Friday, July 24, 2009

Suasana Alam Akhirat (10) Surah Al-Buruuj (Bintang)

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ


وَٱلسَّمَآءِ ذَاتِ ٱلۡبُرُوجِ (١) وَٱلۡيَوۡمِ ٱلۡمَوۡعُودِ (٢) وَشَاهِدٍ۬ وَمَشۡہُودٍ۬ (٣) قُتِلَ أَصۡحَـٰبُ ٱلۡأُخۡدُودِ (٤) ٱلنَّارِ ذَاتِ ٱلۡوَقُودِ (٥) إِذۡ هُمۡ عَلَيۡہَا قُعُودٌ۬ (٦) وَهُمۡ عَلَىٰ مَا يَفۡعَلُونَ بِٱلۡمُؤۡمِنِينَ شُہُودٌ۬ (٧


Demi langit yang mempunyai tempat-tempat peredaran bintang-bintang; (1) 

Dan hari (pembalasan) yang dijanjikan; (2) 

Dan makhluk-makhluk yang hadir menyaksikan hari itu, serta segala keadaan yang disaksikan; (3) 

Celakalah kaum yang menggali parit, (4) 

(Parit) api yang penuh dengan bahan bakaran, (5) 

(Mereka dilaknat) ketika mereka duduk di kelilingnya, (6)


Dalam surah ini Allah bersumpah dengan nama langit yang mempunyai gugusan bintang atau bintang2 yang besar.. menurut para pentafsir, buruuj bererti kedudukan atau tempat persinggahan bintang2 di angkasa luas.. atau tempat peredaran bintang2, matahari dan bulan.. dan peredaran bulan pada kedudukannya dan waktu2 yang diatur oleh Allah serta peredaran matahari juga demikian menyebabkan ada tempat2 mengalami musim bunga, musim panas, musim luruh serta musim sejuk.. mengikut peraturanNya..Mengapa Allah bersumpah dengan buruuj? Jawapannnya ialah untuk menunjukkan betapa ajaibnya makhluk angkasa ini.. ditadbirkan oleh Allah dengan teratur tanpa perselisihan perjalanan sedikitpun.. (ayat 1)


Dalam ayat 2 dan 3, Allah bersumpah dengan Hari Kiamat yang dijanjikan serta bersumpah dengan menjadikan Nabi Muhammad SAW dan Nabi2 yang sebelumnya sebagai saksi atas segala perlakuan manusia kepada umat masing2 pada hari kiamat nanti.


Dalam ayat 4 hingga 6, Allah menceritakan kepada Nabi Muhammad SAW tentang kisah sekelompok orang2 mukmin beragama Masehi (Kristian) pada zaman Nabi Isa as.. yang dibakar hidup2 oleh orang2 Yahudi.. Penguasa Yahudi di Negeri Najran bernama Zu Nuwas, menyiksa orang2 beriman ini kerana mengikut ajaran Nabi Isa a.s.. Apa yang dilakukan oleh orang2 Yahudi (ashabul ukhdud) ini ialah membina parit yang besar dan dalam.. kemudian di dalamnya dinyalakan api yang besar lalu orang2 yang mengikut ajaran Nabi Isa ini akan ditolak seorang demi seorang apabila mereka tidak mahu meningalkan ajaran Allah SWT.. Orang2 beriman ini tetap tidak murtad walaupun mereka mati hangus terbakar.. manakala orang2 Yahudi ketika itu berada di tepi parit yang digali menyaksikan orang2 mukmin yang terbakar itu


Lalu dalam ayat2 berikutnya Allah menggambarkan kepada orang2 yang tidak beriman bahawa kejadian seumpama itu akan berlaku terbalik di akhirat nanti.. orang2 yang beriman akan dapat nikmat Syurga sedangkan orang2 yang tidak beriman mereka akan dicampakkan ke dalam api yang bernyala2 dan membakar sebagaimana yang dilakukan ke atas orang2 beriman semasa di dunia satu ketika dahulu. dan orang-orang beriman pula akan menyaksikan mereka tercampak ke dalam neraka.


إِنَّ ٱلَّذِينَ فَتَنُواْ ٱلۡمُؤۡمِنِينَ وَٱلۡمُؤۡمِنَـٰتِ ثُمَّ لَمۡ يَتُوبُواْ فَلَهُمۡ عَذَابُ جَهَنَّمَ وَلَهُمۡ عَذَابُ ٱلۡحَرِيقِ (١٠) إِنَّ ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ وَعَمِلُواْ ٱلصَّـٰلِحَـٰتِ لَهُمۡ جَنَّـٰتٌ۬ تَجۡرِى مِن تَحۡتِہَا ٱلۡأَنۡہَـٰرُ‌ۚ ذَٲلِكَ ٱلۡفَوۡزُ ٱلۡكَبِيرُ (١١


Sesungguhnya orang-orang yang menimpakan bencana untuk memesongkan orang-orang lelaki yang beriman dan orang-orang perempuan yang beriman, kemudian mereka tidak bertaubat, maka mereka akan beroleh azab Neraka Jahanam (kerana perbuatan buruk itu) dan mereka akan beroleh lagi azab api yang kuat membakar (kerana mereka tidak bertaubat). (10)

Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan beramal soleh, mereka akan beroleh Syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai; yang demikian itu ialah kemenangan yang besar. (11)


Allah menggambarkan bahawa bahawa bagi orang2 kafir, neraka itu amat panas sedangkan bagi orang2 beriman akan mendapat syurga yang nikmat di bawahnya sungai2 yang mengalir yang menggambarkan kedinginan, sejuk dan aman..

No comments: