Wednesday, October 28, 2009

Suasana Alam Akhirat 31 (Surah Hud / Perihal Nabi Hud)

Assalamu'alaikum.


Bismillahirrahmanirrahim.


Segala puji bagi Allah Tuhan sekelian alam. Selawat dan salam kepada Nabi Muhammad, serta keluarga dan para sahabat yang mulia.


Dan tidak ada yang lebih zalim daripada orang-orang yang mereka-reka perkara-perkara dusta terhadap Allah! Orang-orang yang demikian sifatnya akan dibawa mengadap Tuhan mereka dan pada hari itu akan berkatalah saksi-saksi (dari malaikat-malaikat, Nabi-nabi dan anggota-anggota tubuh mereka sendiri): Inilah orang-orang yang membuat-buat dusta terhadap Tuhan mereka. Ketahuilah (sesungguhnya) laknat Allah tertimpa kepada orang-orang yang zalim! (18) Orang-orang yang menghalang dirinya sendiri dan orang lain dari jalan agama Allah dan berusaha supaya jalan itu menjadi bengkok terpesong, sedang mereka pula ingkarkan hari akhirat; (19)


Orang yg berbohong tentang Allah yakni mengatakan sesuatu yg bertentangan dgn ajaran Allah adalah satu dosa yg paling berat. Allah menyatakan tidak ada org yang lebih zalim/aniaya kpd dirinya sendiri dan kpd org lain jika berdusta terhadap keterangan2 Allah; sama ada daripada segai perktaan dan juga perbuatan; umpamanya dgn mendakwa bahawa malaikat itu anak perempuan Allah spt yg didakwakan oleh musyrikain Mekah, atau Nabi Isa anak Allah oleh org Nasrani dan lain2 lagi. Ini semua adalah terpesong daripada ajaran Allah; mereka mereka memesongkan/membengkokkan ajaran Allah yang lurus. Mereka berbuat demikian untuk menghalang org daripada menuju ke jalan Allah. Org yg mengadakan dusta ini akan dihadapkan kpd Allah dan akan disoal ttg amalan mereka semasa di dunia dan dipamerkan sgl kesalahan mereka di khalayak ramai dan diperhitungkan. Akan tampil para saksi yg terdiri dp para malaikat yg mencatat sgl amalan mereka semasa berada di dunia. Juga para nabi yg menyampaikan ajaran2 Allah kpd mereka, juga org mukmin yg soleh; mereka inilah yg menjadi saksi terhadap perbuatan org2 yg zalim yg mendustakan seruan Allah. "Ketahuilah (sesungguhnya) laknat Allah tertimpa kepada orang-orang yang zalim!" Allah akan mengatakan ini pada hari akhirat dan mereka ini akan dihalau dan disingkirkan daripada rahmat Allah dan jauh daripada belas kasihanNya. Ayat 18 surah hud ini sama maksudnya dgn ayat 51 dan 52 surah al-Mukmin/al-Ghafir : "Sesungguhnya Kami tetap membela serta mempertahankan Rasul-rasul Kami dan orang-orang yang beriman dalam kehidupan dunia ini dan pada saat bangkitnya saksi-saksi (pada hari kiamat) (51) (Iaitu) pada hari yang tidak berguna bagi orang-orang yang zalim dalihan-dalihan mereka untuk melepaskan diri dan mereka akan beroleh laknat, serta mereka beroleh seburuk-buruk tempat tinggal. (52) "


Mereka itu tidak akan dapat melemahkan kekuasaan Allah daripada menimpakan mereka dengan azab di dunia dan tidak ada pula bagi mereka, yang lain dari Allah, sesiapapun yang dapat menolong melepaskan mereka dari seksaNya. Azab untuk mereka akan digandakan (kerana mereka sangat bencikan jalan agama Allah), sehingga mereka tidak tahan mendengarnya dan tidak pula suka melihat tanda-tanda kebenarannya. (20) Merekalah orang-orang yang merugikan diri sendiri dan hilang lenyaplah dari mereka apa yang mereka ada-adakan. (21) Tidak syak lagi, bahawa sesungguhnya merekalah yang paling rugi, pada hari akhirat kelak. (22)


