Saturday, October 24, 2009

Suasana Alam Akhirat 30 (Surah Yunus / Perihal Nabi Yunus)

Assalamu'alaikum.

Bismillahirrahmanirrahim.

Segala puji bagi Allah Tuhan sekalian alam. Selawat dan salam kepada Nabi Muhammad, serta keluarga dan para sahabat yang mulia. Di sini dicatat ttg suasana alam akhirat spt dlm surah Yunus yakni surah ke 10 dlm al-Quran yang mulia.

Sesungguhnya orang-orang yang tidak menaruh ingatan akan menemui Kami (pada hari akhirat untuk menerima balasan) dan yang reda (berpuas hati) dengan kehidupan dunia semata-mata serta merasa tenang tenteram dengannya dan orang-orang yang tidak mengindahkan ayat-ayat (keterangan dan tanda-tanda kekuasasaan) Kami. (7) Mereka yang demikian keadaannya (di dunia), tempat kediaman mereka (di akhirat) ialah Neraka; disebabkan keingkaran dan kederhakaan yang mereka telah lakukan. (8)

Yang dimaksudkan dgn "orang-orang yang tidak menaruh ingatan" itu ialah org2 yg tak percaya adanya hari akhirat dan tak percaya akan menemui Allah swt. Mereka ini hanya percaya akan kehidupan di dunia dan tidaka ada lagi kehidupan sesudah mati. Manakala yg dimaksudkan "yang reda (berpuas hati) dengan kehidupan dunia semata-mata" ialah mereka lebih suka memilih dunia dgn berusaha mendapatkan kekayaan dan kesenangan daripada berusaha untuk mendapatkan kesenangan di akhirat. Mereka "merasa tenteram dengannya", bermaksud hati mereka merasa aman dan tenteram dengan mengikut kehendak hawa nafsu menikmati kesenangan di dunia. Dgn sebab rasa aman inilah, hilang daripada hati mereka rasa takut akan balasan perbuatan mengingkari perintah dan larangan Allah. Orang2 ini semuanya akan dimasukkan ke dalam Neraka.

Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan beramal soleh, Tuhan mereka akan memimpin mereka dengan sebab iman mereka yang sempurna itu. (Mereka masuk ke taman yang) sungai-sungainya mengalir di bawah tempat kediaman mereka di dalam Syurga yang penuh nikmat. (9) Doa ucapan mereka di dalam Syurga itu ialah Maha Suci Engkau dari segala kekurangan wahai Tuhan! Dan ucapan penghormatan mereka padanya ialah: Selamat sejahtera! Dan akhir doa mereka ialah segala puji dipersembahkan kepada Allah yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam! (10)

Orang2 yg beriman dan beramal soleh, Allah masukkan ke dalam syurga. Dalam syurga ada taman dan ada sungai2 dan mereka hidup dgn penuh kesenangan. Dalam syurga ini suasana pertama dapat dilihat ialah org2 beriman mengucapakan 'Subhanallah' atau 'Subhanakallahumma' krn semua org merasakan betapa Sucinya Allah. Yang kedua mereka mengucapkan salam kerana di sana cuma ada rasa aman dan tenteram, tidak sperti di dunia yg selalu hidup dalam ketakutan akibat pelbagai macam kejahatan, dan yang ketiga mereka memuji Allah "Alhamdulillahirabbil'alamin" krn setiap daripada mereka mendapat kenikmatan yg tak terhingga. Mereka lega dan bersyukur krn semasa di dunia dahulu mereka percaya kpd hari pembalasan.

Untuk orang-orang yang berusaha menjadikan amalnya baik dikurniakan segala kebaikan serta satu tambahan yang mulia dan air muka mereka pula (berseri-seri) tidak diliputi oleh sebarang kesedihan dan kehinaan. Mereka itulah ahli Syurga, mereka kekal di dalamnya selama-lamanya. (26) Dan untuk orang-orang yang melakukan kejahatan (syirik dan maksiat), balasan tiap-tiap satu kejahatan mereka ialah kejahatan yang sebanding dengannya serta akan ditimpakan kehinaan; tiadalah bagi mereka pelindung dari (seksa) Allah; muka mereka (hitam legam) seolah-olahnya ditutup dengan beberapa bahagian (yang gelap-gelita) dari malam yang gelap-gelita. Mereka itulah ahli Neraka, mereka kekal di dalamnya. (27)

Orang2 yg beriman; muka mereka berseri2, riang gembira, bahagia kerana dapat masuk ke syurga, sedangkan org2 yg kufur akan keterangan2 Allah dan melakukan maksiat semasa di dunia muka mereka hitam, muram dan kegelapan berlapis2 iaitu perasaan penyesalan, ketakutan, dan pelbagai siksaan yg mereka tanggung di dlm Neraka. Tiada siapa yg dpt menolong mereka melepaskan diri dp neraka dan mereka kekal di dalamnya.

Dan (ingatlah) masa Kami himpunkan mereka semua (pada hari kiamat), kemudian Kami berfirman kepada orang-orang musyrik: Tunggulah di tempat kamu semua, kamu dan makhluk-makhluk yang kamu jadikan sekutu; sesudah itu kami putuskan perhubungan baik di antara mereka dan berkatalah makhluk-makhluk yang mereka sembah itu (sebagai berlepas diri): Bukanlah kami yang kamu puja dan taat (sebenarnya kamu hanya memuja dan mentaati hawa nafsu kamu sendiri)! (28) (Allah mengetahui apa yang sebenarnya); oleh itu, cukuplah Allah sebagai saksi antara kami dengan kamu, bahawa sesungguhnya kami tidak menyedari pujaan atau penyembahan kamu (kepada kami). (29) Pada masa itu tiap-tiap diri dapatlah mengetahui (dan merasai) akan apa yang telah dikerjakan dan mereka dikembalikan kepada Allah Tuhan mereka yang sebenar-benarnya (yang akan membalas dengan adilnya) dan (dengan itu) hilang lenyaplah dari mereka apa yang mereka ada-adakan. (30)

Berhala2 yg disembah oleh kaum musyrik masing2 mempunyai nama. Nama2 itu asalnya dp nama2 manusia yg pernah hidup umumnya terdiri dp org baik2, org2 suci dan banyak jasanya. Setelah org2 ini meninggal dunia, org2 selepasnya membuat patung atau berhala demi kecintaan mereka kpd org2 itu dan menyembah patung2 dan berhala tersebut. Lalu di akhirat, org2 yg menyembah dan patung2 itu dikumpulkan bersama2 di padang Mahsyar. Org2 yg dijadikan patung akan berkata kpd pembuat dan penyembah patung; "Kami tidak pernah merasa disembah, yg kamu sembah ialah patung2 yg kamu buat yg menyerupai kami. Allah menjadi saksi bahawa kami semasa kami hidup kami tidak pernah menyuruh kamu membuat patung2 kami dan menyembah patung2. Dan kami tidaklah mengetahui bahawa kamu menyembah patung2 tersebut sebab kami telah lama meninggalkan kamu". Demikianlah juga terjadi kpd org2 Kristian yg mempertuhankan Nabi Isa as. Nabi Isa as akan berkata; "Saya tak pernah mengajar kamu bahawa saya dan ibu saya adalah Tuhan di samping Allah. Saya tidak pernah mengajarkan kamu supaya menyembah saya dan ibu saya, saya hanya memerintahkan kamu menyembah hanya kepada Allah Yang Maha Esa yang tiada Tuhan selain Allah" Lihat firman Allah ini : Allah berfirman: Sesungguhnya Aku akan menurunkan hidangan itu berulang-ulang kepada kamu, kemudian sesiapa di antara kamu kufur ingkar sesudah (turunnya hidangan itu), maka sesungguhnya Aku akan menyeksanya dengan azab sengsara yang tidak pernah Aku seksakan seseorang pun dari sekalian makhluk. (115) Dan (ingatlah) ketika Allah berfirman: Wahai Isa Ibni Mariam! Engkaukah yang berkata kepada manusia: Jadikanlah daku dan ibuku dua tuhan selain dari Allah? Nabi Isa menjawab: Maha Suci Engkau (wahai Tuhan)! Tidaklah layak bagiku mengatakan sesuatu yang aku tidak berhak (mengatakannya). Jika aku ada mengatakannya, maka tentulah Engkau telah mengetahuinya. Engkau mengetahui apa yang ada pada diriku, sedang aku tidak mengetahui apa yang ada pada diriMu; kerana sesungguhnya Engkau jualah Yang Maha Mengetahui perkara-perkara yang ghaib. (Al-Maidah [5] - 115 & 116) .

Di sini barulah mereka terasa akan kebenaran ajaran Rasul2 terdahulu.. tetapi semuanya telah terlambat.

Dan (ingatlah) masa Tuhan himpunkan mereka (pada hari kiamat kelak), dengan keadaan mereka merasai seolah-olah mereka tidak tinggal di dunia melainkan sekadar satu saat sahaja dari siang hari. Mereka akan berkenal-kenalan sesama sendiri. Sesungguhnya rugilah orang-orang yang telah mendustakan hari menemui Allah untuk menerima balasan dan yang tidak mendapat petunjuk (ke jalan mencari untung semasa hidup di dunia). (45) Dan jika Kami perlihatkan kepadamu (wahai Muhammad) akan sebahagian dari balasan azab yang Kami janjikan kepada mereka atau jika Kami wafatkan engkau sebelum itu, maka kepada Kamilah tempat kembali mereka; kemudian Allah yang memberi keterangan mengenai apa yang mereka lakukan. (46) Dan bagi tiap-tiap satu umat ada seorang Rasul (yang diutuskan kepadanya); setelah datang Rasul masing-masing (menerangkan apa yang mesti diterangkan) maka hukuman pun dijalankan di antara mereka dengan adil dan mereka tetap tidak dianiaya. (47) Dan mereka (yang kafir) bertanya: Bilakah berlakunya azab yang telah dijanjikan itu, jika betul kamu orang-orang yang benar? (48) Katakanlah (wahai Muhammad): Aku tidak berkuasa menolak mudarat dan tidak juga berkuasa mendatangkan manfaat bagi diriku kecuali apa yang dikehendaki Allah. Bagi tiap-tiap umat ada tempoh yang ditetapkan; maka apabila tempohnya tiba, tidak dapat mereka melambatkannya sesaatpun dan tidak dapat mereka menyegerakannya. (49) Katakanlah: Sudahkah kamu nampak jalan keluar jika datang kepada kamu azab Tuhan itu, pada waktu malam atau pada waktu siang? Azab manakah yang orang-orang berdosa itu minta disegerakan (sedang sebarang azab wajib ditakuti)? (50) Patutkah (kamu mengingkari azab itu), kemudian apabila ia menimpa kamu, kamu mengakui benarnya? (Sedang pengakuan pada masa itu tidak diterima bahkan dikatakan kepada kamu): Sekarangkah baru kamu mengakui benarnya, padahal sebelum ini kamu telah menunjukkan keingkaran dengan meminta disegerakan kedatangannya? (51) Kemudian dikatakan lagi kepada orang-orang yang berlaku zalim itu: Rasakanlah azab yang kekal. Tidaklah kamu dibalas melainkan dengan apa yang kamu usahakan (di dunia). (52) Dan mereka (yang meminta disegerakan azab) itu akan bertanya kepadamu (wahai Muhammad): Adakah kedatangan azab yang dijanjikan itu benar? Jawablah: Ya, demi Tuhanku! Sesungguhnya ia adalah benar! Dan kamu tidak sekali-kali berkuasa menahan kedatangannya. (53) Dan pada masa itu sekiranya tiap-tiap seorang yang berlaku zalim (kepada dirinya sendiri atau kepada orang lain) itu mempunyai segala yang ada di bumi, tentulah dia rela menebus dirinya dengan semuanya itu (dari azab yang akan menimpanya) dan mereka tetap akan merasa sesal serta kecewa manakala mereka melihat azab itu dan Allah putuskan hukum di antara mereka dengan adil serta mereka tidak akan dianiaya dengan keputusan itu. (54)

Lamanya setiap org yg tinggal dalam kubur adalah berbeza2. Ada yg terkubur selama 100 tahun atau lebih. Nabi Adam as menurut sejarah sudah 6000 tahun, Nabi Isa 2000 tahun dan Nabi Muhammad saw sudah 1400 tahun. Ada pula yg beberapa bulan dan beberapa hari.

Setelah malaikat Israfi meniup sangakakala dan kiamat terjadi, semua manusia mati, lalu dihidupkan kembali di alam akhirat. Mereka dihimpunkan di padang Mahsyar. Masing2 manusia yg kenal semasa di dunia berkenalan lagi di akhirat. Walaupun lama manusia tinggal di dalam kubur namun mereka merasa hanya sekejap sahaja.

Sesudah masing2 hidup kembali, setiap org yg tak mempercayai adanya hari akhirat akan rasa kerugian. Mereka menyesal krn sekarang sudah nyata bahawa hari akhirat itu benar2 ada. Mereka menyesal krn dulunya semasa berada di dunia mereka tidak percaya, lalu mereka mengerjakan segala maksiat. Sekarang mereka kena menerima azab akibat dpd perbuatan mereka dahulu.

Bayangkanlah bagaimana hebatnya penyesalan ketika manusia melihat azab siksaan Neraka. Mereka tidak dapat menebus dgn kekayaan. Begitulah perbandingan hidup di akhirat dgn hidup di dunia. Jika semasa di dunia harta barangkali boleh menbus seseorang dpd hukuman, tetapi tidak di bawah pengadilan ILahi. Jika di dunia mereka (org2 kafir) berkata, biarlah masuk nerakapun asal dapat hidup senang dgn kemewahan, sekalipun bkn dgn jalan halal. Namun apabila melihat siksa neraka mereka ingin menyerahkan seluruh kekayaan mereka namun man mungkin!.

Jika org2 yg berdosa ini dimasukkan ke neraka dan disiksa dgn azabnya jgnlah pula menganggap bahawa Allah menginayai mereka. Bukankah mereka telah diingatkan ttg hari akhirat, hari perhitungan dan hari pembalasan?. mereka sudah diberikan tempoh yg lama untuk beramal baik dan bertaubat. Mereka diutuskan para Rasul utk menyampaikan keterangan2, khabar gembira bagi yg beramal soleh dan khabar dukacita kpd mereka yg tak mahu beriman dan berbuat maksiat.

Ingatlah! Sesungguhnya segala yang ada di langit dan di bumi adalah kepunyaan Allah. Awaslah! Sesungguhnya janji Allah itu adalah benar, tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui. (55) Dialah yang menghidupkan dan yang mematikan dan kepadaNyalah kamu akan dikembalikan untuk menerima balasan. (56)

Allah mengingatkan bahawa apa2 yg ada di langit dan di bumi adalah kepunyaanNya dan tak ada satupun kepunyaan makhluk di dunia. Dan bagi org2 kafir harta yg disangka kepunyaan mereka tidak dpt menebus dosa mereka.

Jadi kpd org yg lupa hendaklah beringat, yg jahil hendaklah mengambil tahu, bahawa sgl apa yg ada di dunia ini hak milik Allah hatta anggota tubuh badan kita juga hak milik Allah yg dipinjamkan kpd kita. Allah berkuasa melakukan apa sahaja dgn kekuasaanNya. Tidak ada seorangpun boleh mengaku ada mempunyai sesuatu dan berkuasa melakukan sesuatu. Allahlah yg menghidupkan dan Allahlah yg mematikan dan di akhirat semua makhluk akan dikembalikan dan akan diberi balasan bagi setiap amalan yg dikerjakan.

No comments:

Anda Mungkin Juga Meminati

Related Posts with Thumbnails