumat atau rahsia daripada Kerajaan Allah di langit. Dari situlah munculnya golongan sihir/dukun/bomoh (golongan manusia yang suka mengamalkan ilmu mistik atau ilmu hitam yang sudah diduga banyak melakukan penyimpangan akidah dan kepercayaan kolot) yang cuba menjadikan syaitan sebagai rakan dan akhirnya mudah untuk golongn sihir membuat penipuan dan kejahatan di atas muka bumi ini.


Pada akhir zaman nanti; Syaitan akan dimatikan oleh Malaikat Izrail atas arahan Allah, setelah Allah membinasakan segala-galanya yang berada di alam buana dan semesta ini. Syaitan akan dihidupkan kembali untuk menerima janji Allah sebagai bahan bakar dalam neraka. Pada waktu itu peneman syaitan yang turut binasa adalah manusia dan jin yang ingkar dengan perintah Tuhan serta batu-batuan.

No comments:

Anda Mungkin Juga Meminati

Related Posts with Thumbnails