Friday, June 12, 2009

Keajaiban Kalimah Tauhid 1

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamu'alaikum.

Marilah sama-sama kita memuji dan memuja Allah SWT atas segala limpahan kurniaNya yang begitu banyak memberikan kita kenikmatan sehingga tidak mampu kita menghitungnya.

Selawat dan salam buat Junjungan Mulia, Rasul tercinta, Muhammad SAW serta keluarga, para sahabat dan orang-orang yang istiqamah mengikuti Baginda.


Daripada Abu Hurairah ra, Nabi Muhammad SAW bersabda katanya: "Setiap nabi, Allah berikan peruntukan bagi mereka doa yang mustajab dan setiap nabi itu telah menggunakan doa mustajab masing2 semasa di dunia lagi, nabi Nuh pernah mendoakan agar kaumnya dibinasakan, begitu juga nabi Lut dan nabi Musa.. tetapi betapa aku ingin menyimpannya tak mahu gunakan di dunia kerana aku ingin mengunakan doa mustajab itu di akhirat bagi memberi syafaat kapada umatku"


Biar sesusah mana pun nabi kita Muhammad SAW menghadapi rintangan daripada musuhnya.. ketika rumah baginda dikepung.. baginda tak menggunakan doa mustajab yang diperuntukkan oleh Allah SWT kepada baginda..


Bertuahlah kita jadi umat Nabi Muhammad.. tapi siapakah antara umat Nabi Muhammad yang akan mendapat syafaat itu..


Imam al-Bukhari berkata bahawa Nabi Muhammad SAW bersabda: "Apabila berlaku kiamat kelak seluruh manusia akan berduyun2 berjumpa Nabi Adam as.. mereka berkata kepada Nabi Adam: Wahai Adam berdoalah engkau kepada Allah supaya engkau dapat memberi syafaat kepada kami anak2 engkau.. Nabi Adam as menjawab : Aku tidak berhak untuk berdoa, pergilah kamu semua bertemu dengan Nabi Ibrahim kerana dia kekasih Allah, lalu seluruh manusia berduyun-duyun menemui Nabi Ibrahim as.. berkatalah mereka kepada Nabi Ibrahim, meminta supaya Nabi Ibrahim berdoa kepada Allah supaya memberi syafaat kepada mereka.. tetapi Nabi Ibrahim menjawab sama seperti Nabi Adam.. dia tidak berhak berdoa lalu disuruh berjumpa Nabi Musa Kalimullah.. Nabi yang pernah diajak oleh Allah berkata2 tanpa melalui Jibril as.. berduyun2 pula seluruh manusia menemui Nabi Musa.. begitu jugalah dijawab oleh nabi Musa disuruh bertemu Nabi Isa.. bila bertemu Nabi Isa as .. Nabi Isa berkata pergilah bertemu dengan Nabi Muhammad SAW.. lalu Nabi Muhammad SAW berkata: Akulah yang boleh memberi syafaat.. lalu akupun pergi menemui Tuhanku meminta izin kepadaNya dan Allah memberi izin bertemu denganNya.. lalu Allah SWT mengajarku beberapa kata2 pujian.. lalu aku tunduk sujud kepada Alllah.. lalu Allah berkata : "Wahai Muhammad, angkatlah kepalamu mintalah apa sahaja yang engkau kehendaki nescaya Aku tunaikan.. minta syafaat Aku tunaikan.. lalu Nabi mengangkat kepala dan berkata Ummati, ummati (umatku ya Allah, umatku ya Allah)"


Allah menjawab: "Pergilah engkau wahai Muhammad ke neraka, keluarkanlah umatmu daripada neraka jika umatmu di dalam hatinya ada iman walaupun seberat gandum.. lalu akupun pergi ke neraka.. lalu aku keluarkan umatku yang dalam hatinya ada iman seberat gandum.. lalu aku masih melihat ada lagi umatku yang imannya tak seberat gandum.. lalu aku menemui semula Allah SWT dan tunduk, sujud dan berdoa.. Allah menyuruh aku mengangkat kepala.. lalu Allah berkata : "Wahai Muhammad, angkatlah kepalamu mintalah apa sahaja yang engkau kehendaki nescaya Aku tunaikan.. mintalah syafaat Aku tunaikan.. lalu Nabi mengangkat kepala dan berkata Ummati, ummati (umatku ya Allah, umatku ya Allah)"


Allah menjawab: "Pergilah engkau wahai Muhammad ke neraka, keluarkanlah umatmu daripada neraka jika umatmu di dalam hatinya ada iman walaupun seberat biji sawi.. lalu akupun pergi ke neraka.. lalu aku keluarkan umatku yang dalam hatinya ada iman seberat biji sawi.. lalu aku masih melihat ada lagi umatku yang imannya tak seberat biji sawi.. lalu aku menemui semula Allah SWT dan tunduk, sujud dan berdoa.. Allah menyuruh aku mengangkat kepala.. lalu Allah berkata : "Wahai Muhammad, angkatlah kepalamu mintalah apa sahaja yang engkau kehendaki nescaya Aku tunaikan.. mintalah syafaat Aku tunaikan.. lalu Nabi mengangkat kepala dan berkata Ummati, ummati (umatku ya Allah, umatku ya Allah)"


Allah menjawab: "Pergilah engkau wahai Muhammad ke neraka, keluarkanlah umatmu daripada neraka jika umatmu di dalam hatinya ada iman walaupun lebih ringan daripada biji sawi.. lalu akupun pergi ke neraka.. lalu aku keluarkan umatku yang dalam hatinya ada iman lebih ringan daripada biji sawi..


Begitulah sayangnya Nabi Muhammad kepada kita.. bayangkanlah jika Nabi Muhammad SAW sama dengan Nabi2 yang lain telah menggunakan doa mustajab tu di dunia lagi.. tak dapatlah kita syafaat daripadanya.


Kitalah orang yang bertuah kerana menjadi umat Nabi Muhammad SAW.. walaubagaimanpun kita wajib memelihara iman kita .. jangan syirik .. jangan percaya ada selain Allah yang boleh memberi manfaat dan mudarat kepada kita.. kalau ini ada macam mana nak dapat syafaat..


InsyaAllah sambung lagi tentang Keajaiban Kalimah Tauhid ini..

No comments: