Saturday, January 15, 2011

Sentuhan qalbu


Bismillahirrahmanirrahim.

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad saw, keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda. 

Hari ini berkesempatan menonton yotube.. lagu-lagu yang didendangkan oleh opick sebenarnya banyak yang menyentuh qalbu...apatah lagi diselitkan dengan gambar-gambar yang dapat menggilap hati...




Pada hari langit (dan segala isinya) bergegar dengan sekuat-kuatnya. Dan gunung-ganang bergerak dari tempatnya dengan cara yang luar biasa. (Apabila berlaku yang demikian), maka kecelakaan dan kebinasaanlah pada hari itu bagi orang-orang yang mendustakan kebenaran; Iaitu orang-orang yang leka bermain-main dalam kesesatan. Pada hari mereka ditolak ke dalam neraka Jahannam dengan penolakan yang sekasar-kasarnya, (Dan dikatakan kepada mereka): "Inilah api neraka yang dahulu kamu mendustakannya. (At-Tuur [52] : 9 - 14)

Apabila berlaku hari kiamat itu, Tiada sesiapapun yang dapat mendustakan kejadiannya.Kejadian hari kiamat itu merendahkan (golongan yang ingkar), dan meninggikan (golongan yang taat).(Ia berlaku) semasa bumi bergoncang dengan sebebar-benar goncangan. Dan gunung-ganang dihancur leburkan dengan selebur-leburnya, Lalu menjadilah ia debu yang bertebaran, (al-Waaqi'ah [ 56 ] : 1 - 6 )

 (Kebenaran itu bukan tidak ada buktinya), bahkan manusia (yang ingkar) sentiasa suka hendak meneruskan perbuatan kufur dan maksiat (di sepanjang hayatnya, sehingga ia tidak mengakui adanya hari kiamat). Dia bertanya (secara mengejek): "Bilakah datangnya hari kiamat itu?" Maka (jawabnya: hari kiamat akan datang) apabila pemandangan menjadi terpendar-pendar (kerana gerun takut), Dan bulan hilang cahayanya, Dan matahari serta bulan dihimpunkan bersama, (Maka) pada hari itu, berkatalah manusia (yang ingkarkan hari kiamat): "Ke manakah hendak melarikan diri?"Tak usahlah bertanya demikian! Tidak ada lagi tempat perlindungan! Pada hari itu, kepada Tuhanmu lah sahaja terserahnya ketetapan segala perkara. (al-Qiyaamah [75] : 5 - 12)

Apabila langit terbelah, Serta mematuhi perintah Tuhannya, dan sudah semestinya ia patuh; Dan apabila bumi diratakan, Serta mengeluarkan apa yang di dalamnya, dan menjadi kosong, Serta mematuhi perintah Tuhannya, dan sudah semestinya ia patuh; - (Maka pada saat itu tiap-tiap seorang akan mengetahui apa yang telah dilakukannya). (Al-Insyiqaaq [84] : 1 - 5)


Hidup di dunia hanya sebentar saja
bila duka bila tawa semoga hati kembali padaNya
waktu yang berlari
takkan pernah bisa kembali lagi

bila perit
bila sunyi
air mata bukan segalanya
hanya hamba Allah yang selalu berserah
hanya hamba Allah yang selalu berpasrah

Kaulah segalanya
bergantung padaNya
hanya pada Dia semua bermuara

Detik waktu berlalu
suka duka kan berlalu
tidalah semua abadi
tangis tawa air mata
semua kan berlalu dan pergi

Hanya pada Allah hati kan berserah
hanya pada Allah jiwa kan  berpasrah
kerana segalanya bergantung padaNya
hanya pada Dia semua bermuara


hanya hamba Allah yang selalu berserah
hanya hamba Allah yang selalu berpasrah


Kaulah segalanya
bergantung padaNya
hanya pada Dia semua bermuara
Semua kan bermuara....

.......

Ya Allah! hidupkan kami dalam iman dan matikan kami dalam iman....
padaMu kami semua berserah...

No comments:

Anda Mungkin Juga Meminati

Related Posts with Thumbnails