Saturday, February 6, 2010

Secebis Amaran

Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamu'alaikum.

Marilah kita sama2 memuji dan memuja Allah SWT yang mencurahkan limpah kurniaNya yang begitu banyak, memberikan kenikmatan yang begitu banyak sehingga kita tak mampu menghitungnya.

Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad saw serta keluarga dan para sahabat yang mulia dan orang2 yang istiqamah mengikuti Baginda.

Perpustakaan kecilku banyak memuatkan buku2 agama, tafsir al-Quran, dan beberapa majalah. Rutin harianku banyak membelek buku2 di rak dan membacannya setelah penat menghadap komputer atau membuat kerja lain.

Majalah Solusi isu ke 11 yang dah lama tersimpan di rak kubuka dan membaca mulai muka pertama hingga seterusnya terlihat satu tajuk kisah dari seberang hasil tulisan seorang remaja Agakku sahaja kerana) UMMU SAKINAH HJ. MUHAMMAD ini masih menuntut di Universiti Islam di Jakarta. Ku cuba jejaki laman blognya melalui alamat http://quds-aqilah.blogspot.com seperti yang tertera di akhir artikelnya namun tak dapat. lalu kugoogle mencari Situ Gintung. Satu tragedi yang berlaku pada pagi Jumaat 27 Mach 2009.

Menurut artikel oleh Ummu Sakinah ini, kejadian ini berlaku selepas ramai muda mudi menyambut Hari Kekasih (Hari Valentine) yang sama sekali tidak ada kaitannya dengan agama Islam. Menurutnya lagi Situ Gintung adalah lokasi paling istimewa bagi pasangan muda mudi memadu kasih dengan membuka gelanggang maksiat tanpa mengenal siang dan malam. Mungkin inilah sedikit amaran daripada Allah swt terhadap sebahagian daripada mereka yang melanggar norma kehidupan.

Jika kita telusuri sejarah lahirnya hari valentine kita wajib menjadikannya sebagai hari yang paling menyedihkan kerana hari itu dikhususkan untuk memperingati seorang paderi bernama VALENTINO atas kemenanganya mengalahkan umat Islam.

Selain itu dikatakan Situ Gintong ini pecah kerana usia tasik itu sudah tua, tindakan membaiki kerosakan pula tidak mengikut spesikasi. Allah telah memberi amaran kecil pada tahun 2007 dengan kebocoran kecil namun masalah protokol menyebabkan kerja tertangguh walaupun dana telah diperuntukkan.

Sekilas tentang Situ Gintung;

Situ bermaksud danau atau tasik. Situ gintung dibina pada tahun 1932 - 1933 oleh pemerintah Belanda sewaktu menjajag Indonesia. Situ Gintung terletak di Daerah Cirendau, Kecamatan Ciputa Timur, Kota Tangerang Selatan Banten.

Situ Gintung dibangunkan menjadi pusah rehlah, riadah dan rekreasi ternama. Asalnya bukanlah sebuah danau tetapi sebuah empangan yang airnya digunakan sebagai punca pengairan untuk satu kawasan pertanian sewaktu pemerintahan Belanda. apabila kota Jakarta membesar, kawasa pertanian di situ di bangunkan menjadi kompleks perumahan, fakulti, makmal dan asrama bagi mahasiswa universiti Islam Negeri Syarif Hidayatullah tempat penulis kisah dari seberang ini menuntut.

Banyak pengajaran boleh diambil daripada tragedi pecahnya empangan Situ Gintung ini. kejadian berlaku tepat azan subuh berkumandang. 50 meter di bawah benteng penahan danau tersebut terdiri masjid Jabalul Rahman yang dikelilingi penduduk yang sangat padat. Masjid 2 tingkat itu menjadi tumpuan penduduk bersolat jeamaah. Sebelum subuh hari kejadian, sudahpun diingatkan bahawa kemungkinan empangan itu akan pecah supaya penduduk mencari tempat perlindungan, namun tidak diambil perhatian, ramai yang tidak menghiraukannya dan terus bertahan di rumah masing-masing.

namun terdapat sebahagian penduduk yang mengambil berat dengan amaran yang dikeluarkan pemerintah setempat dan mengambil inisiatif berpindah ke masjid.

Akhirnya jemaah yang bersolt subuh di masjid semuanya selamat tanpa mengalami sebarang kecederaan. Mereka semuanya sempat melarikan diri ke tempat yang lebih tinggi di saat-saat 2 meter padu air bah dari Situ Gintung mengejar mereka dar belakang. manakala yang masih enak tidur di rumah kebanyakkannya menjadi mangsa. Innalillahi wainna ilaihi raaji'un.

Di bawah ni gambar-gambar yang di google...



Masjid Jabalur Rahman

Masjid Jabalur Rahman







Demikianlah kekuasaan allah SWT menetukan Qadar dan Qadha'Nya. bagi kita yang tidak terlibat dengan tragedi Situ Gintung ini, bersyukurlah kerana diberi kesempatan oleh Allah SWT menghisab amalan dan memperbaiki diri supaya akhirnya kita akan mendapat kenikmatan yang kekal abadi.

No comments: