Saturday, October 3, 2009

Suasana Alam Akhirat (26) - Surah Al-Waqi'ah (Kejadian Besar/Hari Kiamat)

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ


Di bawah ini bacaan surah al-Waqi'ah oleh Imam Saad al-Ghamdi





Huraian:

Kelak apabila hari kiamat berlaku, tiada siapa yg boleh menafikanya, ini untuk menolak dakwaan org2 kafir yg tidak percaya akan adanya hari kiamat. Mati dan hari kiamat adalah pasti. Fungsi mati dan hari kiamat ini ialah untuk menjatuhkan dan meninggikan darjat manusia. Nanti pada hari kiamat Allah akan merendahkan sebahagian kaum dan meninggikan sebahagian kaum, yang direndahkan akan ke neraka manakala yang ditinggikan darjatnya dimasukkan ke syurga. Seorang yg kaya raya tetapi kafir dan jahat pasti akan dijatuhkan manakala yang miskin tetapi beriman dan beramal soleh pasti akan ditinggikan.

Kelak bila terjadinya kiamat, bumi keseluruhannya bergoncang segoncang2nya menjadi gempa bumi yang sangat dahsyat, penghuninya menjadi hancur lebur selumat-lumatnya, binasa termasuk gunung-ganang menjadi debu berterbangan padahal satu ketika dulu tegak gagak berdiri. Ketika itu manusia akan dikumpulkan menjadi TIGA golongan:

1. Golongan Kanan (Ashabul Yamin) dinamakan juga golongan bahagia(Ashabul Maimanah)
2. Golongan Kiri (Ashabul Syimal) dinamakan juga golongan sengsara (Ashabul Masy'amah).
3. Golongan Terdahulu (As-Sabiqun) dinamai juga golongan dihampiri oleh Tuhan Al-Muqarrabun).

Siapakah org2 yang ada dalam golongan2 ini?

1. Golongan Kanan / golongan bahagia ialah mereka yg diberi kitab amalan daripada sebelah kanan, yg akan menjadi penghuni syurga, yg paling senang hidupnya di syurga.

2. Golongan Kiri / golongan sengsara ialah org2 yg diberi kitab amalan masing2 daripada sebelah kiri yg akan mejdi penghuni neraka yg kehidupan mereka amat sukar dan amat azab.

3. Golongan Terdahulu / golongan dihampiri oleh Tuhan. Golongan ini, seumpama jika di dunia sekarang, org panggil 'Very Important Persons'. Mereka adalah org yg sangat istimewa krn merekalah yg terdahulu masuk Islam /beriman. Golongan ini pula kebanyakannya daripada org2 terdahulu dan sedikit daripada org2 yg kemudian. Berkenaan siapakah org2 terdahulu dan org2 kemudian para pentafsir berbeza pendapat. Ada yg mengatakan yg terdahulu itu ialah org yg lebih dahulu masuk syurga. Ada juga yg berpendapat org2 terdahulu ialah org2 yg lebih awal masuk Islam semasa zaman Rasulullah saw, ada pula yg berpendapat pengikut2 Nabi2 sebelum Nabi Muhammad saw. Ada juga yg menyatakan bahawa pejuang2 yg bersama2 dgn nabi2 dan rasul2 sebelum dan semasa Nabi Muhammad saw.

Menurut tafsir oleh Ahmad Sonhadji Mohamad 'Golongan Terdahulu' ini ialah golongan yg paling dahulu beriman, yg mendpt darjat paling tinggi dalam syurga. Mereka ini telah mendahului golongan yg lain untuk berbuat taat semasa berada di dunia. Ini kerana siapa yg cepat berbuat kebaikan merekalah yg paling dahulu layak mendpt penghormatan di akhirat. Golongan inilah yg paling hampir dgn Allah, berada di bawah lindungan 'Arasy dan ditempatkan di tempat yg mulia iaitu syurga Jannatun Na'im, tempat yg kekal utk bersenang lenang.

Org2 yg hampir kpd Allah (al-Muqarrabun) dan org2 yg paling dahulu (as-Sabiqun), inilah merupakan kumpulan yg paling ramai, sebahagian besar daripada mereka terdiri daripada para Nabi kerana mereka adalah golongan org terdahulu dan ramai pula org2 yg beriman kepada ajaran Allah yg disampaikan oleh mereka, manakala org2 yg terkemudian amatlah sedikit. Kumpulan terdahulu yg ramai dan yg terkemudian yg sedikit ini berada dalam kebun kenikmatan syurga, terdapat pelbagai jenis buah2an, penghuni syurga semuanya berehat atas katil yg bertatahkan emas permata dgn berkeadaan berbaring dan bertelekan, berhadapan-hadapan serta dilayani anak2 muda yg berkhidmat sebagai khadam.

Anak2 muda ini berseri2 muka dan sentiasa muda. Mereka membawa hidangan berupa mangkuk2 , cerek2 yg berkilat dan gelas2 berisi arak yg apabila diminum tidak memabukkan. Mereka beroleh buah2an yg banyak dan pelbagai jenis. Menurut Ibnu Abbas apabila seorang daripada tergerak inginkan daging burung, maka akan terbanglah seekor burung dan terhidanglah daging burung yg telahpun dimasak. Begitulah kenikmatan syurga terhadap org2 yg beriman yg menjadi penghuni syurga. Kata Ar-Razi, didahulukan buah2an daripada makanan krn di syurga, penghuninya sentiasa kekenyangan, mereka makan hanya sebagai pencuci mulut. Di samping itu mereka disediakan bidadari2 jelita utk bersenang2 dgn mereka, kulit bidadari2 tersebut putih berseri2, berwajah manis seolah2 permata (diumpamakan bagai berlian yg tersimpan lagi mengghairahkan) sebagai balasan terhadap amalan baik mereka.

Kemudian Allah mengkhabarkan bhw di dalam syurga penghuni2nya tidak pernah mendengar kata2 yg sia2 dan yg mendatangkan dosa. Yang ada hanyalah ucapan Selamat Sejahtera! yakni sebaran salam sesama mereka.

Golongan kanan ialah golongan yg hidup mewah dan berkedudukan tinggi dalam syurga. Mereka tinggal dalam perkebunan teratai yg tidak berduri, malahan setipa durinya ditumbuhi buah. Jika buah itu dikopek akan terbelah dua dan mempunyai 70 jenis rasa dan ada lagi buah2an lain yg tidak sama rasa dengannya.

Demikian menurut hadis al-Hakim dan al-Baihaqi. Terdapat perkebunan pisang yg tersusun biahnya, memenuhi tandan dari bawah terus ke atas. Mereka dilindungi di bawah lindungan yg terbentang luas, kekal sepanjang masa tidak terkena matahari kerana syurga suasananya sentiasa redup spt yg disebut juga dalam ayat 13 surah ad-Dahar atau al-Insaan:

لَا يَرَوۡنَ فِيہَا شَمۡسً۬ا وَلَا زَمۡهَرِيرً۬ا (١٣

Maksudnya: Mereka tidak nampak di situ adanya matahari (usahkan hawa panasnya), dan tidak juga merasai suasana yang terlampau sejuk; (13).

Ada pula air yg tercurah sentiasa mengalir siang dan malam dan banyak pula buah2an yg berbuah tidak ikut musimnya dan tidak pula dilarang utk mengambilnya. Terdapat pula tilam2 yg lembut yg boleh direndahkan dan ditinggikan.

Allah menyatakan di syurga DIA menciptakan para wanita dengan ciptaan yg ajaib, untuk ahli syurga diciptakan sentiasa baru dengan bentuk yg begitu indah lagi amat ajaib. Bahkan perempuan2 yg tua semasa di dunia nanti akan dikembalikan muda dan yg hodoh akan dikembalikan cantik.

Allah menyatakan juga setiap wanita itu sentiasa gadis biarpun setelah disetubuhi oleh suami masing2, sifatnya sentiasa merindu dendam kpd suami, sentiasa cinta yg asyik kpd suami. Umur mereka pula sama sebaya.

Adalah diriwayatkan dp Ummi Salamah ra katanya: Saya menanyakan Rasulullah saw ttg firman Allah,

إِنَّآ أَنشَأۡنَـٰهُنَّ إِنشَآءً۬ (٣٥) فَجَعَلۡنَـٰهُنَّ أَبۡكَارًا (٣٦) عُرُبًا أَتۡرَابً۬ا(٣٧

lalu dijawab oleh baginda: "Hai ummi Salamah merkalah wanita2 yg telah meninggal dunia berkeadaan tua, botak, rabun dan sakit mata, dibangkitkan Allah berkeadaan muda belia"

Dalam hadis at-Tirmizi disebutkan, bahawa seorang perempuan tua dtg menemui Nabi Muhammad saw lalu memohon: "Wahai Rasulullah bermohonlah tuan kpd Allah agar saya dimasukkan ke dalam syurfa". Dijawab oleh Rasulullah saw: "Hai Ibu Polan, sesungguhnya syurga itu tiada dimasuki oleh org2 tua". Maka org tua itu beredar sambil menangis, lalu ujar bagindakepada para sahabat : "Khabarkan kpd perempuan tua itu, bhawasanya tidak masuk syurga dalam keadaan tua sperti yg dinyatakan dalam ayat di atas.

Golongan kiri ialah golongan yg diberi kitab amalan pada tangan kiri mendapat balasan yg buruk, hidup dalam suasana udara dan angin yg panas yg ditiupkan dari neraka Samum yg sangat panas dan sgt busuk baunya. Mereka diletakkan di bawah lindungan asap yg hitam dan berbau busuk itu. Tiada pula naungan yg sejuk padahal dahulu semasa di dunia merekalah yg hidup paling senang dan sentiasa menurut nafsu syahwat dan berterusan membuat dosa dan menyekutukan Allah. Pada mereka peringatan tentang akhirat adalah omongan kosong. Mereka sesat dan di akhirat mereka diberi makanan dp pohon zaqqum dan minuman berapa minuman mendidih. Meraka minum seperti unta yg sangat haus.

Dalam ayat 57 hingga 82, Allah mengemukakan alasan2 supaya mereka percayakan adanya akhirat.. yakni bila Allah dah dapat menciptakan kehidupan sekarang mengapa pula Allah tidak boleh menciptakan kehidupan pada masa akan datang. Begitu juga Allah menciptakan manusia daripada setetes mani yg mengandungi berjuta2 sperma, dan daripada satu persejuta titik sperma itulah asal kejadian seseorang. Bila Allah dah terbuktu menciptakan manusia daripada sperma mengapa pula tidak mempercayai kehidupan selepas mati. Kemudian perhatikan pula setiap hari ribuan manusia yang mati dan ribuan pula yg lahir ke dunia. Ini juga menunjukan Allah swt boleh menghidupkan setiap yg telah mati. Perhatikan pula tumbuh2an, siapa pula yg yang menumbuhkannya, manusia hanya mapu mencangkul tanah, menggemburkan dan menabur benih, siapakah yg menumbuhkannya dan siapa pula yang menjadikan pelbagai bentuk tumbuh2an dan pelbagai buah2an dan pelbagai warna dan rasa buah2an? Jadi begitulah juga Allah menghidupkan semula manusi yg telah mati.

Perhatikan juga pada air yang kita minum, siapakah yg mengangkatnya dari laut ke awan kemudian mengumpulkannya sebagai wap lalu menurunkannya sebagai hujan atupun embun ketika malam? Air laut rasanya masin sedangkan air hujan rasanya tawar, air hujan mengalir ke bumi menyuburkan tanaman sebagai makanan, bertakung ke tasik mengalir ke sungai2, siapakah yang mengatur semuanya itu? Jika Allah memberi kita minum dan menjadikan tanam2an subur dp air itu mengapa pula Alllah tak boleh menghidupkan semula makhluk yg telah mati?

Begitu juga perhatikan pula kpd api, siapakah yg menyalakannya sehingga manusia dpt gunakan utk memasak, memanaskan badan di musim sejuk?

Kemudian Allah bersumpah di atas kemuliaan al-Quran dan ketinggian martabatnya, krn DIA lah Allah Yang Maha Perkasa lagi Bijaksana. Ungkapa kata2Nya itu dikuatkan denagn sumpah masa terbenam bintang-bintang, sumpahNya supaya manusia mengetahui betapa besar kudrat Allah dan kesempurnaan hikmatNya serta banyak rahmatNya, dan Dia tidak membiarkan hamba2Nya berkeadaan sia2. Allah menurunkan al-Quran secara beransur2. Al-Quran adalah kitab yg terpelihara hanya disentuh oleh orang2 yg suci, oleh itu tidak seharusnya manusi menanggap remeh akan pengajarannya.

Kematian yang dirasai ialah ketika nyawa sampai di kerongkongan, iaitu semasa menghadapi kesengsaraan maut (sakaratul maut) iaitu ketika roh dicabut oleh malaikat. Allah memberi amaran bahawa ketika nazak, sakitnya tidak terhingga, ketika tercungap2 kerana nyawa akan tercabut, Allah lebih dekat kepada mayat yg yg akan dicabut nyawa berbanding dengan pengetahuan manusia ttg kematian itu. Manusia tak dapat melihat malaikat2 yg Allah utuskan untk mencabut nyawa org yg sedang nazak. Allah menempelak, Jadi jika manusia tidak dikuasai oleh Allah mengapa ketika org itu sedang nazak manusia yg melihatnya tidak dapat mengembalikan nyawa org yg sedang nazak dan tercabut nyawanya itu? Cubalah lakukan jika tidak percaya kepada hari Pembalasan. Jadi janganlah mendustakan ayat2 al-Quran.

Orang2 yg sedang nazak ini diberitahu oleh Allah jika mereka terdiri dp golongan al-muqarrabin Allah dekatkan mereka di sisiNya dgn memperoleh kerehatan dan nikmat syurga. Jika mereka golongan kanan para malaikat akan menggembirakan mereka dgn ucapan Selamat sejahtera. Jika mereka golongan yg mendustakan hari akhirat lagi sesat hidupnya, mereka disambut oleh para malaikat dgn hidangan pertama mereka ialah air yg panas mendidih menyebabkan muka mereka terbakar. Kemudian mereka dihumbankan ke neraka.

Mudah2an dengan membaca kisah yg digambarkan ini hati kita semakin gerun untuk berbuat maksiat. Marilah kita berusaha bersungguh membersihkan hati kita dan berdoa agar Allah bantu kita dalam beribadat kepadaNya.. Amiin.

No comments: