Monday, June 22, 2009

Tadabbur

Bismillahirrahmaanirrahim.


Tadi dengar ceramah Ustaz Kariman melalui CD tajuk Samudera al-Fatihah.. Ada 2 set CD.. set 1 ada 10 CD.. set 2 ada 8 Cd.. baru dengar 1 CD aiaitu set 1 CD 1.. itupun 2 kali ulang.. apa yang diberitahu maksud tadabbur ialah memahami al-Quran dengan lebih mendalam.. perkataan tadabbur ialah perkataan Arab berasal dari kata dasar Duburun (dal ba' ra').. maksudnya belakang.. jadi tadabbur maknanya ikut daripada belakang.. al-Quran bawa kita sebagai pemandu dan kita sebagai orang yang duduk di belakang.


Kalau diumpamakan kita naik kereta.. kita duduk di belakang.. kita jangan tidur.. kalau kita tidur kita tak tau ke mana pemandu bawa kita.. jadi kalau kita baca al-Quran kita kenalah memahami dan mengikuti ke mana arah al-quran bawa kita.. kalau ada ayat perintah kita lakukan.. kalau ayat larangan kita tinggalkan.. bila kita baca al-Quran jangan risau tentang suara kita, nafas kita tetapi hendaklah berfikir tentang apa yang terkandung di dalamnya hingga kita dapat mengetahui mana yang hak dan mana yang batil.. setelah mengetahui hendaklah beramal dengannya.. apabila baca al-Quran jangan risau nak khatam cepat tetapi perlu risau tentang faham dan amalan menurut al-Quran.


Nabi Muhammad SAW bersabda bahawa al-Quran adalah kitab yang sangat istemewa.. jika kita tidak berusaha mendapatkan manfaat daripadanya tentulah amat rugi..


Kalau kita bandingkan dengan peralatan teknologi canggih sekarang.. contoh telefon yang mahal lengkap dengan pelbagai kemudahan ICT tetapi tak pandai gunakan sekadar membuat panggilan alangkah ruginya membeli telefon yang mahal itu. Al-Quran lebih daripada peralatan canggih.


Rasulullah dalam sebuah hadith daripada Ali : Aku pernah mendengar Rasulullah SAW bersabda: "Ketahuilah wahai Ali, sesungguhnya suatu hari nanti akan ada fitnah/ujian yang sangat besar, ramai yang tak dapat lari daripada fitnah itu, Aku bertanya : "bagaimana jalan keluar (menyelamatkan diri daripada fitnah".. Nabi bersabda "Wahai Ali, satu2 cara untuk lari dp fitnah ini ialah kembali kepada Kitab Allah kerana kitab ini memberi perkhabaran tentang umat2 sebelum kamu dan perkhabaran yang berlaku selepas kamu.. Al-Quran juga merupakan kata pemutus antara kamu bila ada perbalahan. Al-Quran merupakan ketetapan Allah yang tak boleh diubah2. Sesiapa yang meninggalkan al-Quran sebab sombong Allah memeranginya.. Sesiapa yang mencari petunjuk selain al-Quran necsaya Allah akan sesatkannya. Al-Quran tali Allah yang sangat kuat, peringatan yang sangat bijaksana, jalan yang lurus. Al-Quran adalah kitab yang yang tidak akan rosak dan dapat dipesongkan oleh nafsu dan al-Quran tidak pernah boleh bercampur dengan peralatan manusia.. dan banyak lagi.."



Perintah tadabbur dinyatakan dalam firman Allah SWT dalam surah Muhammad (47) ayat 24


أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ ٱلۡقُرۡءَانَ أَمۡ عَلَىٰ قُلُوبٍ أَقۡفَالُهَآ


yang maksudnya: (Setelah diterangkan yang demikian) maka adakah mereka sengaja tidak berusaha memahami serta memikirkan isi Al-Quran? Atau telah ada di atas hati mereka kunci penutup (yang menghalangnya daripada menerima ajaran Al-Quran)? (24)


Dalam ayat ini Allah nak bagi tahu kita bahawa orang yang tidak memahami isi al-Quran dan tak dapat menunjukkan bukti al-Quran itu mukjizat Allah. orang ini sama ada kerana tidak mentadabbur atau hatinya telah tertutup (wal'iyazubillah).


Bagaimana nak mentadabbur.. kenalah berusaha mencari guru2 al-Quran yang pandai mentafsirkan ayat2 al-Quran.. insyaAllah sambung lagi..

No comments: