Friday, October 16, 2009

Hari Yang Amat Dahsyat. Ingatlah!!!

Assalamu'alaikum.

بسم الله الرحمن الرحيم

Rasulullah saw bersabda:

"Bagaimana aku merasa nikmat jika tanduk sangka kala telah berada di mulut Israfil. Dia mengerutkan keningnya dan menutup telinga menanti perintah lalu dia meniup".

"Manakala sekali dia meniup sangka kala itu, matilah seluruh makhluk langit dan bumi, kecuali yg dikehendaki Allah, iaitu Jibril, Mikail, Israfil dan Izrail. Kemudian Allah memerintahkan Izrail mengambil nyawa Jibril, kemudian Mikail dan seterusnya Israfil dan kemudiannya nyawa Izrail sendiri. Setelah tiupan pertama itu, semua mati dan ada di alam barzakh selama 40 tahun. Kemudian Allah menghidupkan Israfil kembali. Dia diperintahkan meniupkan tiupan kedua".

Inilah yg dimaksudkan dalam firman Allah:

وَنُفِخَ فِى ٱلصُّورِ فَصَعِقَ مَن فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَن فِى ٱلۡأَرۡضِ إِلَّا مَن شَآءَ ٱللَّهُ‌ۖ ثُمَّ نُفِخَ فِيهِ أُخۡرَىٰ فَإِذَا هُمۡ قِيَامٌ۬ يَنظُرُونَ

Dan sudah tentu akan ditiup sangkakala, maka pada waktu itu matilah makhluk-makhluk yang ada di langit dan yang ada di bumi, kecuali sesiapa yang dikehendaki Allah (terkemudian matinya); kemudian ditiup sangkakala sekali lagi, maka dengan serta-merta mereka bangun berdiri menunggu (kesudahan masing-masing). (Az-Zumar - 68).

Rasulullah saw bersabda; "Ketika dibangkitkan, datanglah Israfil kembali membenarkan tanduk sangka kala ke mulutnya. sebelah kakinya melangkah ke depan dan sebelah lagi ke kiri, menantikan perintah meniup. Takutlah akan tiupan itu. Fikirkanlah wahai manusia, betapa kehinaan dan kepedihannya ketika dibangkitkan, kerana takut akan tiupan itu, serta menantikan keputusan apa yang akan mereka terima itu, bahgaia atau celaka dan kau adalah di antara mereka, juga akan merasa sedih dan bingung sebagaimana kesedihan serta kebingungan mereka. Bahkan jika di dunia kau suka berbuat dosa atau kaya namun bakhil, maka raja-raja dunia pada hari itu adalah yang paling hina, kakinya melangkah longlai dan ketika itu pula berdepan dengan binatang liar, gunung akan hancur dan tidak boleh menghindari daripada semua itu".

Firman Allah:

وَإِذَا ٱلۡوُحُوشُ حُشِرَتۡ

Dan apabila binatang-binatang liar dihimpunkan. (At-Takwir - 5).

Kemudian mereka pula akan bertemu dgn syaitan2 dan org2 kafir dengan ketakutan, Allah berfirman:

فَوَرَبِّكَ لَنَحۡشُرَنَّهُمۡ وَٱلشَّيَـٰطِينَ ثُمَّ لَنُحۡضِرَنَّهُمۡ حَوۡلَ جَهَنَّمَ جِثِيًّ۬ا

Oleh itu, demi Tuhanmu (wahai Muhammad)! Sesungguhnya Kami akan himpunkan mereka yang kafir itu berserta syaitan-syaitan di Padang Mahsyar, kemudian Kami akan bawa mereka duduk berlutut di keliling Neraka Jahanam. (Maryam - 68)

Cubalah bayangkan bagaimana keadaannya nanti dan apa pula perasaan hati ketika itu?. Cuba renungkan apabila telah dibangkitkan nanti kita akan dibawa ke tempat perhimpunan yang gondol dan masing2 berkeadaan telanjang. Tempat perhimpunan itu adalah bumi yang datar, putih, tidak ada jurang atau bukit tempat bersembunyi. Manusia dibawa ke situ beramai2. Maha Suci Zat yang mengumpulakan mereka dengan barisan yang berbeza2 dari setiap penjuru bumi. Tentu sahaja ketika itu hati terasa gerun, berdebar2 ketakutan yg amat sangat serta setiap mata menjadi muram. Allah berfirman:

يَوۡمَ تُبَدَّلُ ٱلۡأَرۡضُ غَيۡرَ ٱلۡأَرۡضِ وَٱلسَّمَـٰوَٲتُ‌ۖ

(Ingatlah) masa hari bumi ini diganti dengan yang lain, demikian juga langit; dan manusia semuanya keluar berhimpun mengadap Allah, Yang Maha Esa, lagi Maha Kuasa. (Ibrahim - 48).

