Friday, October 1, 2010

Ternyata Langit Meluas

Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamu'alaikum.

Marilah sama-sama kita memuji dan memuja Allah SWT atas segala limpahan kurniaNya yang begitu banyak memberikan kita kenikmatan sehingga tidak mampu kita menghitungnya.

Selawat dan salam buat Junjungan Mulia, Rasul tercinta, Muhammad SAW serta keluarga, para sahabat dan orang-orang yang istiqamah mengikuti Baginda.




Semua hasil kajian para saintis yang dipaparkan ini telahpun dinyatakan dalam al-Quran lebih dari 1400 tahun yang lepas.

Allah berfirman:

"Dan langit itu Kami dirikan dengan tangan Kami (kekuasaan Kami dalam bentuk binaan yang kukuh rapi) dan sesungguhnya Kami adalah sentiasa meluaskannya". (Az-Zaariyaat [51] : 47)

Maksud ayat ini ialah Allah cipta langit bukan semakin mengecut tetapi semakin mengembang (ibarat belon dan kita dan segala ciptaanNya berada di dalam belon yang ketika ini mengembang dan mengembang - extending universe). Pengembangan ini ada hadnya dan pada satu saat nanti langit (seolah-olah belon ini) akan mengecut lihat dalam ayat 104 surah 21 yakni surah al-Anbiyaa' :

"(Ingatlah) hari Kami menggulung langit seperti menggulung lembaran surat catatan; sebagaimana kami mulakan wujudnya sesuatu kejadian, Kami ulangi wujudnya lagi; sebagai satu janji yang ditanggung oleh Kami; sesungguhnya Kami tetap melaksanakannya. (al-Anbiyaa' [ 21 ] : 104).

Dalam ayat pertama di atas Allah kata DIA luaskan langit manakala dalam ayat kedua ini Allah kata pada hari DIA gulung langit, maknanya sistem dah jadi terbalik. Pada ketika itu sunnatullah terjadi berlawanan dengan sekarang ini. Jika kita lepaskan satu benda, benda tersebut akan naik ke atas tidak lagi ke bawah. Jadi bila sistem terbalik bayangkan apa yang ada di dalam lengkungan langit ini (bayangkan belon mengecut). Jadi segala isi perut bumi akan terkeluar, gunung akan terbang matahari akan berubah arah, tatkala itu tentulah (belon) yang mengecut/ compress ini akan meletup, langit pecah berkecai, bintang-bintang berguguran dan menghasilkan bunyi yang amat dahsyat.

Boleh baca seterusnya tentang luasnya langit ciptaan Allah SWT.

No comments:

Anda Mungkin Juga Meminati

Related Posts with Thumbnails