Orang2 yang menghalang org lain menuju ke jalan Allah itu tidak dpt melemahkan Allah dgn melarikan diri daripada muka bumi sekiranya Allah hendak menyiksa mereka. Sekiranya Allah hendak mencelakakan mereka pasti Allah dpt melakukannya. Siksaan yang akan mereka terima di akhirat akan berlipat2 ganda azabnya disebabkan mereka menghalang org lain dan mendustakan adanya hari akhirat. Siksaan di dunia ialah mereka tidak sanggup lagi mendengar ajaran2 yg dibacakan daripada al-Quran atau apa sahaja mengenai kebenaran. Ini kerana hati mereka telah berkarat dalam kekufuran. Mereka tidak sanggup lagi untuk melihat bukti2 kebesaran Allah yg diperlihatkan kpd mereka. Kesimpulannya org2 yg tenggelam dlm kekufuran hanya mengikuti hawa nafsu semata2. Mereka keberatan menerima dalil sam'i (yg didgr) dan dali basari (yg dilihat). Org 2 ini Allah telah cap telinag dan penglihatan supaya tidak dpt mempertimbangkan hujah2 yg benar.


Mereka ini hakikatnya menipu diri sendiri dgn melepaskan peluang utk mendapatkan rahmat Allah. tentunya perbuatan mereka ini merugikan diri mereka sendiri. Dan di akhirat merekalah org2 yg paling rugi. Betapa tidak? Mereka menjualkan tempat tinggal mereka yg baik di syurga dgn membeli tema[pat kediaman di neraka.


Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal yang soleh, serta tunduk taat menunaikan ibadat kepada Tuhan mereka dengan khusyuk, mereka itulah ahli Syurga, mereka kekal di dalamnya. (23) Bandingan dua golongan (yang kafir dan yang beriman) itu samalah seperti orang yang buta serta pekak, dengan orang yang celik serta mendengar; kedua-dua golongan itu tidaklah sama keadaannya. (Setelah kamu mengetahui yang demikian) maka tidakkah kamu mahu mengambil peringatan dan insaf? (24)


Jika tadi disebut ttg keadaan org kafir semasa berada di dunia dan bagaimana pula kerugiannya di akhirat; ayat 23 di atas pula menggambarkan ttg keadaan hidup org2 mukmin di dunia dan keuntungan mereka di akhirat. Org beriman semasa di dunia bukan sahaj beriman tetapi mengerjakan amalan baik, mereka beramal dgn anggota lahir dan mereka merendah diri kpd Allah yakni dgn amalan batin (hati yg khusyuk) erta tawadhu'. Oarang2 sedemikaian Allah akan masukkan ke syurga dan mereka kekal di dalamnya.


Perumpamaan antara dua golongan ini ialah org2 kafir diumpamakan seperti org buta matanya krn rosak penglihatannya serta pekak sehingga hilang peluang utk mendapatkan sebarang ilmu pengetahuan. Manakala org2 mukmin pula Allah umpamakan seperti org2 yg cukup deria penglihatan dan pendengaran sehingga membolehkan mereka mendapatkan ilmu pengetahuan dan mengetahui kebesaran Allah melalui ciptaanNya yg dapat disentuh, dilihat dan di dengar. Sesungguhnya pendengaran dan penglihatan adalah alat utk menimba ilmu.. lalu adakah org2 beriman dgn org2 kafir ini sama keadaannya? Jawapannya tentulah tidak. Sesungguhnya ambillah pengajaran dp perumpamaan ini.


Sambungan ttg keterangan ayat2 daripada surah ini yakni mulai ayat 96 dan seterusnya ttg pendustaan kaum nabi Musa as. InsyaAllah akan ditulis pada N3 berikutnya.. semoga dapat manfaat.

2 comments:

~PakKaramu~ said...

Salam ziarah dari pak karamu

Werdah said...

Salam Pak Karamu,

Terima kasih