Ibnu Abbas mengatakan, di situ ada langit tidak ada matahari, bulan dan bintang. Renungkanlah wahai manusia, betapa kedahsyatan hari itu. Sungguh!! semua manusia berkumpul, bintang2 di langit berguguran, matahari dan bulan terbenam lalu bumi kehilangan cahaya. Di saat langit berputar di atas kepala mereka dan pecah dengan dahsyatnya mengambil masa selama lima ratus tahun. Wahai! betapa mengerikan suara pecahnya langit itu di telingamu!, kemudian langit mencair dan mengalir bagai bubur baja campur kekuningan, lalu seperti kuah dan akhirnya jadi nanah dan gunung2 bagai bulu2 yg diputar dan manusia bagai kupu2 bertebaran.

Rasulullah bersabda; "Manusia dibangkitkan telanjang tidak bersunat dan tenggelam dalam keringat sampai ke telinganya".

Berkata Saudah, isteri Nabi saw, "Aku bertanya: Apakah sebahagian kita akan melihat kemaluan yang lain? Rasulullah menjawab; "Manusia sibuk akan hal masing2".

Allah berfirman:

لِكُلِّ ٱمۡرِىٍٕ۬ مِّنۡہُمۡ يَوۡمَٮِٕذٍ۬ شَأۡنٌ۬ يُغۡنِيهِ

Kerana tiap-tiap seorang dari mereka pada hari itu, ada perkara-perkara yang cukup untuk menjadikannya sibuk dengan hal dirinya sahaja. ('Abasa - 37) .

Betapa dahsyat hari itu hingga aurat terbuka, tak sempat menoleh atau memandang. Bagaimana mungkin! sedang sesetengah daripada mereka ada yg berjalan dgn perutnya, ada yg dgn mukanya!

Telah berkata Abu Hurairah ra; Rasululullah saw bersabda: "Pada hari kiamat manusia dikumpulakan jadi 3 golongan. Ada yg menunggang, ada yg berjalan, dan ada yg berjalan dgn mukanya".

Seoramg bertanya ; "Bagaimana boleh berjalan dgn mukanya? Rasulullah menjawab, "Zat yang menjalankan mereka dgn kakinya berkuasa menjalankan mereka dgn mukanya".

Watak manusia selalu tidak percaya akan hal yang belum pernah dibuktikan. Kalau orang belum melihat ular boleh berjalan tanpa kaki, tentu dia mengingkari ada binatang tanpa kaki boleh berjalan, bahkan org berjalan dgn kakipun akan dianggap aneh jika belum pernah melihatnya. Jadi janganlah menyangkal ttg keajaiban2 yg berlaku pada hari kiamat.

Fikirkan bagaimana seluruh makhluk yg ada di langit dan bumi dan antara keduanya, malaikat, jin, manusia , syaitan dan segala binatang dan burung2 berkumpul pada hari itu. Berkumpul dan berhimpit2, berada pula di bawah panas terik matahari.

Cuba rbayangkan peluh manusia yang sampai ke telinga. Sesetengah mereka berkata; "Ya Tuhanku! hindarkan aku daripada kepedihan dan penantian ini, biarlah cepat aku ke neraka saja". Sangka mereka bila di neraka akan lenyap segala siksa. Tetapi mereka tidak terus dilemparkan ke neraka sebelum dihisab.

Ingatlah ini.. kitalah salah seorang daripada mereka. Kita tak tahu di mana sampai peluh kita. Ingatlah peluh yg kita keluarkan utk ibadat pula, baik semasa mengerjakan solat atau haji atau mencari org2 susah utuk dikongsikan rezeki..

Ingatlah amat panjang digenangi peluh di sana berbanding dengan peluh yang keluar di sini.

Igatlah hari itu!! hari yang amat dahsyat dan amat panjang pula!!!

No comments:

Anda Mungkin Juga Meminati

Related Posts with Thumbnails