Thursday, October 8, 2009

Tembok Besar China


Assalamu'alaikum,

Bismillahirrahmaanirrahiim.

Entri ini dipetik dp wikipedia dan VIVAnews.. Saya tak pernah ke tempat ini walaupun teringin nak ke sana.. kata pepatah, banyak berjalan banyak pengalaman dan banyak pengetahuan.. dan dalam hadis (kata sesetengah org hadis lemah) Nabi Muhammad saw menyuruh kita belajar hingga ke Negeri China..

Mengikut wikipedia;

Tembok Besar China merupakan satu siri kubu China silam yang dibina sekitar 200 SM dan diperkukuh antara akhir abad ke-14 sehingga permulaan abad ke-17, semasa dinasti Ming, untuk melindungi utara China daripada serangan puak Mongol dan Turkik. Ia didahului oleh beberapa tembok dibina semenjak abad ke 3 SM, terhadap perompak puak2 Nomad yang datang dari kawasan yang dikenali hari ini sebagai Mongolia dan Manchuria.

Panjang Tembok Besar China ini ialah kira-kira 6,400 km, daripada Sanhaiguan sehingga ke Teluk Bohai di sebelah timur yang terletak berhampiran dengan sempadan China dan Manchuria, sehinggaLop Nur di sebelah tenggara wilayah Xinjiang. Pada 2009, satu tinjauan arkeologi baru menggunakan teknologi termaju melaporkan yang panjang keseluruhan tembok, dengan segala cabangnya, menjangkau 8,851.8 km (5,500.3 bt).

Mengikut sejarah, Tembok ini merupakan sebuah tembok pertahanan telah dibina di sempadan utara pada dinasti Qin dan dipelihara oleh dinasti-dinasti seterusnya. Lima pembinaan semula utama telah dicatatkan:

1. Dinasti Qin (208 SM)

2. Dinasti Han (Abad ke 1 SM)

3. Dinasti Sui (Abad ke 7)

4. Zaman Lima Dinasti dan Sepuluh Negara (1138 - 1198)

5. Dari Maharaja Hongwu sehingga Maharaja Wanli pada Dinasti Ming (1368 - 1640)

Tembok besar pertama telah dibina sewaktu pemerintahan Maharaja Pertama Dinasti Qin. Tembok Besar telah dibina dengan menggabungkan beberapa tembok sedia ada yang dibina pada Zaman Negara2 Berperang. Tembok Besar asal ini terletak lebih utara dari Tembok Besar yang masih wujud hari ini, dan hujung timurnya sampai di Korea Utara hari ini. Tetapi sebahagian besar tembok besar pertama ini sudah binasa.

Kerajaan telah mengarahkan para petani membina tembok ini, dan ramai yang mati ketika membinanya. Oleh itu, ia juga digelar 'kubur terpanjang di Bumi'.

Tembok Besar yang kita lihat hari ini ialah hasil pembangunan Dinasti Ming Bahagian dalam tembok berisi tanah yang bercampur dengan batu-batan. Bahagian atasnya dibuat jalan utama untuk pasukan berkuda Negeri China. Ia lebih kukuh dan tahan lebih lama. Fungsi utama tembok ini ialah untuk menahan serangan puak-puak nomad dari utara.

Tembok Besar Dinasty Ming bermula di timur dari Kubu Shanhai, dekat Qinhuangdao di Wilayah Hebei. Ia melalui 9 wilayah, 100 daerah dan bahagian 500 km terakhir di barat sudah musnah sepenuhnya. Hujung di bahagian baratnya hari ini terletak di tempat bersejarah Jiayuguan (kubu Jiayu) di barat laut wilayah Gansu, pada hujung Jalan sutera.

........................................................................................................................................
Berikut pula daripada Vivanews.

VIVAnews - Tembok Besar China ternyata lebih panjang daripada yang diketahui selama ini. Fakta baru itu terungkap daripada penelitian pemetaan yang telah dilakukan selama dua tahun terakhir.

Para peneliti menemukan bahagian tembok sepanjang 290 kilometer, yang selama ini tidak dapat dikesan, di lokasi salah satu keajaiban dunia peninggalan kekuasaan pemerintahan China itu. Laman Web Jabatan Ukur dan Pemetaan Pemerintah China menyatakan bahagian itu ditemukan dengan bantuan alat pencari infra merah dan sistem penempatan global (GPS).

Harian China Daily edisi Isnin, 20 April 2009 memberitakan bahwa bahagian yang baru ditemukan ini terbentang antara Gunung Hu di utara wilayah Liaoning hingga Jiayuguan di barat eilayah Gansu. Selama ini, bahagian Tembok Besar ini tersembunyi di balik bukit dan sungai. Bahagian ini juga tertutup pasir daripada badai pasir yang bergerak di sepanjang wilayah China.

Selain badai pasir, sejumlah arkeologi menyalahkan pola pembukaan kawasan pertanian di sekitar bahagian ini yang menyebabkan bahagian Tembok Besar ini tersembunyi selama 20 tahun. Bahan baku Tembok Besar di kawasan ini menggunakan tanah keras, berbeza dengan bahagian lainnya yang terbuat daripada batu dan batako.

Bahagian Tembok Besar ini dibangunkan pada era Dinasti Ming (1368-1644) untuk melindungi China daripada serangan pihak luar. Dengan tambahan ini, Tembok Besar China membujur sepanjang 6.300 kilometer di sepanjang utara negeri Panda itu.

Para peneliti yang dibiayai Jabatan Ukur dan Pemetaan serta Jabata Peninggalan Sejarah Budaya China ini masih akan melanjutkan pencarian untuk memetakan bahagian-bahagian lain daripada Tembok yang dibangunkan pada era Dinasti Qin (221 SM-206 SM) dan Han (206 SM - 9M).

Tembok Besar telah menjadi kemudahan pelancongan utama China. Badaling di utara Beijing, bahagian paling terkenal daripada tujuan pelancongan yang dibangunkan pada masa Dinasti Ming ini telah dibaikpulih oleh pemerintah China sejak 1949 dan mengundang ribuan pelancong setiap tahun.

Namun kedatangan pelancong menjadi pedang bermata dua bagi pemerintah China. Media resmi pemerintah meyebutkan bahwa sejumlah pelancong berbuat vandalisme dengan mencoret-coret Tembok Besar di sekitar sektor Badaling.

No comments: