Tuesday, July 14, 2009

Suasana Alam Akhirat (2) - Surah al-Muzammil

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Dalam entri lepas dicatat tentang suasana Alam Akhirat seperti dalam surah Al-Qalam (pena).. kali ini disambung dengan:

Surah al-Muzammil (Yang berselubung) mulai ayat 10 - 19


وَٱصۡبِرۡ عَلَىٰ مَا يَقُولُونَ وَٱهۡجُرۡهُمۡ هَجۡرً۬ا جَمِيلاً۬ (١٠) وَذَرۡنِى وَٱلۡمُكَذِّبِينَ أُوْلِى ٱلنَّعۡمَةِ وَمَهِّلۡهُمۡ قَلِيلاً (١١) إِنَّ لَدَيۡنَآ أَنكَالاً۬ وَجَحِيمً۬ا (١٢) وَطَعَامً۬ا ذَا غُصَّةٍ۬ وَعَذَابًا أَلِيمً۬ا (١٣) يَوۡمَ تَرۡجُفُ ٱلۡأَرۡضُ وَٱلۡجِبَالُ وَكَانَتِ ٱلۡجِبَالُ كَثِيبً۬ا مَّهِيلاً (١٤) إِنَّآ أَرۡسَلۡنَآ إِلَيۡكُمۡ رَسُولاً۬ شَـٰهِدًا عَلَيۡكُمۡ كَمَآ أَرۡسَلۡنَآ إِلَىٰ فِرۡعَوۡنَ رَسُولاً۬ (١٥) فَعَصَىٰ فِرۡعَوۡنُ ٱلرَّسُولَ فَأَخَذۡنَـٰهُ أَخۡذً۬ا وَبِيلاً۬ (١٦) فَكَيۡفَ تَتَّقُونَ إِن كَفَرۡتُمۡ يَوۡمً۬ا يَجۡعَلُ ٱلۡوِلۡدَٲنَ شِيبًا (١٧) ٱلسَّمَآءُ مُنفَطِرُۢ بِهِۦ‌ۚ كَانَ وَعۡدُهُ ۥ مَفۡعُولاً (١٨) إِنَّ هَـٰذِهِۦ تَذۡڪِرَةٌ۬‌ۖ فَمَن شَآءَ ٱتَّخَذَ إِلَىٰ رَبِّهِۦ سَبِيلاً (١٩)

Dan bersabarlah terhadap apa yang dikatakan oleh mereka (yang menentangmu), dan jauhkanlah dirimu dari mereka dengan cara yang baik. (10)

Dan biarkanlah Aku sahaja membalas orang-orang yang mendustakan (bawaanmu) itu, orang-orang yang berada dalam kemewahan dan berilah tempoh kepada mereka sedikit masa; (11)

Kerana sesungguhnya di sisi Kami disediakan (untuk mereka) belenggu-belenggu dan Neraka yang menjulang-julang, (12)

Serta makanan yang menjadikan pemakannya tercekik dan azab seksa yang tidak terperi sakitnya. (13)

(Azab itu tetap berlaku) pada hari bumi dan gunung-ganang bergoncang (serta hancur lebur) dan menjadilah gunung-ganang itu timbunan pasir yang mudah bersepah. (14)

Sesungguhnya Kami telah mengutus kepada kamu (wahai umat Muhammad), seorang Rasul yang menjadi saksi terhadap kamu (tentang orang yang mematuhi atau menolak seruannya), sebagaimana Kami telah mengutus kepada Firaun seorang Rasul. (15)

Maka Firaun menderhaka kepada Rasul itu, lalu Kami menyeksakannya dengan azab seksa yang seberat-beratnya. (16)

(Sekiranya kamu tidak ditimpa azab di dunia), maka bagaimana kamu dapat menjaga dan menyelamatkan diri kamu kalau kamu kufur ingkar (dari azab) hari yang huru-haranya menyebabkan kanak-kanak menjadi tua beruban? (17)

Langit (yang demikian besarnya) akan pecah belah dengan sebab kedahsyatan hari itu. (Ingatlah), janji Allah adalah perkara yang tetap dilakukanNya. (18)

Sesungguhnya (keterangan-keterangan yang mengandungi amaran) ini menjadi peringatan oleh itu sesiapa yang mahukan kebaikan dirinya dapatlah dia mengambil jalan yang membawa kepada Tuhannya (dengan iman dan taat). (19)

Huraian:

Orang2 yang beroleh nikmat kekayaan dan menjadi sombong.. dan engkar dengan ajaran Nabi Muhammad SAW Allah ingatkan kepada mereka tentang belenggu-belenggu dan neraka yang menjulang-julang.. Allah memberi azab yang pedih.. nikmat kekayaan yang banyak itu Allah akan gantikan dengan makanan yang kesat lalu tercekik dan mendapat azab yang tak terperi sakitnya.

Allah meminta supaya Nabi Muhammad bersabar terhadap kesombongan mereka.. meminta menjauhkan diri daripada orang2 yang menentang baginda dengan cara yang baik .. dan Allahlah yang akan membalas segala perbuatan buruk mereka. Berilah masa kepada mereka supaya mereka sedar atau bertaubat selagi ada masa mereka hidup dan jika mereka masih kufur, Allah menjelaskan bahawa (Azab itu tetap berlaku) pada hari bumi dan gunung-ganang bergoncang (serta hancur lebur) dan menjadilah gunung-ganang itu timbunan pasir yang mudah bersepah. Mereka akan dibangkitkan kembali dan akan menerima balasan.

Tempoh ini diberikan juga kapada Fira'un.. akhirnya Fira'un dibinasakan akibat kesombongannya.. Allah hancurkan dia bersama-sama pengikutnya yang dibanggakan itu. Allah mengingatkan bagaimana akan dapat menyelamatkan diri andainya masih kufur.. tidak mahu beriman.. dan Allah gambarkan pada hari itu kanak2 akan beruban olehkerana takutnya.. seketika itu juga berubah mejadi tua dan beruban..

Allah mengingatkan bahawa langit akan pecah dan hari Akhirat itu amat dahsyat.. gunung-gunung yang keras dan padat serta kukuh akan hancur menjadi pasir berterbangan .. oleh itu jadikanlah peringatan Allah ini untuk mencari keredhaanNya.. kerana jalan menuju Allah itu adalah jalan yang lurus, aman dan mudah tetpai yang yang menyimpang daripada menuju Allah adalah jalan yang sempit lagi berliku.

No comments:

Anda Mungkin Juga Meminati

Related Posts with Thumbnails